Hallo Medeforummers,
Het is wel weer een poosje geleden dat ik hier ben geweest, door slechte omstandigheden, waardoor ik weinig tijd en plek had om maar iets te doen.
Ik heb wel een paar maanden na aanschaf van een v70n BJ 2001 200pk, een paar keerringen en toebehoren vervangen, omdat de motor ernstig olie begon te lekken aan de distributie zijde.
Voordat ik hieraan begon (ik had zelf de ruimte niet, en mijn gereedschap was niet binnen handbereik), was ik eerst bij een garage geweest (een van hier op het forum), maar die liet mij gewoon in de kou staan. Hij wilde er niet aan beginnen, omdat volgens hem, al teveel aan de motor was gesleuteld / geknoeid. Vervolg komt nog.
Na het vervangen van de keerringen, heb ik de motor en automaatbak laten flushen bij tpr, en ik ben daar erg te vreden over, ondanks dat het een flinke duit heeft gekost, maar het is de moeite waard geweest. Het was geen overbodige luxe om dit te doen, echter meer een noodzaak. De vuiligheid drukte de oliekeerringen naar buiten. De drap wat er uit kwam was zo dik, dat er een eetlepel recht in de smurrie blijft staan. Uiteindelijk is de motor en automaatbak schoon vertrokken. Ik merkte zeker het verschil tussen voor en na. Ik moest wel op het gaspedaal letten, ivm de mooie brieven die je automatisch van het cjib krijgt, en dat geld steek ik liever in de auto, of heerlijk een avondje uiteten met mijn vrouw.
En ik snap niet, waarom die monteur er niks aan wilde doe, het was alles met elkaar 3 tot 4 uurtjes werk, inclusief het schoonmaken (de tijd heb ik niet exact bijgehouden).
Inmiddels weer zo'n 1,5 jaar verder, is de auto nu wel aan een grote beurt toe, en ik heb nu wel de ruimte en de mogelijkheden (op mijn werk hebben wij een garage voor de vrachtwagens en chassis). Het enige nadeel is, dat er is geen tweekolomsbrug, maar een normale wat in sommige gevallen behelpen zal zijn, wanneer je bijvoorbeeld een as moet vervangen, het is uiteindelijk goed gelukt.
Sinds afgelopen maandag aan de slag gegaan, ivm mijn verplichte rust.
Ik heb het complete filterpakket vervangen, olie ververst, nieuwe remklauwen, remschijven en remschoenen gemonteerd. Ook zijn beide aandrijfassen vervangen ivm trillingen bij een snelheid tussen 85 en 105 km/u. Bougies en de penbobines zijn ook vervangen.
Maar nu komt het. Nadat ik de boel klaar had, heb ik nog net geen twee dagen gereden (zo'n slordige 500 km), toen begon de ellende. Het motormanagement indicatie begon eerst te knipperen en daarna continue aan. Dit deed ie wel eens vaker, maar kon er geen vinger er achter krijgen, ook niet met Vida. Niks te zien. Ik heb toen ook een Bluetooth dongel aan de auto gehangen en met torque uitgelezen, en die kwam met een vage foutcode P0411, wat mij helemaal niks zegt, en op het net was ook niets te vinden. En na een nieuwe start, was het weer weg, en soms komt ie weer en gaat weer weg. De tussenpauzes zijn verschillend.
Echter sinds gisteren, na een klein ritje, begon het motormanagement indicatie weer te knipperen en weer continue branden. Maar hij ging niet meer weg, en bovendien de motor draaide beroerder bij stationair. Wanneer ik een dit gas gaf, draaide die met een beetje bokken, weer normaal.
Ik heb de laptop weer er aan gehangen, en met Vida uitgelezen.
En dit keer heb ik nu twee foutcodes (wel meer maar niet gerelateerd aan het motormanagement), namelijk 3503 en 3523 een misfire op cylinder nr 2.
In mijn optiek kan het de bougie en bobine niet zijn, en ik haalde de injectoren er uit.
En wat verbaasd mij:
Injectoren
Wie heeft zoiets eerder gezien?
Moet ik nu de kop eraf trekken voor inspectie?
Uw hulp zal zeer worden gewaardeerd.
Alvast bedankt.
Dirk
Het is wel weer een poosje geleden dat ik hier ben geweest, door slechte omstandigheden, waardoor ik weinig tijd en plek had om maar iets te doen.
Ik heb wel een paar maanden na aanschaf van een v70n BJ 2001 200pk, een paar keerringen en toebehoren vervangen, omdat de motor ernstig olie begon te lekken aan de distributie zijde.
Voordat ik hieraan begon (ik had zelf de ruimte niet, en mijn gereedschap was niet binnen handbereik), was ik eerst bij een garage geweest (een van hier op het forum), maar die liet mij gewoon in de kou staan. Hij wilde er niet aan beginnen, omdat volgens hem, al teveel aan de motor was gesleuteld / geknoeid. Vervolg komt nog.
Na het vervangen van de keerringen, heb ik de motor en automaatbak laten flushen bij tpr, en ik ben daar erg te vreden over, ondanks dat het een flinke duit heeft gekost, maar het is de moeite waard geweest. Het was geen overbodige luxe om dit te doen, echter meer een noodzaak. De vuiligheid drukte de oliekeerringen naar buiten. De drap wat er uit kwam was zo dik, dat er een eetlepel recht in de smurrie blijft staan. Uiteindelijk is de motor en automaatbak schoon vertrokken. Ik merkte zeker het verschil tussen voor en na. Ik moest wel op het gaspedaal letten, ivm de mooie brieven die je automatisch van het cjib krijgt, en dat geld steek ik liever in de auto, of heerlijk een avondje uiteten met mijn vrouw.
En ik snap niet, waarom die monteur er niks aan wilde doe, het was alles met elkaar 3 tot 4 uurtjes werk, inclusief het schoonmaken (de tijd heb ik niet exact bijgehouden).
Inmiddels weer zo'n 1,5 jaar verder, is de auto nu wel aan een grote beurt toe, en ik heb nu wel de ruimte en de mogelijkheden (op mijn werk hebben wij een garage voor de vrachtwagens en chassis). Het enige nadeel is, dat er is geen tweekolomsbrug, maar een normale wat in sommige gevallen behelpen zal zijn, wanneer je bijvoorbeeld een as moet vervangen, het is uiteindelijk goed gelukt.
Sinds afgelopen maandag aan de slag gegaan, ivm mijn verplichte rust.
Ik heb het complete filterpakket vervangen, olie ververst, nieuwe remklauwen, remschijven en remschoenen gemonteerd. Ook zijn beide aandrijfassen vervangen ivm trillingen bij een snelheid tussen 85 en 105 km/u. Bougies en de penbobines zijn ook vervangen.
Maar nu komt het. Nadat ik de boel klaar had, heb ik nog net geen twee dagen gereden (zo'n slordige 500 km), toen begon de ellende. Het motormanagement indicatie begon eerst te knipperen en daarna continue aan. Dit deed ie wel eens vaker, maar kon er geen vinger er achter krijgen, ook niet met Vida. Niks te zien. Ik heb toen ook een Bluetooth dongel aan de auto gehangen en met torque uitgelezen, en die kwam met een vage foutcode P0411, wat mij helemaal niks zegt, en op het net was ook niets te vinden. En na een nieuwe start, was het weer weg, en soms komt ie weer en gaat weer weg. De tussenpauzes zijn verschillend.
Echter sinds gisteren, na een klein ritje, begon het motormanagement indicatie weer te knipperen en weer continue branden. Maar hij ging niet meer weg, en bovendien de motor draaide beroerder bij stationair. Wanneer ik een dit gas gaf, draaide die met een beetje bokken, weer normaal.
Ik heb de laptop weer er aan gehangen, en met Vida uitgelezen.
En dit keer heb ik nu twee foutcodes (wel meer maar niet gerelateerd aan het motormanagement), namelijk 3503 en 3523 een misfire op cylinder nr 2.
In mijn optiek kan het de bougie en bobine niet zijn, en ik haalde de injectoren er uit.
En wat verbaasd mij:
Injectoren
Wie heeft zoiets eerder gezien?
Moet ik nu de kop eraf trekken voor inspectie?
Uw hulp zal zeer worden gewaardeerd.
Alvast bedankt.
Dirk
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).