Vreemde storing sinds kort

 
 
 
 
 
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:17  ·  #1
Gisteren reed ik na het tanken weg bij het tankstation en na 50 meter viel de motor van de S70 uit. Geen lampjes die branden enkel dan de oranje pijl van de automaat. Na 10 minuten, 6 maal starten en 200 meter verder bleef de motor lopen en kon ik naar huis rijden en reed hij alsof er niets aan de hand was. Ik heb dit 2 maanden geleden ook eens gehad maar na opnieuw starten en doorrijden is het weggebleven.

Mijn gevoel zegt me dat het iets in de brandstoftoevoer is wat niet optreedt bij het starten en stationair lopen want dat gaat prima. Op het moment dat ik gas geef valt hij dus uit wat na een paar keer starten weer over is. Als het de tankpomp zou zijn lijkt me dat hij helemaal niet meer loopt, wellicht een benzinefilterprobleem of toch een relais ......

Wie herkent bovenstaande en kan met me meedenken?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 08.05.2023 - 23:36  ·  #2
is deze uitleesbaar met vida? even checken op foutmeldingen. als ie het niet doet even kijken of je druk hebt op injectierail door blauwe dopje van ventieltje te draaien en ventiel indrukken? (beetje uitkijken spuit normaliter wat benzine uit. doekje dr bij?
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 09.05.2023 - 09:29  ·  #3
Met Vida helaas niet uit te lezen want hij is van 1998 en dan kan ik alleen VOL-FCR gebruiken ..... Ik zal de injectorrail eens testen.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 09.05.2023 - 10:01  ·  #4
Het zou ook je tank ontluchting kunnen zijn.
Als je een sis hoort als je de tankdop opent dan is het dat.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 09.05.2023 - 10:15  ·  #5
Dank je voor de tip, want dat zou ook kunnen. Met name omdat het na het tanken gebeurde ..........
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 12.05.2023 - 16:47  ·  #6
Geen probleem met de tankontluchting en uit voorzorg relais 103 vervangen, had er nog een paar liggen. Tot nu toe nog geen uitval gehad maar we gaan het zien. Uit voorzorg ook even een nieuw brandstoffilter besteld en die komt morgen met de materialen voor de achterremmen binnen.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 12.05.2023 - 17:27  ·  #7
Vergelijkbare symptomen heb ik gehad als gevolg van een gare accu.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 12.05.2023 - 20:00  ·  #8
De accu komt uit de S80 en die is net een jaar oud. Maar ik zal hem morgen eens wisselen met de accu die nu in de S80 zit, niet geschoten is altijd mis .......
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 14.05.2023 - 14:50  ·  #9
Gisteren brandstoffilter vervangen en met een ander relais lijkt het opgelost ................. we gaan het zien.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 25.05.2023 - 08:14  ·  #10
Quote door Klaasw

Vergelijkbare symptomen heb ik gehad als gevolg van een gare accu.


Het lag bij mij niet aan de accu maar ik ben er wel achter gekomen de klem van de min-pool los zat en die gaat steeds weer "los" zitten. Heb hem nu met een hamer lichtelijk ervan overtuigd dat hij vast moet blijven en sindsien gaat het goed.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 23.09.2023 - 23:06  ·  #11
Na maanden prima rondgereden te hebben in de S70 viel hij afgelopen donderdag in Heerenveen weer twee keer spontaan uit. Bij het uitvallen slaat de motor af en brand er totaal niets meer en als ik gestopt ben en hem in de P zet en start dan slaat hij ook meteen weer aan. Wat me verder opvalt:

- het gebeurd alleen als de S70 langere tijd niet gereden heeft en ik dus veel met de S80 op pad ben geweest;
- het gebeurt ook alleen als het zeer vochtig is;
- voor zover ik merk alleen als ik gas geef dus niet bij stationair draaien;
- bij warme motor komt het niet voor;
- contactslot sluit ik uit want ondanks flink sjorren aan de sleutel geen krimp.

Wat heb ik al vervangen:

- de accu uit de S80 erin gezet;
- de accuklem "goed" vastgezet;
- nieuwe bobine geplaatst;
- ander brandstofrelais erin gezet;
- brandstoffilter vervangen.

Morgen komen er ook een nieuwe originele verdeelkap, Bosch-rotor en de originele 10V-bougiekabels op.

Mocht iemand een idee hebben waar ik het nog meer in kan zoeken dan hoor ik het graag ............
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 23.09.2023 - 23:13  ·  #12
Ik zou beginnen met massakabels controleren en de bekabeling van je contactslot, zeker ook omdat er geen controlelampjes branden als hij uitvalt.
Zou me niet verbazen als het electrisch gedeelte van je contactslot slecht/kapot is.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 23.09.2023 - 23:17  ·  #13
Quote door Johan XC70

Ik zou beginnen met massakabels controleren en de bekabeling van je contactslot, zeker ook omdat er geen controlelampjes branden als hij uitvalt.
Zou me niet verbazen als het electrisch gedeelte van je contactslot slecht/kapot is.


Ik heb al eens een defect contactslot gehad en als ik dan aan de sleutel trok of duwde viel hij inderdaad uit. Ik heb het bij de S70 ook geprobeerd maar wat ik ook doe hij valt niet uit .......... Ik zal in ieder geval eens kijken of ik nog ergens een ander contactslot met het electrische gedeelte en sleutel heb liggen op een van de planken.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 24.09.2023 - 11:11  ·  #14
Het zou ook nog de antennering bij het contactslot kunnen zijn. Die zorgen voor de communicatie van de sleutel met de startonderbreker meen ik en kunnen spontaan uitvallen veroorzaken.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Vreemde storing sinds kort

 · 
Posted: 24.09.2023 - 12:21  ·  #15
Quote door dbs1

Het zou ook nog de antennering bij het contactslot kunnen zijn. Die zorgen voor de communicatie van de sleutel met de startonderbreker meen ik en kunnen spontaan uitvallen veroorzaken.


Zal ik daar ook eens naar kijken. Maar blijft vreemd dat het lijkt bij vochtig weer wel voor te komen en bij droger weer niet ........ maar dat kan toeval zijn natuurlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0