Waar is de rest gebleven

Foutcode ECM 3503 en 3523

Koffiedirk
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Waar is de rest gebleven

· 
Posted: 14.08.2025 - 09:16  ·  #1
Hallo Medeforummers,

Het is wel weer een poosje geleden dat ik hier ben geweest, door slechte omstandigheden, waardoor ik weinig tijd en plek had om maar iets te doen.

Ik heb wel een paar maanden na aanschaf van een v70n BJ 2001 200pk, een paar keerringen en toebehoren vervangen, omdat de motor ernstig olie begon te lekken aan de distributie zijde.

Voordat ik hieraan begon (ik had zelf de ruimte niet, en mijn gereedschap was niet binnen handbereik), was ik eerst bij een garage geweest (een van hier op het forum), maar die liet mij gewoon in de kou staan. Hij wilde er niet aan beginnen, omdat volgens hem, al teveel aan de motor was gesleuteld / geknoeid. Vervolg komt nog.

Na het vervangen van de keerringen, heb ik de motor en automaatbak laten flushen bij tpr, en ik ben daar erg te vreden over, ondanks dat het een flinke duit heeft gekost, maar het is de moeite waard geweest. Het was geen overbodige luxe om dit te doen, echter meer een noodzaak. De vuiligheid drukte de oliekeerringen naar buiten. De drap wat er uit kwam was zo dik, dat er een eetlepel recht in de smurrie blijft staan. Uiteindelijk is de motor en automaatbak schoon vertrokken. Ik merkte zeker het verschil tussen voor en na. Ik moest wel op het gaspedaal letten, ivm de mooie brieven die je automatisch van het cjib krijgt, en dat geld steek ik liever in de auto, of heerlijk een avondje uiteten met mijn vrouw.

En ik snap niet, waarom die monteur er niks aan wilde doe, het was alles met elkaar 3 tot 4 uurtjes werk, inclusief het schoonmaken (de tijd heb ik niet exact bijgehouden).

Inmiddels weer zo'n 1,5 jaar verder, is de auto nu wel aan een grote beurt toe, en ik heb nu wel de ruimte en de mogelijkheden (op mijn werk hebben wij een garage voor de vrachtwagens en chassis). Het enige nadeel is, dat er is geen tweekolomsbrug, maar een normale wat in sommige gevallen behelpen zal zijn, wanneer je bijvoorbeeld een as moet vervangen, het is uiteindelijk goed gelukt.

Sinds afgelopen maandag aan de slag gegaan, ivm mijn verplichte rust.

Ik heb het complete filterpakket vervangen, olie ververst, nieuwe remklauwen, remschijven en remschoenen gemonteerd. Ook zijn beide aandrijfassen vervangen ivm trillingen bij een snelheid tussen 85 en 105 km/u. Bougies en de penbobines zijn ook vervangen.

Maar nu komt het. Nadat ik de boel klaar had, heb ik nog net geen twee dagen gereden (zo'n slordige 500 km), toen begon de ellende. Het motormanagement indicatie begon eerst te knipperen en daarna continue aan. Dit deed ie wel eens vaker, maar kon er geen vinger er achter krijgen, ook niet met Vida. Niks te zien. Ik heb toen ook een Bluetooth dongel aan de auto gehangen en met torque uitgelezen, en die kwam met een vage foutcode P0411, wat mij helemaal niks zegt, en op het net was ook niets te vinden. En na een nieuwe start, was het weer weg, en soms komt ie weer en gaat weer weg. De tussenpauzes zijn verschillend.

Echter sinds gisteren, na een klein ritje, begon het motormanagement indicatie weer te knipperen en weer continue branden. Maar hij ging niet meer weg, en bovendien de motor draaide beroerder bij stationair. Wanneer ik een dit gas gaf, draaide die met een beetje bokken, weer normaal.

Ik heb de laptop weer er aan gehangen, en met Vida uitgelezen.
En dit keer heb ik nu twee foutcodes (wel meer maar niet gerelateerd aan het motormanagement), namelijk 3503 en 3523 een misfire op cylinder nr 2.

In mijn optiek kan het de bougie en bobine niet zijn, en ik haalde de injectoren er uit.

En wat verbaasd mij:
Injectoren

Wie heeft zoiets eerder gezien?

Moet ik nu de kop eraf trekken voor inspectie?

Uw hulp zal zeer worden gewaardeerd.

Alvast bedankt.

Dirk
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Koffiedirk
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Waar is de rest gebleven

· 
Posted: 14.08.2025 - 09:54  ·  #2
Update :

De ontbrekende rubbertjes op de foto, die heb ik er nog uit de schacht kunnen peuteren.

Nu is het alleen de vraag, waar zijn die kunststof ringetjes gebleven, die boven de rubbertjes horen te zitten?

Wel hebben nog even de tijd om te brainstormen, want ik mag morgen voor mijn werk naar Milaan rijden.

Mvgr
Dirk
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.08.2025 - 10:05  ·  #3
Quote door Koffiedirk

..en dat geld steek ik liever in de auto, of heerlijk een avondje uiteten met mijn vrouw.

Hulde voor de juiste volgorde 🤣👍🏼.
Koffiedirk
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2025 - 13:16  ·  #4

Hulde voor de juiste volgorde 🤣👍🏼.

Hierom kan ik lachen.
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Homepage: itvoorons.nl
Subject:

· 
Posted: 15.08.2025 - 07:33  ·  #5
jeetje, de injectoren zijn volgens mij behoorlijk gaar...

injectoren 3 en 4 zijn nog geheel compleet
Injectoren 2 en 5 missen "kunststof ring" en rubber (welke je uit de schacht hebt gevist :)
Injector 1 mist de "kunststof ring"

is voor mij lang geleden dat ik die rail op mijn toenmalige V70 heb los gehad en verder een echte
amateur, maar mijn logische redenering zou zeggen dat die zijn verbrokkeld in uiteindelijk in
de cilinders zijn terecht gekomen :wall: andere weg dan naar onderen is er tenslotte niet.

Ik gok dat (afhankelijk wat de geleerde garages mij ervan zouden adviseren (Thuurbo of Poika) )
ik met een endoscoop in de kamers zou kijken of er geen schade is en dan vervolgens 5 nieuwe injectoren
erop te plaatsen, deze zou ik niet meer vertrouwen...

Maar goed, dat ben ik! wat zeggen de geleerde?? 8-)
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 15.08.2025 - 10:31  ·  #6
Ik zou gewoon 5 nieuwe of zelfs evt gebruikte injectoren plaatsen in dit geval. En dan maar eens zien. Even zorgen dat ze op de juiste manier met verse o-ringen en plaatjes gemonteerd zijn uiteraard.
Koffiedirk
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.08.2025 - 14:54  ·  #7
Ik ben nog aan het oriënteren voor een endoscoop, want dit stukje gereedschap heb ik nog niet.

Dan eerst kijken naar de situatie, en eventueel dan een compressietest doen voor de zekerheid. De injectoren wil ik nieuw er in zetten, ondanks de stevige prijs.
volvo355
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 15.08.2025 - 14:57  ·  #8
Waarom de bobine en bougie al uitgesloten? Injectoren gaat zelden wat mis mee bij deze motoren. Als bijvoorbeeld het porseilein van de bougie gescheurd is kan dit ook klachten geven die niet continue aanwezig zijn.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 15.08.2025 - 17:17  ·  #9
https://a.aliexpress.com/_EGjPgEA

Ik heb deze endoscoop, 8mm dual lens. Was toen 29 euro, echt geen verkeerd ding.

Waar woon je ongeveer? Ik heb nog een injectir rail liggen van een 2.5t (B5254T2) met 5 injectoren. Mag je wel proberen, weet niet of ze fysiek gelijk zijn.
Kans dat ze alle 5 kapot zijn lijkt me ook vrij klein, maar misschien iets in de brandstof toevoer waardoor ze gelijktijdig het loodje leggen?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.08.2025 - 17:29  ·  #10
Die van Jeroen is idd een mooie. Het schijnt dat er inmiddels ook, hoe kan het anders op alie, een variant met 3 lenzen is.

https://nl.aliexpress.com/item…655d11d7eb
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.08.2025 - 22:50  ·  #11
Testen is ook makkelijk. Als injectoren oude of nieuwe dr aanzitten. Zorgen dat je dr zicht op hebt en in de lucht motor starten. Heb je beeld van de vernevelling.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.08.2025 - 22:59  ·  #12
dat snel en eenvoudig testen van die injectoren zag ik laatst in WD voorbij komen. Injector rails werd even vastgeklemd, stuk karton eronder , spuiten en je zag direct welke een afwijkend patroon had.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2025 - 12:00  ·  #13
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2025 - 14:21  ·  #14
Zoals hiervoor ook al gememoreerd: Gezien de foutmeldingen lijkt het eerder een bobine probleem. Hoe lang zitten die er in?
Selected quotes for multi-quoting:   0