Waarom tunen auto producenten niet?

 
 
 
 
 
Robert-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 52
Homepage: verlichting-online…
Berichten: 134
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Waarom tunen auto producenten niet?

 · 
Posted: 10.02.2011 - 21:49  ·  #1
Als ik alle berichten van de tuners maar ook van de gebruikers lees is chip tunen niets dan goed. Je auto wordt sneller, krachtiger en ook nog eens zuiniger zonder schadelijke bijgevolgen.

De auto industrie geeft jaarlijks vele en vele miljoenen euro’s uit om auto’s zuiniger en krachtiger te maken. Waarom kan een relatief eenvoudige tuning garage wel de juiste balans vinden en de auto industrie dus niet, of zie ik het te simpel?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waarom tunen auto producenten niet?

 · 
Posted: 11.02.2011 - 16:27  ·  #2
Mijn idee is dat het tunen veel mooier wordt voorgedaan dan de werkelijkheid .
Op een paar gevalletjes na .
Heb ooit eens een chip laten plaatsen in mijn duitse sportauto , resultaat volgens tuner toen 20pk erbij kopel met 15% omhoog .
Werkelijkheid , en dit is toen gemeten op een goede testbank , -7pk , en heel klein beetje koppel meer onderin , bovenin ook verlies in koppel , motor was in goede staat en had toen 18ooo km op de klok .
Voor het gevoel leek het aardig , een paar % erbij onderin gaven dat gevoel , maar de werkelijkheid was een stuk minder .

De fabriek deed dus in dit geval er goed zijn best , en was niet te evenaren door de heren tuners .

Geloof er alleen in als de motor voor een hoger afgifte is gemaakt en dan terug getuned wordt , dit gebeurt veel bij tracktoren , vrachtauto's , en vliegtuigen .
daar betaal je dan meer voor de pk's , en ik kan je vertellen dat de onderhoudskosten dan omhoog gaan naarmate meer vermogen wordt gebruikt .

Grt Olaf
jr777
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 49
Homepage: jr777.fotoport.nl
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Waarom tunen auto producenten niet?

 · 
Posted: 11.02.2011 - 19:23  ·  #3
Olaf
betekent dit dat je de auto ook voor het tunen hebt getest op een rollenbank.
want dat is de enige manier om de winst te meten.

on topic
ik denk dat het misschien ook te maken heeft met (strengere) emissie eisen etc.
tevens werken fabrikanten ongetwijfeld met 'grotere' marges.

overigens is de D5 eigenlijk een getunede versie van de 2.4d
ook VW levert veel motoren met verschillende vermogens... dus die tunen toch wel

maar goed mijn ideeen zijn gespeend van enige kennis :D
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waarom tunen auto producenten niet?

 · 
Posted: 11.02.2011 - 21:30  ·  #4
Nee maar erna , uitdraai die ik erbij kreeg vond ik twijfelachtig .
Op een andere dyno gezet ,test run gedaan , originele chip er weer in en weer een run gedaan .

Daarna mijn geld terug gaan halen , ik had geluk dat een kennis wat in de racewereld deed , zodat er geen kosten waren voor de runs na de chip tuning , de verwijderde chip had ik gelukkig wel terug gekregen .

getunde versie van de 2.4d tja , andere cilinderkop ,zuigers, turbo , nokkenas , brandstofpomp , vind ik toch een andere zaak dan een chip met software aanpassen

Grt Olaf
jr777
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 49
Homepage: jr777.fotoport.nl
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Waarom tunen auto producenten niet?

 · 
Posted: 11.02.2011 - 22:22  ·  #5
Quote door olaf

Nee maar erna , uitdraai die ik erbij kreeg vond ik twijfelachtig .
Op een andere dyno gezet ,test run gedaan , originele chip er weer in en weer een run gedaan .

Daarna mijn geld terug gaan halen , ik had geluk dat een kennis wat in de racewereld deed , zodat er geen kosten waren voor de runs na de chip tuning , de verwijderde chip had ik gelukkig wel terug gekregen .

getunde versie van de 2.4d tja , andere cilinderkop ,zuigers, turbo , nokkenas , brandstofpomp , vind ik toch een andere zaak dan een chip met software aanpassen

Grt Olaf


ah wist niet dat er zoveel anders is tussen de d5 en de 2.4d.... maar zoals ik zei ik ben (nog) geen expert :P
NV70N
 
Avatar
 
Subject:

Re: Waarom tunen auto producenten niet?

 · 
Posted: 13.07.2011 - 00:35  ·  #6
Tunen kan echt geen kwaad, ik heb vanavond mijn V70 getuned. De auto heeft 354xxx km gelopen op LPG het was een 140pk versie. Dit is een geknepen 170PK Door hem te laten tunen zou hij nu officieel rond de 180pk moeten hebben. Ik weet niet of dit waar is maar heb vandaag een stoplichtsprintje gewonnen van een Fiat Stilo Abarth met 170pk 5 cilinder. Dus daar ben ik wel erg tevreden over. Als je auto goed onderhoud krijgt en als je met verstand er mee omgaat dan is er niets aan de hand. Ook hebben we een v70 van 1998 getuned een 2.5 tdi automaat deze heeft 400.000km gelopen en ook geen enkel probleem.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0