Waarom hangt deze motorsteun zo scheef?

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Waarom hangt deze motorsteun zo scheef?

· 
Posted: 10.10.2018 - 16:44  ·  #1
Vandaag een nieuwe torsiesteun gemonteerd en een nieuwe bovenste motorsteun. Daarbij viel het me op dat ook de nieuwe motorsteun flink scheef wordt getrokken in de aluminium behuizing.
Ik loop al wat jaartjes mee op dit forum en weet dat de eerste verdacht de onderste steun bij de distributie is. Maar die is 1 jaar geleden vervangen tijdens de klusmeeting in Amsterdam voor een Lemforder. Een jaar daarvoor was deze vervangen in Elst. Het heeft allemaal dus weinig geholpen.

Zijn er nog meer slijtagedelen die hiervoor kunnen zorgen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Waarom hangt deze motorsteun zo scheef?

· 
Posted: 10.10.2018 - 19:41  ·  #2
hmm das inderdaad schever dan ik zou verwachten. hele blok lijkt naar rechts te liggen. logischer lijkt me dat er iets met steun of dwarsligger aan de hand is:??
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 20:33  ·  #3
Inderdaad, dit is 'too much'. Als de steun distributie zijde kapot zou zijn zou het blok (zoals gefotografeerd) naar links toe hangen, de andere kant op dus.
Ik kan je helaas niet vertellen waar je dan moet kijken.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 20:44  ·  #4
Het blok hangt ook naar links (kijkend naar de foto). Dus net alsof de steun bij de distributie kompleet is ingezakt. Vergeet niet dat het aluminium deel vast zit aan het blok en het rubber deel zit aan de dwarsbalk vast.

Die bevestiging van die balk kan je volgens mij niet veranderen dus daar zal het hem niet in zitten.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 21:05  ·  #5
Quote door Musicus

Je kijkt en vervangt reactiesteunen. Misschien ook eens naar de motorsteunen kijken. Die dragen daadwerkelijk de motor. De reactiesteunen voorkomen torsie van het blok ten gevolge van motorkrachten. In onderstaand schema de steunen A en G eens bezien!
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 21:26  ·  #6
Laat mijn reactie inderdaad maar zitten, totaal van 't padje 😜
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 21:55  ·  #7
Quote door folke3

Quote door Musicus

Je kijkt en vervangt reactiesteunen. Misschien ook eens naar de motorsteunen kijken. Die dragen daadwerkelijk de motor. De reactiesteunen voorkomen torsie van het blok ten gevolge van motorkrachten. In onderstaand schema de steunen A en G eens bezien!

Voor de voorste en achterste steun heb ik wel eens massieve vervangingsexemplaren voorbij zien komen. Volgens mij vanaf een amerikaanse toeleverancier. IPD geloof ik.

Zijn degene die er nu inzetten wel de goede?
Dat zou betekenen dat de bakzijde te hoog staat.

En wat is de kwaliteit van de distributiesteun toen je die de laatste keer vervangen hebt?

Over de goedkope jongens lees ik veel klachten.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 22:31  ·  #8
Quote door martijn-a

Quote door folke3

Quote door Musicus

Voor de voorste en achterste steun heb ik wel eens massieve vervangingsexemplaren voorbij zien komen. Volgens mij vanaf een amerikaanse toeleverancier. IPD geloof ik.

Zoiets bedoel je, als we praten over reactiesteunen in massieve uitvoering? Dit is de situatie ondermijn motorkap.
In beginsel zou voor demontage van de reactiestangen geen ondersteuning van het blok noodzakelijk moet zijn.
Ik weet dat er velen het zullen betwisten, maar mijn redenering bij reactiesteunen uitgevoerd in PU is, dat het motorblok daardoor nauwelijks meer beweegt ten gevolge van motorkrachten. Ik ervaar inderdaad wat meer resonantie bij stationair draaien van de motor, maar tijdens rijden ligt alles stil. Dat wil zeggen, dat alle leidingen, slangen en snoeren van het chassis naar het motorblok, maar ook componenten als stuurpomp, AC-pomp en dynamo minder blootstaan aan trillingen en dus een langer leven zijn beschoren.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 05:33  ·  #9
Idd alle motorsteunen goed nakijken, dus ook de voorste en achterste en dstributiesteun. Als je ze moet vervangen meteen door eentje van een goed merk.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 09:46  ·  #10
Quote door martijn-a

Zijn degene die er nu inzetten wel de goede?
Dat zou betekenen dat de bakzijde te hoog staat.

En wat is de kwaliteit van de distributiesteun toen je die de laatste keer vervangen hebt?

Er is maar 1 soort dat past dus ja dat moet wel. Maar je ziet het verkeerd, de bakzijde staat juist te laag, niet te hoog.
De distributiesteun is van Lemforder, zoals ik heb geschreven in de openingspost.

Wat betreft de 2 motorsteunen onder het blok (die bollen) ik las op dit forum dat er wordt gesteld dat deze niet inzakken maar dat ze door ouderdom hun vacuüm werking kunnen verliezen. Maar zelfs als ze zouden inzakken, dan komt het blok toch lager te hangen en niet zozeer schuin?

De enige manier om deze steunen te controleren lijkt mij verwijderen en naast een nieuw exemplaar leggen om te kijken of ze zijn ingezakt? Met andere woorden: meteen vervangen dus.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 09:49  ·  #11
Ik heb de bollen vervangen en die waren beide welzeker 1cm lager dan de nieuwe (Lemförder) steunen die erin gingen. Ik denk dat het goed mogelijk is dat het motorblok scheef komt te hangen door wél de distributiesteun te vervangen (die dan wat hoger is dan de versleten versie die eruit kwam) maar niet de eigenlijke motorsteunen / hydrolagers, die mogelijk ingezakt zijn, waardoor het blok aan distributiezijde op originele hoogte staat maar aan de bakkant lager.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 12:20  ·  #12
Is off topic, weet ik, maar als het om motorsteunen gaat (bij stage zero): allemaal tegelijk doen.

On topic: ik dacht ook gelijk aan de onderste vacuumsteunen. Als die slapper zijn, moet de distributiesteun harder werken. En feitelijk is dat een steuntje van niks!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 12:50  ·  #13
Quote door JJM

Is off topic, weet ik, maar als het om motorsteunen gaat (bij stage zero): allemaal tegelijk doen.

On topic: ik dacht ook gelijk aan de onderste vacuumsteunen. Als die slapper zijn, moet de distributiesteun harder werken. En feitelijk is dat een steuntje van niks!

dit is wel het beste, allemaal tegelijk vervangen. Heb ik niet gedaan.
De laatste die ik heb vervangen was de achterste vacuumsteun. Na montage van de dwarsbalk zag ik dat de motor zomaar een stukje omhoog was gekomen. topic.php?p=283456#real283456

Dus deze vacuumsteunen zakken toch wel in na verloop van tijd.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 13:03  ·  #14
Quote door Bolbo

Ik denk dat het goed mogelijk is dat het motorblok scheef komt te hangen door wél de distributiesteun te vervangen (die dan wat hoger is dan de versleten versie die eruit kwam) maar niet de eigenlijke motorsteunen / hydrolagers, die mogelijk ingezakt zijn, waardoor het blok aan distributiezijde op originele hoogte staat maar aan de bakkant lager.

Dan zou het blok juist de andere kant op scheef moeten hangen. Nu staat de distributiezijde lager.
Opvallend dat zoveel mensen dit verkeerd redeneren.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 14:43  ·  #15
Hoezo? Op jouw foto zie ik het rubber aan de rechterzijde uit de bovensteun steken, oftewel het alu deel ligt aan tegen de linkerzijde (op de foto bezien). Dat wil toch zeggen dat de distri-kant hoger staat?

Selected quotes for multi-quoting:   0