Vreemde klachten

 
 
 
 
 
thabassel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Vreemde klachten

 · 
Posted: 14.04.2025 - 20:50  ·  #1
Beste mede Volvo Rijders,

Inmiddels al een tijdje lekker aan touren en ondertussen zo'n 50K op de teller erbij gezet.
De V70 gaat inmiddels al richting de 500K km.

Maar de laatste weken toch wat gekke problemen die ik niet kan plaatsen.
Na een stukje stevig rijden of lekker optrekken lijkt de auto soms onregelmatig stationair te lopen.
Het is niet merkbaar in de toerenteller deze blijft netjes stabiel maar je merkt wel een soort van hobbel (gevoel)
wanneer je bij het stoplicht staat. Dit is in de hele auto merkbaar.

Als je dan weer een stukje rustig hebt gereden dan verdwijnt dit weer en loop hij strak stationair.
Zelf denk ik dat het in de verstuivers zit omdat het vooral af en toe is. Daarnaast loopt de Volvo soms als een
nieuwe auto zo vloeiend en soms als een naaimachine.

Een jaar geleden heb ik van 2 verstuivers de brandplaatjes vervangen maar de klemmen die de verstuiver vastzetten hergebruikt. Las dat deze niet oneindig gebruikt kunnen worden vanwege het klemmend/verend effect. Afgelopen weekend zag ik dat 1 verstuiver bij de retourleiding wat nat was. Maar dit is na het loshalen van de retourleiding en schoonmaken van rubber o-ring verholpen.

Vreemd is dat het niet constant voorkomt. Soms na een snelle sprint of lekker doorrijden op de snelweg.
De Volvo loopt dan stationair wat ruw.,
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen in plaats dat ik random wat zaken ga vervangen.,

- is er een goede manier om injectors op werking te testen?
- Zijn de klemmen op de verstuivers herbruikbaar?
- Moet je wanneer je de verstuiver loshaalt altijd nieuw brandplaatje plaatsen? Ook als deze nog geen jaar geleden vervangen is?

De auto geeft zelf geen foutmelding dus lijk dan binnen marges te vallen?
Het gaat om een V70 D5 uit 2005.

Alvast dank voor jullie reacties.

Groet,

ThaBassel.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1546
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vreemde klachten

 · 
Posted: 14.04.2025 - 22:11  ·  #2
Brandplaatjes kun je echt maar 1x gebruiken.
De klemmen kun je eigenlijk maar 1x gebruiken.

Zelf kun je een retourtest uitvoeren waarbij je de retourleidingen aftapt in identieke losse bekertjes.
Deze MOETEN even vol zijn na een half minuutje draaien.
Heeft 1 verstuiver meer of minder in het bekertje zitten dan de rest, dan is die verstuiver zeker slecht.

Maar als een verstuiver wel door deze test komt, dan wil dat niet zeggen dat ie goed is.
Er is ook nog zoiets als 'het beeld' van de verstuiver. Hoe goed verneveld de verstuiver en hoe verspreidt die nevel zich.
Dat kun je alleen bekijken in een testopstelling.
Als je het echt wil weten dan moet je een Dieselspecialist zoeken. (zoals Terlouw in Mijnsheerenland)
Die verkoopt je dan gelijk een nieuwe montage-kit: brandplaatjes, klemmen, tab-eindjes, want die hergebruikt niets.
Die verstuivers kosten gereviseerd tegen de €400 per stuk.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4502
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vreemde klachten

 · 
Posted: 15.04.2025 - 13:50  ·  #3
Ik heb hetzelfde probleem, al heel lang. Ook sporadisch, bij mij met name als de motor echt heel goed warmgereden is (meer dan het half uurtje van werk naar huis, al zou je denken dat dat voldoende is om volledig op bedrijfstemperatuur te komen). Als je het gaspedaal ook maar iets raakt, met een halve teen, dan is het al weg en loopt de motor mooi rond. Ook als ik meer belasting inschakel bij stationair, bijv. de airco (die heb ik meestal uitstaan buiten het zomerseizoen) of de achterruitverwarming, is dat meestal ook al voldoende om het rauwe eraf te halen.
Ik heb er eens (2019...) 2 videootjes van gemaakt, maar nooit publiek gepost:
video 1 bij de motor
video 2 bij de uitlaat

Het is merkbaar minder als ik diesel met additief gebruik (geen apart flesje, maar de 'dure diesel' van de pomp; er is hier een pomp die zo'n additief toevoegt a €0,02 per liter - veel goedkoper dan bij de meeste pompen, daar kost het zo €0,10 de liter extra) dus sindsdien tank ik daar en is het minder. Ik heb geen lekkage langs de verstuivers. Retourtest nog nooit gedaan. Ik vermoed dat het komt door het vernevelingsbeeld bij de laagste inspuithoeveelheid, maar omdat de motor verder goed werkt heb ik er nog geen werk van gemaakt. Zou het continu zijn (bij stationair) zou ik dat zeker wel doen.
Ik heb in het begin toen ik de auto had (sinds 2019) wel met enige regelmaat zo'n flesje injectorcleaner additief bij de diesel gegooid (LiquiMoly, Wynns, dergelijke) maar daar geen merkbare verbetering door gemerkt.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Vreemde klachten

 · 
Posted: 16.04.2025 - 10:31  ·  #4
Ik zou juist meer denken aan vieze/kapotte sensoren? Zoals een MAF, lambda, of druksensor die een tijdje verkeerde waarden blijft doorgeven als je stevig hebt gereden.

Sensoren schoonmaken is een kleine moeite en allicht het proberen waard. De lamda sonde wordt wat lastiger, maar volgens mij kan je die qua werking meten met een multimeter.

In Vida zit volgens mij ook een injector test welke misschien meer inzicht geeft.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1571
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Vreemde klachten

 · 
Posted: 16.04.2025 - 13:24  ·  #5
Ik heb jaren geleden een slecht functionerende brandstofdruk regelaar gehad. Ben bij verschillende garages geweest en niemand kon het vinden of herkende het euvel. Er zijn zelfs 5 verstuivers gewisseld (misschien waren deze ook niet meer fris) maar dat loste het uiteindelijke probleem niet op.
Ik merkte, vooral bij stationair lopen van de motor, dat er om de paar seconden een beetje gas werd bijgegeven. Dit zag je niet op de toerenteller, maar je hoorde en voelde het wel. Toen ik een keer een OBD lezer had aangesloten zag je dat net voordat de motor gas bij begon te geven de brandstofdruk een beetje daalde. Als reactie hierop werd er dus automatisch een beetje meer ingespoten wat je voelde en hoorde in de auto.

Heb je de mogelijkheid om de brandstofdruk uit te lezen?

Er zitten 2 sensoren op het blok, beide zijn bij mij een keer vervangen door een exemplaar van de sloop. En die doen het nog steeds goed. 1 zit aan de linkerzijde op de brandstofrail en 1 zit aan de rechterzijde tegen het blok aan met 2 of 3 torx boutjes.
Ik geloof dat ik hier eerder een topic over heb gemaakt.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 478
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vreemde klachten

 · 
Posted: 16.04.2025 - 15:18  ·  #6
Quote door Musicus

Ik heb jaren geleden een slecht functionerende brandstofdruk regelaar gehad. Ben bij verschillende garages geweest en niemand kon het vinden of herkende het euvel. Er zijn zelfs 5 verstuivers gewisseld (misschien waren deze ook niet meer fris) maar dat loste het uiteindelijke probleem niet op.
Ik merkte, vooral bij stationair lopen van de motor, dat er om de paar seconden een beetje gas werd bijgegeven. Dit zag je niet op de toerenteller, maar je hoorde en voelde het wel. Toen ik een keer een OBD lezer had aangesloten zag je dat net voordat de motor gas bij begon te geven de brandstofdruk een beetje daalde. Als reactie hierop werd er dus automatisch een beetje meer ingespoten wat je voelde en hoorde in de auto.

Heb je de mogelijkheid om de brandstofdruk uit te lezen?

Er zitten 2 sensoren op het blok, beide zijn bij mij een keer vervangen door een exemplaar van de sloop. En die doen het nog steeds goed. 1 zit aan de linkerzijde op de brandstofrail en 1 zit aan de rechterzijde tegen het blok aan met 2 of 3 torx boutjes.
Ik geloof dat ik hier eerder een topic over heb gemaakt.


Bij mijn D5 was het toendertijd die rechts op het blok zit. Vervangen voor een gebruikt exemplaar en nooit meer problemen mee gehad. Op aanraden van jou toen 😁

Buiten dat het stationair goed merkbaar/voelbaar was (en goed zichtbaar met VIDA), was het ook goed voelbaar met rijden op de cruise control. De hele tijd het gevoel van een beetje gas bij geven.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1571
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Vreemde klachten

 · 
Posted: 16.04.2025 - 15:38  ·  #7
Precies dat!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4502
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vreemde klachten

 · 
Posted: 16.04.2025 - 16:22  ·  #8
Goede tip, zeker de moeite om eens na te kijken, al heb ik zeker geen klachten qua consistentie van motorloop zodra het toerental boven stationair komt (en zelfs dan heb ik maar af en toe dat hij staat te stampen, al zou ik dan inderdaad eens vida aan de auto moeten hangen en wat sensoren live uitlezen - kan ik wellicht ook met OBD2 dongel doen bedenk ik nu).
Voor anderen: 2 relevante video's van VolvoSweden:
1 - Intake Manifold Pressure sensor (MAP?) schoonmaken
2 - Brandstofdruksensor vervangen (benzine, maar klacht kan dus bij diesel ook voorkomen)
thabassel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Vreemde klachten

 · 
Posted: 18.04.2025 - 14:27  ·  #9
Dank voor alle reacties.

In mijn geval voelt het niet als extra gas maar meer ruw lopen.
Soms heb ik het idee dat de hele auto ook een beetje meebeweegt.

Vorig jaar de brandplaatjes maar niet de klemmen vervangen. Deze heb ik in ieder geval nieuw besteld.
Is kosten technisch en wat tijd betreft nu het proberen waard. Ik zal ook eens een filmpje proberen te maken al is dat best lastig.

Zit nog wel een beetje met aanhaalmoment van de verstuiver beugels. Dacht ergens op het forum te hebben gelezen dat 28NM zou moeten zijn.
Maar dit voelde vorige keer behoorlijk strak/op het randje van strippen/doldraaien.

Weet of kan iemand ergens terugvinden op hoeveel NM de 2 bouten voor bevestigen van verstuiver moeten worden vastgezet?

Auto rijdt verder goed, soms voel ik wel rond de 80km/u een licht hobbeltje maar dit vlak als je deze snelheid even rijd snel uit.

Bekertest kan ik ook nog geen proberen en anders op zoek naar iemand in de buurt met Vida die eens de injectortest kan doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0