Waar dient deze aansluiting voor in de kop? Volvo V70 T5 97'

 
 
 
 
 
Alexanderr
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Koudekerke
Leeftijd: 28
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Waar dient deze aansluiting voor in de kop? Volvo V70 T5 97'

 · 
Posted: 13.11.2016 - 11:26  ·  #1
Hallo Forumleden,

Sinds de aanschaf lekte de Volvo V70 T5 al, mijn vermoeden was altijd dat dit de krukas keerring was. Dit blijkt dus niet het geval te zijn.
Het is 'gelukkig' 'maar' een gat in de kop. Maar waar dient deze aansluiting voor?



Ben erg benieuwd! :D

Groet,

Alexander
Alexanderr
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Koudekerke
Leeftijd: 28
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Waar dient deze aansluiting voor in de kop? Volvo V70 T5 97'

 · 
Posted: 13.11.2016 - 12:46  ·  #2
Dank voor de snelle reactie!
Klopt het dat deze aansluiting dan van fabriek af aan open is? (Je kijkt via het gaatje zo het blok in)
Ik begrijp dat hier natuurlijk zelf makkelijk een plaatje voor te maken is, maar hoort hier geen plug in?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Waar dient deze aansluiting voor in de kop? Volvo V70 T5 97'

 · 
Posted: 13.11.2016 - 15:33  ·  #3
Lijkt me toch dat het gat dicht moet zitten. Anders heeft de carteronluchting ook helemaal geen zin. En er ligt ook aardig wat olie op het klppendeksel, dat zal wel uit dat gat komen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Waar dient deze aansluiting voor in de kop? Volvo V70 T5 97'

 · 
Posted: 13.11.2016 - 16:27  ·  #4
gekke is dat er meer foto's te vinden zijn waar dit gat gewoon open is. Als ie onderdruk heeft, dat zou vanwege carterventilatie eigenlijk moeten, zuigt carterventilatie de oliedamp aan en zorgt voor onderdruk bij dat gat. Olie lekken kan uit; lekkende afsluitring olievuldop, niet goed aansluitende slang carterventilatie of overdruk blok uit geduide gat. :-) controleren lijkt me mogelijk :bandit:
Melvin_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zutphen
Leeftijd: 38
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Waar dient deze aansluiting voor in de kop? Volvo V70 T5 97'

 · 
Posted: 14.11.2016 - 20:57  ·  #5
Volgens mij was het van een hulplucht systeem. Die blies met een luchtpomp lucht bij de uitlaatgassen (bij koude motor) om de onverbrande brandstof toch nog te verbranden om de emissies laag te houden. Op het V40 forum staat er ook het één en ander over geschreven:

http://www.volvo40forum.nl/for…=37&t=5915

De eerste V40's hadden dit ook. Mijn oude V40 had het halve systeem nog, alles behalve de leiding naar het blok (er was ooit een nieuwer blok in gekomen), dus ik heb toen de rest er ook uitgehaald.

Quote van het V40 forum:

Quote door Wouter
a) Waarschijnlijk de pomp van de "pulsed secondary air injection"
b) Ligt eraan wat er aan de hand is.
c) Bel de dealer en je weet het, denk zelf zo'n 300 euro. Alternatief ga naar de sloop of de onderdelen lijn.




Dit is wat VADIS over het systeem zegt :

From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.

The pulsed secondary air injection system (PAIR) function is to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission when starting from cold by warming up the three-way catalytic converter (TWC) more quickly. By supplying fresh air to the exhaust ports when starting from cold, the pulsed secondary air injection system (PAIR) begins reburning the hydro-carbons. This makes it possible to reduce ignition, increase exhaust temperature and to activate the three-way catalytic converter (TWC) more quickly.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3.5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.

Groetjes Wouter



De leiding naar het blok (nr. 31 op de plaatjes op het V40 forum) komt op de opening uit dit topic. Bij de nieuwere blokken is het gat boven in het blok niet doorlopend.
Alexanderr
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Koudekerke
Leeftijd: 28
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Waar dient deze aansluiting voor in de kop? Volvo V70 T5 97'

 · 
Posted: 15.11.2016 - 19:54  ·  #6
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Tijdens het schoonmaken had ik even een duidelijkere foto gemaakt van de aansluiting op de kop:

Onder de plastic bougie kap zag ik ook vrij duidelijk enkele druppels olie zitten recht boven de aansluiting in de kop.
Maar het vreemde is dat wanneer de motor loopt ik helemaal geen druk voel vanuit de aansluiting.
Blok bouwt geen druk op (handschoentest op de vuldop), ook bij gas geven 0,0. Wat toch vreemd is gezien de lekkage op de kop.

Ik kwam op matthewsvolvosite.com de volgende foto's tegen van iemand met dezelfde vraag; (Blok van een 850 GLT)



bron: http://www.matthewsvolvosite.c…hp?t=30678

Plan is nu om de kop volledig schoon te maken, nieuwe rubberen afdichtingsring voor de vuldop monteren en op de sloop opzoek gaan naar de 850 aansluiting om deze vervolgens hetzelfde af te sluiten als foto 3.
En dan kijken waar de olie vandaan komt, ik vermoed dan toch de aansluiting van de carterventilatie. :bandit:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0