Waarom hangt deze motorsteun zo scheef?

Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Re: Waarom hangt deze motorsteun zo scheef?

· 
Posted: 11.10.2018 - 18:22  ·  #16
Nee, daar heeft Jeroen gelijk in :). Aan de steun te zien ligt hij rechts (distributiekant) lager als links. Ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat Jeroen zelf een paar berichten terug over zowel rechtse alsmede linkse kant sprak.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 19:08  ·  #17
In de 2e post werd gesproken over de rechterzijde, wat in principe klopt. Een ander bericht sprak over links op de foto. Wat eigenlijk ook klopt.
Anyway, de distributiekant ligt lager.
Diechel
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 21:50  ·  #18
Als je nieuwe steunen gaat kopen neem dan bij voorkeur Lemforder of een ander A-merk (volgens mij Volvo OEM).
Helaas heb ik voor zowel distributiesteun en baksteun een huismerk gekocht van een sponsor welke "OEM kwaliteit" heeft. Helaas roesten deze harder na een jaar dan de originele van 10 jaar oud. Toch weer spijt van en vervang ze binnenkort waarschijnlijk beide weer door Lemforder, spijtig.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 22:17  ·  #19
Ik zou eerst maar even een duimstok pakken en meten wat de afstand is tussen de montage vlakken. Vast wel iemand met een N uitvoering die wil meten.

In jou geval staat:
Of de distributiezijde te laag
Of de bakzijde te hoog.

Meten in weten. Ik heb helaas voor jou geen N meer. Anders had ik het je al laten weten.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 22:38  ·  #20
Quote door folke3

Quote door martijn-a

Quote door folke3

Quote door Musicus

Zijn er nog meer slijtagedelen die hiervoor kunnen zorgen?

Je kijkt en vervangt reactiesteunen. Misschien ook eens naar de motorsteunen kijken. Die dragen daadwerkelijk de motor. De reactiesteunen voorkomen torsie van het blok ten gevolge van motorkrachten. In onderstaand schema de steunen A en G eens bezien!

Voor de voorste en achterste steun heb ik wel eens massieve vervangingsexemplaren voorbij zien komen. Volgens mij vanaf een amerikaanse toeleverancier. IPD geloof ik.

Zoiets bedoel je, als we praten over reactiesteunen in massieve uitvoering? Dit is de situatie ondermijn motorkap.
In beginsel zou voor demontage van de reactiestangen geen ondersteuning van het blok noodzakelijk moet zijn.
Ik weet dat er velen het zullen betwisten, maar mijn redenering bij reactiesteunen uitgevoerd in PU is, dat het motorblok daardoor nauwelijks meer beweegt ten gevolge van motorkrachten. Ik ervaar inderdaad wat meer resonantie bij stationair draaien van de motor, maar tijdens rijden ligt alles stil. Dat wil zeggen, dat alle leidingen, slangen en snoeren van het chassis naar het motorblok, maar ook componenten als stuurpomp, AC-pomp en dynamo minder blootstaan aan trillingen en dus een langer leven zijn beschoren.

Vooral de torsie steun van IPD lijkt mij een hele fijne! Goede fixatie voor voor het bakbeest onder de kap. Ik heb getwijfeld maar voor de vakantie toch een oem gekozen. Maar dat iele rubbertje van het deel aan de bak doet niet zo veel.
Het kantelen van het blok in de N is 1 van de redenen dat ik de NN gekocht heb.

De vacuumpotjes en stevig rubber aan de distri zijde lijkt mij toch wel de minste trillingen geven
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.10.2018 - 05:02  ·  #21
Het is meestal wijs, als je begint aan motorsteunen te vervangen, om ze ineens allemaal te doen. Zowel de hydro- als de vacuümpotten zakken gewoon in na verloop van tijd. De distributiesteun word vaak gesloopt doordat er olie op is gekomen (kan hij absoluut niet tegen) maar als deze gewoon door slijtage is ingezakt, dan zijn 9 van de 10 keer de echte motorsteunen voor en achter ook niet veel meer. Het bovenste rubber vervangen door PU geeft wat meer voelbare trillingen in de auto, net zoals je het torsierubber van de bak vervangt door een PU versie. Het voordeel van de laatste is dan wel meteen dat de bak niet meer 'klapt' bij het overschakelen. Het grote voordeel van beide rubbers in de PU uitvoering is dat zowel motor als bak steviger op hun plek blijven zitten.

Alleen bij een diesel zou ik die bovenste en torsiesteun van de bak niet in PU uitvoeren want je word knettergek in de auto....
c7rl
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 18.10.2018 - 23:26  ·  #22
zo te zien is deze dan bij jou defect https://www.winparts.nl/motord…19813.html
ik heb al eens een draadje daarvan gezien , kan ook zijn dat ik het op het andere volvo forum gezien heb. Maar die had exact hetzelfde probleem als jij, scheef hangen.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 06:33  ·  #23
Steun is een jaar oud. Zoals is geschreven in openingspost.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 08:52  ·  #24
Quote door c7rl

zo te zien is deze dan bij jou defect https://www.winparts.nl/motord…19813.html
ik heb al eens een draadje daarvan gezien , kan ook zijn dat ik het op het andere volvo forum gezien heb. Maar die had exact hetzelfde probleem als jij, scheef hangen.

Zou hem niet bij bovenstaande leverancier bestellen. Wat een bedrag.
Een merksteun (febi of zo) moet voor minder dan 5 tientjes te koop zijn.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 09:29  ·  #25
ReVolvoR
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 15:35  ·  #26
Ik heb eergisteren de vacuumsteunen vervangen en vooral de achterste was nogal ingezakt. De andere steunen zijn enkele maanden geleden vervangen. Allen van Lemforder. Ook bij mij ziet de bovenste steun eruit als op de foto in de openingspost.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 15:42  ·  #27
Aha, dus ook met nieuwe steunen kan het blok dus zo scheef hangen? Maar waar zou het dan aan liggen?
Want het lijkt mij dat het oorspronkelijk niet zo hoort.
ReVolvoR
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 16:09  ·  #28
Mij lijkt het niet dat het blok 'scheef' hangt, enkel dat de beugel meer naar één kant erop zit. Bij het plaatsen van de vacuumsteunen kwam de achterkant van het blok hoger te liggen waardoor ik de achterste schroef van de beugel(waar een rubber in zit) heb moeten lossen om deze op juiste hoogte te krijgen.

Als je denkt dat het van de steun aan distributiezijde afhangt kan je van deze steun de 2 moeren wat lossen en dan het blok opkrikken om te zien of het daaraan ligt.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2018 - 10:43  ·  #29
Zou het dan gewoon zo zijn dat de 2 beugels van de torsiebalk naar de motorsteun een beetje verbogen zijn waardoor het rubber van de steun niet meer mooi in het midden zit?
Ben ik dan voor niets al die steunen aan het vervangen......

Selected quotes for multi-quoting:   0