vrijwel direkt afslaan na starten

 
 
 
 
 
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 10:44  ·  #16
Heb ooit precies hetzelfde probleem gehad bij mn 850. Als je die startte en binnen 5 sec weer uitzette moest je daarna bijzonder lang doorstarten met volgas om de zaak uiteindelijk weer aanf de rol te krijgen. Deze storing is nooit gevonden en werd bestempeld als een producteigenschap. Ten gevolge van de onderbroken koudstart verzoop hij nl onmiddelijk. Kennelijk was het systeem niet in staat om de nieuwe startpoging te herkennen.

Als je zoals in jouw geval op gas rijdt kan ik me voorstellen dat er tijdens de omschakelfase wat mis gaat waardoor de motor afslaat. Bij een nieuwe poging is er dus ook kans dat het blok verzuipt, wat mogelijk nog wordt verergerd door de aanwezigheid van zowel benzine als lpg.
Mogelijk dat deze omschakelfase iets verlaat kan worden??
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 10:52  ·  #17
Het kan niet aan de omschakeling liggen, want die komt pas een heel stuk later. Hij schakelt meestal pas na 1,5km rijden om, en nooit tijdens stationair.
Hij valt echt tussen de 2 en de 5 seconden na aanslaan weer uit, daarna niet aan te krijgen. Dan wacht ik een seconde of 10 en start dan met een wat ingedrukt gaspedaal en dan blijft hij net aan draaien. Als de motor dan eenmaal goed loopt (na een seconde of 10/15) dan is er ook niets meer aan de hand.
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 11:01  ·  #18
Dat scheelt dan weer. Zeker weten dat hij geen lpg lekt?? Blijft dus alleen het verzuipen over. Misschien starten en gaspedaal en 5 sec onberoerd laten. Slaat ie dan ook af?

Zondermeer eerst het gasklephuis en stationairregelaar schoonmaken. :yes:
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 11:25  ·  #19
Het gasklephuis heeft Raymond laatst nog gereinigd.

Net ff koud gestart... Niks aan de hand, starten lopen... Snap dr niks meer van. Morgenochtend als ik te werk moet om 04.45 zal hij het wel weer niet doen natuurlijk...
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 12:56  ·  #20
Quote door @@lgra

Heb ooit precies hetzelfde probleem gehad bij mn 850. Als je die startte en binnen 5 sec weer uitzette moest je daarna bijzonder lang doorstarten met volgas om de zaak uiteindelijk weer aanf de rol te krijgen. Deze storing is nooit gevonden en werd bestempeld als een producteigenschap. Ten gevolge van de onderbroken koudstart verzoop hij nl onmiddelijk. Kennelijk was het systeem niet in staat om de nieuwe startpoging te herkennen.

Als je zoals in jouw geval op gas rijdt kan ik me voorstellen dat er tijdens de omschakelfase wat mis gaat waardoor de motor afslaat. Bij een nieuwe poging is er dus ook kans dat het blok verzuipt, wat mogelijk nog wordt verergerd door de aanwezigheid van zowel benzine als lpg.
Mogelijk dat deze omschakelfase iets verlaat kan worden??

Dat herken ik ook. Ik heb geen gas, maar wanneer ik de start afbreek tijdens het starten dan start hij vervolgens zeer slecht. Daarna start hij weer zonder problemen.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 13:09  ·  #21
Bij mij is het dus niet omdat ik afbreek tijdens starten, maar als ik start dan slaat hij aan, maar na een paar seconde valt hij weer uit. Dáárna slaat hij niet meer aan. Als ik dan ff gewacht heb, en start met een klein beetje het gaspedaal ingedrukt, slaat hij meestal wel aan maar loopt een seconde of 5/10 beroerd, daarna is er niks meer aan de hand.
corne
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: venlo
Leeftijd: 38
Berichten: 103
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 13:53  ·  #22
weet niet of je zelf over kunt schakelen tussen benzine en lpg?
heb dit probleem gehad met een senic als ik net voor ik hem weg zette nog over schakelde op benzine ging alles goed en zette ik hem weg als die op lpg liep was dat ding ook niet meer aan te krijgen,
er was iets mis met mijn lpg installatie maar vraag me niet wat.
grtz
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 14:21  ·  #23
Mij lijkt, dat je moet begrijpen, dat er een proces gaand is, tijdens starten, dat niet door het motormanagement wordt gestuurd,maar door fysische eigenschappen. Immers, gas wordt toegevoerd in vloeibare toestand en moet, wil het in de motor geraken, expanderen tot gas. Immers gas wordt de brandstof i.p.v. vernevelde benzine. Tijdens deze expansie wordt warmte aan de omgeving onttrokken. Tijdens de startprocedure is er (nog)geen luchtstroom, waaraan deze warmte kan worden onttrokken en dus bevriest de zaak. Zodra de motor loopt, neemt de verdamper (in de gasinstallatie) deze warmte toevoeging over en verloopt het proces zoals het motormanagement dat wil.
Een gasgestookte auto zal altijd eerst op benzine moeten starten en eerder of later (al dan niet automatisch) overschakelen naar gas.
Start een gasgestookte auto niet direct, zit er in het benzinetraject een storing, te weinig bezinedruk, vervuild filter of anderszins, maar zelden in het gastraject.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 14:29  ·  #24
Dat ben ik ook helemaal met je eens. Ik heb ook nooit gedacht aan een Lpi probleem. Het ligt ergens in het benzinetraject.

Ik verdenk toch 1 van de sensoren of relais. Het is geen constante storing en lijkt (totnogtoe) alleen rond de 8 á 10 graden C op te treden.
Brandstoffilter is bij de vorige beurt vervangen, ongeveer 10000km geleden. Deze vervang ik straks bij de volgende beurt weer, net als de bougies etc.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 21:35  ·  #25
als t kouder of warmer is heb je het verschijnsel niet? probeer je systeem eens te resetten. terwijl de motor op lpi draaid (tss klein kopie slagje en meteen typo; draait dus)) de benzine/lpi schakelknop indrukken en vast houden. dan motor afzetten en nog vijf seconden blijven vasthouden. je weet t niet. hoewel ik het met Folke eens ben dat het een benzine probleem lijkt ivm het moment van optreden. ik zou toch ook even de lpi injectoren controleren op lekken. bij starten wordt lpi al naar injectoren gepompt en kan dus gaan lekken. de motor verzuipt op benzine en gas tegelijk. wacht je een tijdje kan mogelijk het verzuipen verdwijnen. (nou ja das wel een aanname want bij mij deed dat het niet. het is misschien niet heel waarschijnlijk maar betere uitgesloten. en controleren is in 10 min gedaan.
wel goed op de twee rubbertjes letten bij het uitstroomgedeelte van de injector (kleine en grote) lekken hoor je en eventueel injector even in glaswater. :thumb:

PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 22:07  ·  #26
Ok, ga ik dat volgend weekend maar eens uitproberen. Niet geschoten is altijd mis he :-)
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 496
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 22:10  ·  #27
Hallo volvo rijders

Voor het straten komt de lpg installatie en de bezine installatie op druk.
Dus de LPG installatie uit schakelen door de hoofd zekering te verwijderen of de stekker van de LPG pomp verwijderen.

Hierna heeft men nog maar met een brandstof te maken, en dit is de enige manier om tot een oplossing te komen. dan weet je dat het een benzine of LPG probleem is.
Een probleem los je op door delen van het systeem uit te sluiten. (isoleren).

Groeten BUM
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 22:13  ·  #28
eens das een makkelijke manier om t te checken of lpg invloed heeft. Alleen uitschakelen met schakelaar helpt niet want lpg systeem komt dan wel op druk. moet je daarna niet te lang moeten rijden :-) of zekering er weer in. anders wordt het weer zo duur :o :shame:
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 22:17  ·  #29
Dan maar eens opzoek naar welke zekering voor de lpi installatie is, en waar die zit.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vrijwel direkt afslaan na starten

 · 
Posted: 17.05.2015 - 22:26  ·  #30
bij links tussen luchtfilter en chassis. gele vlekje onderaan foto zeg maar.


tekst is vrij helder: :D

 
Selected quotes for multi-quoting:   0