Waar is de vooruitgang gebleven?

Huidige generatie Volvo's niet sneller maar wel meer verbruik...

 
 
 
 
 
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 03.05.2014 - 14:29  ·  #1
Naar volle tevredenheid rijd ik nu een V70 T5, MY2005, met 260 pk.
Fijne relaxte auto, met heerlijk veel vermogen.

Stel. Ik zou een nieuwe auto willen kopen, die minstens zo snel is als mijn huidige auto (0 tot 100 in ca. 7 seconden), kom ik nu uit op een V70 T6 (moet wel weer een ruime auto zijn, V60 valt af).
Eerlijk gezegd valt mij dat wat tegen. Dat is de snelste V70 die Volvo nu verkoopt.
Vergelijk je dit bijvoorbeeld met BMW -dit zou mijn keus worden als het geen Volvo mag zijn- dan zou je een 535i kunnen kopen (vergelijkbare prijs met de T6), deze is volgens autoweek een volle seconde sneller en verbruikt hierbij nog eens aardig wat minder ook.
De Volvo 850 R was trouwens al net zo snel als de huidige V70 T6. Waar is de vooruitgang gebleven?
Ik hoor mensen al denken: de V70/S60 R (maar dan wel handgeschakeld, helaas..) is de optimale auto, heeft 6 seconden nodig naar de 100km/u. Die mag inderdaad wel weer in het huidige V70 programma... of de V70 Polestar...

Kennelijk maakt Volvo de keus wat betreft de snelheid niet bij de 4 grote merken te willen horen, maar het verschil is wel heel groot. Eigenlijk vind ik dit wel jammer, vermogen geeft zo'n hoop (rij)plezier!!
Gisteren even gespeeld met een X5. Of eigenlijk was dit andersom bleek, die logge X5 dacht ik wel even te kunnen hebben maar het gat werd toch aardig groot. Bleek een X50d (met 380 pk en 780Nm, 0 tot 100 in ruim 5 seconden). Een andere klasse...

Natuurlijk gaat het niet enkel om de getallen. De soepelheid van de motor (T6 heeft twee turbo's) en de tussenacceleraties bepalen meer het rijcomfort dan de 0 tot 100 tijden. Dat zie je aan de huidge 4 cilinder motoren van Volvo. Snelle 0-100 tijden, maar dit zal aan de betere automaat zijn te danken (?) want de topsnelheid (en het vermogen) is niet heel hoog. Tussenacceleraties zullen tegenvallen verwacht ik.

ff mijn gedachten op papier, misschien nog heel andere ideeën bij jullie?
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 03.05.2014 - 14:51  ·  #2
Je verwoordt eigenlijk wat ik ook wel eens denk. En die verbruikswaarden.....dat zijn papieren dingen, niet te vertrouwen. Zo`n moderne auto verbruikt nauwelijks minder dan mijn 2.4t. http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 03.05.2014 - 15:12  ·  #3
Ik snap het zo wie zo niet . 2 3 4 honderd pk nul naar honderd in 3 sec . Op de openbare weg .
Gewoon een circuit wagen kopen denk ik dan , daar lekker uitleven .

Volvo is een reiswagen , groot en lomp .

Ben gek met mijn v70 heerlijk stil , cruise control erop rondhobbelen .

Verbruik kan wel beter nu rond de 1 op 17 met de d5 , maar acceleratie tussentijden dat is toch niet meer van deze tijden kom op zeg .
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 03.05.2014 - 19:15  ·  #4
Quote door olaf

Ik snap het zo wie zo niet . 2 3 4 honderd pk nul naar honderd in 3 sec . Op de openbare weg .
Gewoon een circuit wagen kopen denk ik dan , daar lekker uitleven .

Volvo is een reiswagen , groot en lomp .

Ben gek met mijn v70 heerlijk stil , cruise control erop rondhobbelen .

Verbruik kan wel beter nu rond de 1 op 17 met de d5 , maar acceleratie tussentijden dat is toch niet meer van deze tijden kom op zeg .


Zoveel mensen, zoveel wensen.

Zonder vervelend te willen zijn: dit is dus juist niet de discussie waarnaar ik op zoek ben. Wie geen snelle auto / Volvo wil, alle zegen, maar reageer alstublieft niet op dit topic, zodat het on-topic blijft.

In het eerste bericht heb ik precies verwoordt welke vragen wel eens door mijn hoofd spelen. Ik merk dat er meer mensen zijn die deze vragen hebben, graag zou ik eens met die mensen van gedachten wisselen.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 03.05.2014 - 19:34  ·  #5
Vooruitgang..

Tsja, tegenwoordig moeten auto's zo veilig mogelijk ontworpen zijn. Ondanks gebruik van lichte(re) materialen worden auto's toch vaak zwaarder. Om dit gewicht toch enigszins vooruit te krijgen moet een auto over zijn gehele toerenlinie kracht leveren, of, zoals tegenwoordig vaak het geval is, worden er veel versnellingen gebruikt om de motor zoveel mogelijk maximale kracht te laten leveren bij acceleratie.

De grote, soepele motoren die altijd kracht leveren zijn jammer genoeg verleden tijd, waarom? Het kost teveel, overal komt belasting op en in de EU moet een autoproducent zich houden aan een x aantal CO2-grammen per geproduceerde auto, dit dan gemiddeld gezien. Dit is ook de reden dat Ferrari bij Fiat hoort. Fiat compenseert de hoge CO2 van Ferrari zodat het gemiddelde per geproduceerde auto lager uitkomt. Volvo heeft hierin geen compagnon, en zal dus veelvuldig kleine(re) motoren moeten leveren die in de EU-cyclus-test een lage C02 produceert. Dat dit verbruik, en de CO2 in praktijk vaak veel hoger ligt weet iedereen met hersens.

Kijk bijvoorbeeld naar onze V70, of die van jou. Die van ons rijdt op LPG, en doet bij 120KM/h (als we ons een keer aan de limiet houden) met gemak 1 op 11. En dat op LPG ! Zeg dus dat 'ie +- 1 op 13,5 doet op benzine. Een auto van tegenwoordig doet daar echt niet voor onder hoor ! Sterker nog, het gemiddelde van ons ligt zo rond de 1 op 9 op lpg. Alles bij elkaar, veel nieuwe auto's doen daar nauwelijks voor onder, maar leveren vaak niet de soepelheid van een 2,4 liter 5-in-lijn.

Dus ik ben het met je eens dat er eigenlijk nauwelijks vooruitgang in zit, de veiligheidsvoorzieningen e.d. uitgezonderd. Maar de EU maakt het autofabrikanten zo moeilijk, en juist daardoor worden nieuwe auto's per definitie niet beter !

Bekijk ook even onderstaand fragment, en de reactie van beide heren. Ook Niek & Michiel (de redacteuren) lijken niet erg onder de indruk van de nieuwe motoren.. Overigens, de vraag was inderdaad door mij ingezonden, en die S90 was een S80. En hij hoeft niet te weten dat die S80 van mijn vader was. :whistle:

vanaf 8 minuten tot een minuut of 9 !


Voor de mensen die een rechtstreek linkje wensen, (op de tablet/tel. werkt bovenstaande niet?)
Klik hier !
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 04.05.2014 - 10:54  ·  #6
De ontwikkeling van auto's wat betreft gewicht en de strenge EU wetgeving herken ik. Zuinigheid en CO2 reductie is de laatste jaren aardig in de mode.

Ik zie dat autofabrikanten daar heel verschillend mee omgaan.

Bij de meeste fabrikanten heeft het de afgelopen jaren (en nu nog steeds) gezorgd voor op papier (en het testtraject) heel zuinige auto's. Natuurlijk met inlevering van (m.i.) flink wat rijplezier door toepassing van kleine truttige motoren.
Er zijn ook fabrikanten (3 andere grote merken Audi, BMW, Mercedes) die gewoon stevige benzine en diesel modellen zijn blijven leveren, maar wel de CO2 en zuinigheid op niveau hebben weten te krijgen. Neem bijvoorbeeld de al eerder genoemde BMW 5 serie, de 535i benzine (maar ook de 535d) zijn zeer snel en soepel, maar wel zuiniger dan 'onze' V70 T6.

Je ziet met de meest recente ontwikkelingen een omslag. Audi, McLaren maar ook Volvo gebruiken de hybride technologie om hun auto's weer sneller te maken, door toepassing van EN een stevige motor EN electromotoren. Die laatste zorgen natuurlijk voor een lagere CO2 uitstoot, maar als je beiden motoren tegelijk aanzet... Volvo V60 hybride, 640Nm koppel, 0-100 in 6 sec.
Dat is toch vooruitgang? Nu nog even in de V70 alstublieft.

De nieuwe Volvo motoren lijn lijkt deze trend niet te ondersteunen, helaas.
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 04.05.2014 - 11:02  ·  #7
@Mekstra. Alle nieuwe modellen van Volvo komen er ook in Hybride vorm. De v/S 60 T6 is goedkoop en binnen de 6 seconden naar de honderd. 30.000 Euro goedkoper dan de V70 R uit 2003....
En als er straks hybride versies komen van de S/V 60 dan gaan de topmodellen vast en zeker in minder dan 5 seconden naar de honderd.
Dubbele turbo of compressor met turbo in combinatie met 4 cilinderd motor en electromotor zullen zeker voor meer performance zorgen dan alle vorige Volvo modellen.
pascalamiteiten
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hardenberg
Leeftijd: 51
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 04.05.2014 - 21:24  ·  #8
Wat ik een tijdje terug gelezen heb is dat Volvo zich een beetje terug getrokken heeft uit de pk race.

Dat zal dan nu wel terug te vinden zijn in het vermogen.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 04.05.2014 - 21:37  ·  #9
PK's zorgen niet per definitie voor de funfactor, en turbo's ook niet.

Kijk naar een Subaru BRZ of een Honda S2000. Redelijk snel, niet heel veel PK's, maar vooral licht & wendbaar!

En daar zet Volvo nu op in, lichtere, maar sterkere materialen. In de nieuwe XC90 bijvoorbeeld.
Een motor met minder PK's kan het dan makkelijker doen. (Niet kijkende naar topsnelheid etc.)

""Zeven procent van de veiligheidskooi van de huidige XC90 bestaat uit gehard boronstaal. Bij de volgende XC90 zal dat percentage uitkomen op veertig procent. Dat betekent: meer veiligheid zonder een gewichtstoename," aldus Ivarsson."
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 05.05.2014 - 00:15  ·  #10
Mekstra, niet om het een of het ander, maar het blijft in je betoog volstrekt onduidelijk, wat je wilt bediscussiëren.
Je geeft aan dat je geniet van relaxt rijden, maar vergelijkt vervolgens pk-pakhuizen op prijsniveau. Niet op beleving. Hoe denk je dat marketing met zulke chaotische stellingen om zal kunnen gaan en er vervolgens auto's naar zal willen laten ontwikkelen?
Beleving is: ruimte hebben om Bentley Continental te kunnen rijden, maar Lotus Elise kopen, omdat dat veel meer fun geeft.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 05.05.2014 - 14:28  ·  #11
Quote door pascalamiteiten

Wat ik een tijdje terug gelezen heb is dat Volvo zich een beetje terug getrokken heeft uit de pk race.

Dat zal dan nu wel terug te vinden zijn in het vermogen.


dat is niet te merken bij hun diesel-hybrids: V60: 158+50 kW (215+68 pk) aan vermogen, 440+200 Nm aan trekkracht en een acceleratie van 0-100 km/uur in 6,1 seconden, dat is echt pittig snel!
Dat zijn echt klasse leidende cijfers.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 05.05.2014 - 14:42  ·  #12
Inderdaad TeeFive, kijk ook naar de nieuwe D4. 181PK, en 20% ! Wederom de krachtigste dieselauto met 20%
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 05.05.2014 - 14:53  ·  #13
Volvo heeft nooit aan PK race gedaan... Daarvoor heeft Volvo simpelweg geen ontwikkelbudget.. Veel te klein merk.
Maken wel leuke performance auto's
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 05.05.2014 - 20:46  ·  #14
Quote door folke3

Mekstra, niet om het een of het ander, maar het blijft in je betoog volstrekt onduidelijk, wat je wilt bediscussiëren.
Je geeft aan dat je geniet van relaxt rijden, maar vergelijkt vervolgens pk-pakhuizen op prijsniveau. Niet op beleving. Hoe denk je dat marketing met zulke chaotische stellingen om zal kunnen gaan en er vervolgens auto's naar zal willen laten ontwikkelen?
Beleving is: ruimte hebben om Bentley Continental te kunnen rijden, maar Lotus Elise kopen, omdat dat veel meer fun geeft.


Bedankt voor je feedback.

Kort en krachtig: als ik een V70 T6 vergelijk met een BMW 535i zie ik dat de Volvo ruim een seconde langzamer is, maar wel een hoger verbruik kent. Deze auto's zijn verglijkbaar tav prijs en binnenruimte.

Beleving kan je hier scheiden van de feiten.
Beleving is het feit dat ik graag een snelle, doch comfortabele auto rijdt (met een motor met meer dan 4 cylinders). Voor mij is dat voor dagelijks gebruik geen Elise, maar een snelle station.
Daar gaat mij de discussie echter niet om, dit is persoonlijk, zoveel mensen zoveel wensen.
De feiten gaan over de snelheid / souplesse van een motor, plus de bijhorende verbruiks- of (modieuze) CO2-waardes. Hier vind ik dat Volvo achterblijft met de V70, maar gelukkig verwachten mensen dat dit wel zal komen naar voorbeeld van de s/v 60 hybride.

Gelukking zitten we hier geen brief te schrijven marketing, wat hun van onze meningen vinden, is voor mij totaal niet interessant.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Waar is de vooruitgang gebleven?

 · 
Posted: 05.05.2014 - 21:00  ·  #15
Quote door marc apeldoorn

@Mekstra. Alle nieuwe modellen van Volvo komen er ook in Hybride vorm. De v/S 60 T6 is goedkoop en binnen de 6 seconden naar de honderd. 30.000 Euro goedkoper dan de V70 R uit 2003....
En als er straks hybride versies komen van de S/V 60 dan gaan de topmodellen vast en zeker in minder dan 5 seconden naar de honderd.
Dubbele turbo of compressor met turbo in combinatie met 4 cilinderd motor en electromotor zullen zeker voor meer performance zorgen dan alle vorige Volvo modellen.


Nou, kom maar door met die modellen zou ik zeggen.
Toch hoop ik ook nog op een wat meer ondeugend model -dat is de R immers ook altijd geweest- met 5 of meer cylinders en bijhorend mooi geluid. Eventueel met hybride techniek om het verbuik marktconform te houden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0