Vreemd probleem met rem links voor

Stropdas
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Vreemd probleem met rem links voor

· 
Posted: 21.08.2017 - 11:24  ·  #1
Enkele maanden geleden heb ik een revisieremklauw linksvoor en remschijven en blokken op de vooras vervangen. Paar weken geleden viel me op dat links voor wel erg veel remstof op de velg kwam. Remmen doet hij prima voor mijn gevoel en met infrarood thermometer gaf aan de buitenkant van de remschijf geen andere waarde LV dan RV waardoor ik niet het idee had dat de remklauw het probleem was.

Gisteren heb ik maar even het wiel eraf gehaald en de remklauw los gemaakt. Aan de montage heb ik niets vreemds kunnen vinden. Ook geen steentje of zo wat tussen remblok en schijf zou zitten. Wel vind ik het vreemd dat bij het ene remblok er een stuk zilver is wat bovenaan bijna een rechte streep is. Dit is goed te zien bij 3e bijlage. Kan het zijn dat de andere kant van de schijf daardoor bovenmatig veel belast wordt waardoor die extra snel slijt? Ander remblok ziet er naar mijn weten prima uit. Mijn eerste gedachte was dat het verglaasd is. Kan dit door mijn montage komen, is dit een productiefout met het remblok of is er een andere oorzaak?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: Vreemd probleem met rem links voor

· 
Posted: 21.08.2017 - 11:50  ·  #2
Je zou denken dat hij enkel dat smalle stukje van dat ene remblokje gebruikt om te remmen,
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 21.08.2017 - 11:52  ·  #3
Quote door hermanusb

Je zou denken dat hij enkel dat smalle stukje van dat ene remblokje gebruikt om te remmen,

Edit.

Misschien iets schuin in de houder gezet?
Kan het bijna niet voorstellen.

Maar het lijkt echt alsof hij schuin zat
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2017 - 12:03  ·  #4
Als hij alleen op dat stukje zou remmen zou de rest wel verroest zijn, en dan heb je veel minder remkracht, dan zou hij wel trekken bij het remmen denk ik. (Ik heb dat gehad met mijn oude Benz en dat was heel duidelijk merkbaar, moest altijd tegensturen bij stevig remmen)

Het valt mij op dat het blok aan de binnenzijde veel roestiger is (zowel blok zelf als roeststof er omheen) dan de buitenzijde (die je in je hand houdt); dat doet mij denken dat de schijf aan de binnenzijde (motorzijde) verroest is, dus dat het blok daar niet goed aan de schijf ligt. Dat kan zijn omdat je remcilinder niet goed naar buiten komt (scheef, of niet voldoende), of de klauw niet goed beweegt over de pennen zodat de remkracht niet juist wordt verdeeld over beide blokken.
Heb je ook een foto gemaakt van de binnenzijde van de schijf?
Aan de buitenzijde zie ik niet zoveel zorgwekkends. De schijf is netjes schoongeremd en dat lijntje op het blok, daar zou ik me persoonlijk niet teveel zorgen overmaken. Evt. opschuren met grof schuurpapier of een vijl.
Dan zou ik de boel goed schoonmaken (klauw, glijpennen, blokken etc) en dan terugplaatsen en zien of het blijft / terugkomt. Als je het echt goed wilt doen ook de remzuiger uit de klauw halen om te zien of die roestsporen heeft (met slechte beweegbaarheid tot gevolg), maar dat is geen geintje aangezien de rubbers nogal lastig schijnen te zijn om terug te plaatsen.
Best een mondkapje gebruiken als je met een kwast oid in de weer gaat, remstof bevat dan weliswaar geen asbest meer maar het is nog altijd niet gezond.
Stropdas
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.08.2017 - 13:10  ·  #5
Ik heb geen foto van de binnenkant van de remschijf. Met wat ik zag op buitenste remblok dacht ik al dat daar de oorzaak in zou zitten. Het is een gereviseerde remklauw die bij dezelfde zaak vandaan komt als de remschijf/blokken en allemaal half februari aangeschaft en gemonteerd. Merk is ABS. Remblok kan maar op 1 manier in die remklauw en slijtage ziet er normaal uit. Wie weet is die revisieremklauw niet goed. Bij die remklauw had ik ik wel setje nieuwe rubbers/schroeven en zo en die met keramisch vet bij de contactpunten overal (behalve remschijf/remblok) ingesmeerd voor soepele beweging. Ik ga de remklauw zelf niet uit elkaar halen. Lijkt me dat dat na een half jaar met 12,5K km's nog niet verroest mag zijn voor die ongeveer 150euro.

Edit: nog even foto toegevoegd van toen ik de boel heb geïnstalleerd. Lijkt me voldoende vet ;) Alle niet-nieuwe onderdelen (zonder mondkapje) goed schoongeborsteld met de staalborstel voor montage. Wat er op de foto nog niet zat was alleen het metalen staafje die je in de remklauw prikt in beide gaten. Heb ook even het bedrijf gemaild waar ik de boel gekocht heb. Eens kijken wat zij er van zeggen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 21.08.2017 - 20:34  ·  #6
Het enige wat ik kan bedenken is dat de 2 geleide pennen misschien niet zo soepel lopen als zou moeten. Als deze een beetje blijven hangen zou het kunnen dat het remblok wel aan de buitenkant van de schijf drukt, maar niet de gehele schijf meepakt. Behalve met erg hard remmen want dan druk je ze er wel doorheen.

Ik maak iedere beurt de pennen goed schoon en vet ze in met kranenvet. Lekker dun en tast de rubbers niet aan. Ook de brackets goed schoonmaken met staalborstel maar ook schrapend met een platte schroevendraaier. Maar ja, dat had je allemaal al gedaan.....
Stropdas
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.08.2017 - 14:42  ·  #7
Na paar keer op en neer gemaild te hebben (en ze me al andere remklauw wilde geven zonder dat ik het daar over had) vandaag even gesproken en ik haal vanmiddag nieuwe remblokjes op. Boel weer schoon maken en invetten en er maar vanuit gaan dat het nu goed gaat zoals het hoort.

Selected quotes for multi-quoting:   0