Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde gehad: starten, meteen afslaan. Even een minuut wachten starten en lopen, werd ook steeds erger. Wat ook speelde toen was dat de dashboardverlichting lichtjes "knipperde". Overleg gehad met volvo-specialist: het laatste zou door slechte verbinding in accu-klemmen kunnen komen of slechte dynamo. Bij het eerste zou de antenne-ring verdacht zijn.
1. Dynamo laten reviseren. Bleek spanningsregelaar van een Ford op te zitten (er zat niet de juiste connector op) maar output was wel goed.+ nieuwe vrijlooppoelie.
2. Ik heb beide accukabels en klemmen vervangen op aanraden van m'n volvo-specialist: Kabel wil in de klem gaan oxideren ->overgangsweerstand. Kabels kon ik zelf maken m.b.v. het juiste gereedschap en ogen op m'n werk. Bij open zagen oude klem zag ik i.d.d. wat oxidatie. Tevens bij zoveel mogelijk andere bereikbare massa-kabels/punten nieuwe ogen aangeknepen en voorzien van een kartelring.
Een alternatieve oplossing is om een gaatje in de accuklem te boren en er soldeer in te laten lopen. dit werd ook gedaan aldus m'n volvo-specialist.
Hierna nooit meer last van gehad.
Vermoeden is dat het de accu-klem/kabels is geweest. Misschien net even wat overgangsweerstand die voor een spanningsdipje zorgde. Kan het niet hard maken maar het afslaan was wel opgelost. In ieder geval zijn de kabels nu nieuw dus da's altijd goed.
Het "knipperen" van de dashboardverlichting was ook weg.
Een slechte kabels/massa zou kunnen verklaren dat jouw wagen in het begin even slecht loopt ->spanning niet helemaal goed ->sensoren niet de juiste waarde. Met extra toeren dat ie dan net wel weer de juiste spanning heeft.
1. Dynamo laten reviseren. Bleek spanningsregelaar van een Ford op te zitten (er zat niet de juiste connector op) maar output was wel goed.+ nieuwe vrijlooppoelie.
2. Ik heb beide accukabels en klemmen vervangen op aanraden van m'n volvo-specialist: Kabel wil in de klem gaan oxideren ->overgangsweerstand. Kabels kon ik zelf maken m.b.v. het juiste gereedschap en ogen op m'n werk. Bij open zagen oude klem zag ik i.d.d. wat oxidatie. Tevens bij zoveel mogelijk andere bereikbare massa-kabels/punten nieuwe ogen aangeknepen en voorzien van een kartelring.
Een alternatieve oplossing is om een gaatje in de accuklem te boren en er soldeer in te laten lopen. dit werd ook gedaan aldus m'n volvo-specialist.
Hierna nooit meer last van gehad.
Vermoeden is dat het de accu-klem/kabels is geweest. Misschien net even wat overgangsweerstand die voor een spanningsdipje zorgde. Kan het niet hard maken maar het afslaan was wel opgelost. In ieder geval zijn de kabels nu nieuw dus da's altijd goed.
Het "knipperen" van de dashboardverlichting was ook weg.
Een slechte kabels/massa zou kunnen verklaren dat jouw wagen in het begin even slecht loopt ->spanning niet helemaal goed ->sensoren niet de juiste waarde. Met extra toeren dat ie dan net wel weer de juiste spanning heeft.