Waar moet ik letten bij banden?

 
 
 
 
 
Robert-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 52
Homepage: verlichting-online…
Berichten: 134
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 07.03.2011 - 18:57  ·  #1
Zoals je misschien kan zien uit mijn berichten ben ik nou niet echt een automonteur. In een aantal topics staat het een en ander over AWD en banden maar het is me nog niet 100% duidelijk. Ik rij in een V70R met 18 inch 235 banden:

- waarom moet je regelmatig je voor met de achterbanden wisselen? en wat is regelmatig?
- Is het een probleem dat ik wel nieuwe voorbanden heb maar achter niet?
- Ik lees over afslijtblokjes? wat zijn dat en hoe herken ik of deze bij mij erop zitten.
- Hoe weet ik of ik afstandhouders heb zodat de band niet aanloopt? IK denk dat ik deze heb want ik heb een draaicirkel van ongeveer 1,5 KM :-)

Verder is natuurlijk elk tip welkom met betrekking tot wat meer kennis over banden en onderhoud.

Alvast bedankt voor de moeite!
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 07.03.2011 - 21:09  ·  #2
Elke V70 en S60 heeft een draaicirkel van een vrachtwagen...:)
jr777
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 49
Homepage: jr777.fotoport.nl
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 07.03.2011 - 21:29  ·  #3
ik ben zeker geen expert dus als iemand anders mij wil verbeteren graag.

- dat wisselen zou misschien met cuppen en zo te maken kunnen hebben. ik doe het echter nooit . heb ook nog nooit met AWD gereden ...
- de beste banden voor wordt tegenwoordig afgeraden omdat wanneer je in aquaplanning komt je er dan voor minder gauw last van hebt als achter en je daardoor te gauw te hard rijdt of zo. als alle banden redelijk goed zijn maar voor net iets nieuwer lijkt het me niet zoveel uit te maken.
- afslijtblokjes zijn dat slijtagenokjes? een band heeft vaak slijtagenokjes als die gelijk zitten met je profiel dan zijn je banden aan vervanging toe. je kunt ook gewoon profiel meten.

groeten,
JR
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 08.03.2011 - 00:08  ·  #4
regelmatig banden van voor naar achterenvind ik een beetje achterhaald , vroeger deden ze een rondje , maar dat is al helemaal niet handig .
Je kunt overigens beter de betere banden achter hebben , als de auto achter uitbreekt , zijn de meeste automobilisten niet in staat dit te corrigeren , dat wil je dus niet .
Band eenmaal gecupt , einde oefening niets helpt , behalve andere banden of het loopvlak laten herstellen(loont niet ) , normaal gesproken zou het niet moeten kunnen , bij juist gebouwde en uitgelijnde auto vind ik persoonlijk .
Enige voordeel van de banden van voor naar achter te wisselen is dat je zo wat langer door kan rijden en de set als een geheel kan laten vervangen , gaat natuurlijk niet op als je continue 4wd hebt slijten dan ongeveer gelijk .
Heb geen awd , maar als deze continue werkt dan slijten ze ongeveer alle vier gelijk .
Als je minder km's maakt heeft het ook zin om te wisselen , ander worden de niet aangedreven banden zo oud , dat de weekmakers uit het rubber zijn verdwenen en de grip stukken minder wordt , of er zelfs droogte scheurtjes ontstaan .

Olaf
jr777
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 49
Homepage: jr777.fotoport.nl
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 08.03.2011 - 10:27  ·  #5
ik denk niet dat continu AWD per definitie gelijkmatige sltijtage van alle wielen heeft.
want:
- vaak is de verdeling van het vermogen niet 50/50 maar bijvoorbeeld 70/30
- in bochten gaat de auto hellen en verliest m.n. binnenste voorwiel grip die zal sneller gaan spinnen en dus slijten
- door overstuur neiging zullen de voorbanden zwaarder belast worden.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 08.03.2011 - 13:33  ·  #6
Ik ga uit van een beetje normale rijstijl , en denk niet dat het bovegenoemde dan een grote rol speelt .
Als er een duidelijk verschil is dan loont het om halverwege de geschatte levensduur ze een keer om te wisselen , zodat je uiteindelijk de banden allemaal tegelijk kan laten vervangen , de enige meerwaarde daarvan is , dat je een trip naar de bandenman wordt bespaard .
Bandenspaning regelmatig controleren heb je nog het meeste aan .

Grt Olaf
seanv70
 
Avatar
 
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 09.03.2011 - 10:45  ·  #7
voorbanden op een auto slijten gewoonlijk iets sneller dan de achterbanden omdat het verschil tussen voor en achter bij een AWD zeker niet meer dan 2mm mag zijn wordt geadviseerd om de voor en achterbanden regelmatig even te wisselen voor gelijkmatige slijtage anders draait het AWD systeem kapot. Als ongeveer om de 6000 km de banden van voor naar achter en anders om worden gelegd blijft het systeem langer heel.

Ook bij aanschaf van nieuwe banden wordt aangeraden om deze alle 4 tegelijk te verwisselen.

slijtblokjes op de banden zitten in het profiel van de band verwerkt, bekijk het profiel maar eens goed en dan zie je kleine blokjes die net ietsjes hoger liggen als je band de zelfde hoogte heeft als dat blokje wordt geadviseerd om je band te vervangen.
BarendKaas
 
Avatar
 
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 12.03.2011 - 19:31  ·  #8
@Robert: Ah, het heet afstandshouders ;-) Ik maakte laatst een testrit in een R die er duidelijk geen had. Bij een scherpe bocht schraapten de voorwielen tegen de wielkast aan. Dat hoorde je duidelijk. De R die ik nu heb, heeft ook een draaicirkel van 1,5 km, maar je hoort niks als je het stuur helemaal omdraait en rustig rijdt.

Misschien een beetje subjectief, maar toch: wat zijn de beste banden voor een V70R?
Robert-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 52
Homepage: verlichting-online…
Berichten: 134
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 12.03.2011 - 22:46  ·  #9
Wat ik dan niet snap is dat er in de handleiding van Volvo staat:

BELANGRIJK! Monteer de banden met het diepste profiel altijd op de achteras,
ongeacht de vraag of de auto voorzien is van voorwiel- of
achterwielaandrijving.

Terwijl de voorste banden het snelst slijten, dan wordt het verschil toch alleen maar groter???

Nu ik toch bezig ben: wat is een goede bandenspanning voor Pirelli 235 18"?
Henkie N
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 67
Berichten: 338
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 13.03.2011 - 13:51  ·  #10
Hoi Robert,

Banden, banden. Voor mij, samen met remmen, de belangrijkste onderdelen van een auto. Ik denk dat profiel en bandenspanning geen compromissen mogen inhouden. Als je een auto met topprestaties hebt, kun je je niets permitteren. Ik heb een keer in een bocht in de A29 bij Klaaswaal een gammele auto spontaan zien uitbreken bij 120 kmh. Als je met R zo de vangrail ingaat is dat wel sneu.
Mijn bandenzaak adviseerde om de spanning enkele punten hoger te zetten. Zeker met die lage banden luistert de spanning erg nauw. regelmatig controleren dus.
Henk

Edit: even van een ander forum overgenomen: LINK. Banden of kwestie van sturen?
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 13.03.2011 - 16:16  ·  #11
wisselen van voor en achter is idd voor het verschil van rolomtrek bescheiden te houden omdat anders de bus van de 4x4 gaat 'wringen' als de 4X4 ingeschakeld is

ik heb 't liefst dat de beste banden vooraan zitten(ik 'kan' driften)
qua goede banden:
neem een merk dat zijn sporen verdient heeft in hoge snelheidsbanden:
pirelli, Bridgestone,michelin en er zijn nog andere merken die genoeg gekend zijn
ik heb voor op mijn R, Bridgestones potenza S001 genomen en ik moet zeggen: grip op nat als op droog, het is moeilijk om de wielen te doen spinnen bij loeihard optrekken alsook bij bochten in de regen nemen, blijft hij koersvast zijn lijntjes volgen(al uitgetest tot een 130km/u waar ik met de bmw in de regen aan max 90 doorkan(met neiging tot uitbreken)

nu woensdag ga ik een advanced drivers training volgen met de R om op epoxy ondergrond te leren wat de auto doet in extreme omstandigheden(ik hoop om ermee te kunnen driften O-) )
Robert-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 52
Homepage: verlichting-online…
Berichten: 134
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Waar moet ik letten bij banden?

 · 
Posted: 13.03.2011 - 20:34  ·  #12
Met een beetje zoeken op internet kom ik uit op een bandenspanning van 2.3 of 2.4 bar voor Pirelli P Zero Rosso 235/40R18. Iemand ervaring?

Ik denk dat ik de banden met het meeste profiel toch maar voor laat zitten wat ik uit jullie reacties opmaak. (bedankt daarvoor)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0