Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

Wat moet ik er mee

 
 
 
 
 
mpps1948
 
Avatar
 
Subject:

Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 29.06.2012 - 12:32  ·  #1
Het komt zo nu en dan voor. Wie weet er meer over te vertellen. Het volgende gebeurt dan:
Het gaat om onze V70 automaat op LPG uit november 2001. 284.000 op de teller nu.

Wij rijden zorgeloos; zijn soms al lang, soms nog maar kort onderweg.
Soms rijdend op LPG, soms op cruise. Ik kan er nog steeds geen pijl op trekken, wanneer het wel of niet gebeurt.
Dan ineens lijkt de manager even in de war. De motor loopt even onregelmatig, het oranje motortje begint te knipperen, dit houdt ook weer op en de waarschuwing verdwijnt ook weer na een aantal minuten. Intussen loopt de motor weer gewoon regelmatig en zoeven we weer door.
Na vervangen van alle bobines en bougies (al weer enige tijd geleden; niet de speciale bougies voor LPG) dacht ik lang dat het over was. Bij Volvo Broekhuis in Harderwijk haalden ze destijds de schouders op, Vialle idem en met mijn kleine garagehouder heb ik hiertoe op zeker moment besloten, maar ook hij blijft het antwoord inzake de oorzaak schuldig. Misschien duurt het weer maanden voordat het zich herhaalt maar het intrigeert me wel.
Wie heeft er ervaring mee en weet een oplossing?? :fgrin:
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 29.06.2012 - 12:37  ·  #2
Onze automaat schakelt bij langzaam optrekken soms snel terug en weer op. Volgens de monteur raakt de kompjoeter een beetje van de wap van dat heel langzame optrekken, en kan het geen kwaad allemaal.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 29.06.2012 - 16:56  ·  #3
Quote door Stijn

Onze automaat schakelt bij langzaam optrekken soms snel terug en weer op. Volgens de monteur raakt de kompjoeter een beetje van de wap van dat heel langzame optrekken, en kan het geen kwaad allemaal.

... dan zou die monteur ook moeten weten dat hij met Vida/Dice eenvoudig deze zelf lerende komfoeter van de automaat kan resetten, dus alles hetgeen gebeurd is uit zijn geheugen wissen en starten als blanco nieuwe bak.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 29.06.2012 - 20:07  ·  #4
Eh, oh, juist ja. Dus :'(
mpps1948
 
Avatar
 
Subject:

gaat dit nog wel over mijn vraag?

 · 
Posted: 29.06.2012 - 22:07  ·  #5
Bedankt voor 2 reacties, maar eh ..
Gaat dit nog wel over mijn vraag? Ik kan er nog niets mee.

Gr. A
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 30.06.2012 - 08:05  ·  #6
Quote door mpps1948

Bedankt voor 2 reacties, maar eh ..
Gaat dit nog wel over mijn vraag? Ik kan er nog niets mee.
Gr. A

... tuurlijk man: Naar de "monteur" terug en vragen, nee eisen, dat hij de historie van de bak in de BC reset !!!
huskvarna
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 58
Berichten: 98
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 30.06.2012 - 11:03  ·  #7
Misschien is het verstandig even bij broekhuis de bak te laten ressetten en er gelijk een software update op los te laten.
Kost de wereld niet.
Ik kom altijd bij riemersma en die rijdt voor dat soort klusjes altijd even naar broekhuis.
mpps1948
 
Avatar
 
Subject:

adviezen opgevolgd

 · 
Posted: 19.07.2012 - 21:07  ·  #8
Hallo adviseurs, bedankt voor jullie tips.
Onlangs heb ik het resetten en software upgrades laten doen bij de volvo dealer.
Hij rijdt als een zonnetje. Hoop dat dit zo blijft.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 19.07.2012 - 22:27  ·  #9
Quote door mpps1948

Hallo adviseurs, bedankt voor jullie tips.
Onlangs heb ik het resetten en software upgrades laten doen bij de volvo dealer.
Hij rijdt als een zonnetje. Hoop dat dit zo blijft.


Het begin is zo te lezen goed, dus grote kens dat dit ook zo blijft.
Wij zullen voor je duimen.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 20.07.2012 - 08:06  ·  #10
jaq
 
Avatar
 
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 05.08.2012 - 08:43  ·  #11
Hallo mpps1948,

ik herken jouw probleem zeker... heb zelf een 2.4 uit 2002 op lpg (vialle) en die doet hetzelfde. Gewoon af en toe. Geen pijl op te trekken. Ik weet niet hoever je nu al bent met je probleem maar wat ik heb ontdekt is dat wanneer ik de bougies iets krapper zet het iets vaker voorkomt. Heb ze weer op 0,9mm gezet. Hoe staan ze bij jou trouwens? Bij het uitlezen krijg ik geen foutmeldingen. Wat ze me aanraden bij de volvo dealer is wanneer dit voorkomt direkt naar de dealer rijden en de motor NIET uitzetten, want bij het uitzetten gaan niet ernstige storingen vaak weg uit de computer blijkbaar, dus bij de dealer de motor aanlaten en laten uitlezen om te kijken of er dan wat zichtbaar is. Weet niet of jij zoiets al geprobeerd hebt, maar bij mij gebeurd het altijd op momenten dat ik niet naar de dealer kan rijden. Ik heb ook gelezen over ons probleem, wat veel mensen misfire noemen, dat er speciale bougies zijn voor lpg. Wat weet jij daarover en heb je er misschien al ervaring mee? Welke bougies heb jij trouwens? De mijne zijn van bosch. Er wordt veel goeds gezegd over NGK.
groetjes,
Jac
john
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rosmalen
Leeftijd: 58
Homepage: carpoint.nl
Berichten: 86
Geregistreerd: 12 / 2008
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 05.08.2012 - 08:48  ·  #12
Ik heb ook het probleem gehad, dit kwam voor op het moment dat de lpg op was, overschakelen op benzine, probleem opgelost. Op het moment dat het motormanagment denkt dat er geen lpg/benzine meer is krijg je die waarschuwing. Na een paar minuten op benzine gereden te hebben was de melding weg!
...
 
Avatar
 
Subject:

he, goeie reacties

 · 
Posted: 05.08.2012 - 19:53  ·  #13
Ik ben blij met jullie bruikbare reacties m.b.t. mijn verwarde motormanager. Dan voel ik me niet meer zo alleen met het probleem. Ik was even met vakantie (op de fiets) en daarom iets late reactie. Ik heb onlangs de geschiedenis laten uitlezen (niets te zien) en software laten updaten, zoals eerder aanbevolen. Een paar dagen later was het er toch weer tijdens een trage rit met laag toeren. Ik heb dit aan de Volvo dealer gemeld, maar die reageren niet eens. Ik weet niet welke bougies ik gebruik. In maart 2011 zijn ze vervangen a 4,15 per stuk, excl. arbeid. Zelf waag ik me niet aan servicehandelingen aan mijn auto. Acheraf redenerend had ik beter de veel duurdere bougies voor LPG kunnen monteren, maar dat hoorde ik pas later. Wie heeft daar ervaringen mee?
Bedankt nogmaals.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 05.08.2012 - 21:18  ·  #14
... ja, idd die bougies zijn wel heeeeeeeel goedkoop. Ik zou ze toch maar vervangen door de Iridium-uitvoering daarvan.
Misschien is dat wel gewoon de oplossing voor het probleem :devil:
bonsai
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Waarschuwing: Schakel op of rijd langzaam

 · 
Posted: 05.08.2012 - 21:44  ·  #15
Destijds had onze 850 ook zo af en toe last van onregelmatig lopen. na 3 jaar heb ik ook de speciale lpg bougies laten monteren(setje a €150) Helaas was het probleem hiermee niet verholpen. Was ook geen pijl op te trekken onder welke omstandigheden het probleem de kop opstak, het kon ook maar zo een maand of 2 wegblijven. Zelfs een keer na het schoonmaken van de zekeringen voor het lpg systeem weer een tijd probleemloos kunnen rijden.
Ook de auto een keer bij boertien in Wezep neergezet, daar wordt wel serieus naar je klacht geluisterd en de auto reed daarna weer een ruim jaar zonder problemen na een verse afstelling.

Vorig jaar hebben we de auto verkocht met 460000 km op de teller, dus de km stand zal ongetwijfeld mee hebben geholpen aan het veroorzaken van de (ouderdom)kwaaltjes.

Succes, ik hoop dat er snel een oorzaak gevonden wordt.
gr Hans
 
Selected quotes for multi-quoting:   0