Vulhals benzinetank lekkage

 
 
 
 
 
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 17.10.2019 - 22:49  ·  #1
Tijdens de laatste twee tankbeurten bemerkte ik een aardige lekkage onder de auto. Ik had al eerder wat gelezen hier over de rubber aansluiting op de tank die kan gaan leggen. Vandaag een nieuwe besteld bij de dealer die ik morgen kan ophalen. Was overigens goedkoper dan een imitatie bij de diverse webshops. (€11,xx incl btw)
Zojuist eens goed gekeken waar het lekt maar het blijkt in de bocht van de aluminium vulpijp te lekken ipv in de rubber aansluiting!

Wie heeft dit eerder meegemaakt? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Ik zou een vervangende pijp op een sloperij kunnen halen maar ik twijfel of ik beter een nieuwe kan bestellen. Ik wil niet dat dit weer kan gaan lekken, ik zie nl te vaak autobranden de laatste tijd....
Prijs bij Skandix is €147 voor een originele dus verwacht bij de dealer een vergelijkbare prijs.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 17.10.2019 - 22:50  ·  #2
Corrosie?
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 17.10.2019 - 23:02  ·  #3
Ja dat moet haast wel. Ik zag dat er wel beweging in de pijp zit waardoor hij tegen metaal aan kan tikken. Ik denk niet dat dit zo hoort te zijn. Misschien hangt hij er niet goed meer onder...
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 18.10.2019 - 08:05  ·  #4
Ik zou eerst kijken of de vulhals echt lek is. De rubberen flens is een kwaal.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 18.10.2019 - 11:52  ·  #5
Quote door nicoo

Ik zou eerst kijken of de vulhals echt lek is. De rubberen flens is een kwaal.


Dat heb ik gedaan. Auto opgekrikt en eronder gekeken terwijl ik brandstof erin deed. Lekkage zit precies in de onderste knik van de buis. De rubber flens zit veel verder onder de auto maar die wordt ook vervangen uit voorzorg.
De foto is misschien niet duidelijk maar de zwarte beschermende laag van de buis laat helemaal los. Dit losgepeuterd en toen was het duidelijk.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 26.10.2019 - 21:11  ·  #6
Vandaag de vulhals vervangen incl rubber.
Ik had een vulhals bij Venyard gehaald. Die was er zo onderuit want de benzinetank was er al onderuit.
Nieuw rubber bij de dealer gehaald, zelfs goedkoper dan imitatie (!)
De vulhals heb ik geschuurd zodat de aanslag en corrosie eraf was. Daarna met ducttape omwikkeld. Standaard zijn ze zwart gespoten maar dit laat snel los en dan gaat het corrosiemonster aan de gang. Het gevolg was bij mij dus een lekkage in de vulhals in de vorm van een gaatje.
Maar wat een ..... klus is dat monteren zeg! Ben er uiteindelijk met wat hulp zo'n 5uur mee bezig geweest. Met veel friemelwerk en doorzettingsvermogen is het uiteindelijk goed gelukt.
Het grieplige is dat de montage op zich maar bestaat uit 2 slangklemmen, een boutje, 2 rubber aansluitstukken, een plastic klem, een ontluchtingsslang en 2 tiewraps.
Je kunt er gewoonweg niet of nauwelijks bij en dan moet je ook nog rubber aansluitingen erop zien te schuiven en slangklemmen vastdraaien.
Het makkelijkste zou zijn om het subframe te laten zakken zodat je er makkelijk bij kan en dan is een brug wel aan te bevelen. Nu kon ik het nog zonder af.

Foto 1 is het gaatje
Foto 2 de hals van de sloop
Foto 3 de hals nadat ik deze bewerkt had
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 26.10.2019 - 21:56  ·  #7
Ik ben niet de enige dus die het een lastig/vervelend klusje vind. Nu heb jij nog de mazzel dat je geen awd hebt, dan had je helemaal lol gehad....

Maar good job! Als alles eenmaal netjes zit heb je wel een voldaan gevoel.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 26.10.2019 - 22:01  ·  #8
Wat een lang ding is dat eigenlijk. Nooit zo bij stilgestaan. Bij mijn Benz de tank er al 2x uit gehad, die staat achter de achterbank en dan is het alsnog een pijp van een halve meter.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 26.10.2019 - 23:32  ·  #9
Ja, bij elke auto die er staat is de benzinetank verwijderd wat bij Volvo tot gevolg heeft dat je er nooit een kardanas zal vinden want die knippen ze er onderuit om de tank makkelijker te verwijderen. Ik verbaasde mij dat er nergens een kardanas onder zat want ik wilde er een hebben omdat mijn auto er geen heeft maar helaas pech daar.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 27.10.2019 - 08:13  ·  #10
raar dat zij de tank eronder uit halen wij boren er bijna altijd gewoon en gat in op de sloop wij verkopen ook bijna nooit een bezine tank
Wellicht makkelijker voor hun om de brandstof pomp eruit te halen
Lijkt me ook raar dat ze die assen (doorknippen ) omdat ze dan niet meer te verkopen zijn
Dat soort aandrijf assen brengt toch echt wel geld op als ze goed zijn
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 17.02.2023 - 11:21  ·  #11
Bij het tanken zag ik dat er bijna meer benzine onder de auto belande dan in de tank. Rechterzijde van het achterste subframe is ook blinkend schoon.... Zal ook bij mij wel de rubberen mof zijn, maar voordat ik het bestel zal ik eerst eens kijken op de brug of het niet toevallig de hals is zoals hierboven beschreven.

Wat is de beste manier om het rubber te vervangen? Rechter subframe lossen of gewoon pielen en niet te snel huilen?
Of uitbesteden???
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 17.02.2023 - 12:31  ·  #12
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 17.02.2023 - 13:23  ·  #13
Inderdaad doorzettingsvermogen, ik heb de slangklemmen waarmee het rubber origineel vast zit doorgeslepen met een dremel.

Rubber goed invetten voor montage, en neem ook gelijk de vlotter mee! Die van mij was stuk waardoor tijdens het tanken er telkens maar 1/2 liter in kwam voordat hij afsloeg.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 17.02.2023 - 13:27  ·  #14
Net gebeld met de dealer. Onderdelen liggen standaard op voorraad omdat zo wel vaker vervangen worden. Een monteur vertelde me dat zij een half uur bezig zijn voor vervanging! Dat komt toch niet echt overeen met de verhalen hier...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vulhals benzinetank lekkage

 · 
Posted: 17.02.2023 - 18:04  ·  #15
Bij een uurloon van 100 euro... als ze het voor 50 euro + onderdelen klaarmaken zou ik hem daar neerzetten, bespaart je het gedoe. Maar Blade kan ook wel bevestigen hoe lang het hem kost, met veel ervaring... mij als klusjesknuppel kost het vaak 4x zoveel tijd dan de professional. Dat is ook met goed kijken om niks te verprutsen, minder gereedschap, geen brug etc.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0