Waarschuwing

betreft verschillende bandenmaten op je auto

 
 
 
 
 
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Waarschuwing

 · 
Posted: 16.12.2014 - 10:21  ·  #31
Heeft dus alleen invloed als het een 4x4 wagen is?
Dacht ik iets zinnigs/belangrijks op te merken..........
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Waarschuwing

 · 
Posted: 16.12.2014 - 10:56  ·  #32
Ach, het is in ieder geval weer eens aangestipt dat het met een AWD belangrijk is dat de bandenmaat en profiel diepte gelijk moet zijn.

Vraag met wel af of het bij andere merken ook zo kritisch komt, bv bij subaru, land rover, bmw, etc
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Waarschuwing

 · 
Posted: 16.12.2014 - 11:08  ·  #33
Bij Subaru komt het niet zo nauw, niet met de Legacy's (Outback) & Foresters die wij hebben gehad. Maarja, dat is ook permanente 4WD waardoor de banden ook gelijkmatiger slijten (dus minder risico op grotere verschillen)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Waarschuwing

 · 
Posted: 16.12.2014 - 12:18  ·  #34
Ik heb zelf twee VW Touaregs gehad, een V10 en een W12.
Op de V10 ooit eens een stel achterbanden in een afwijkende maat gehad, iets andere breedte/hoogte verhouding - weet nog dat de breedte 275 was, hoogte weet ik niet meer.
Toen ik na montage met de wagen wegreed zat er een enorm geratel (echt mechanisch) in de komplete aandrijving. Dusdanig dat ik het eigenlijk niet eens in de banden zocht. Je klapperde de wagen uit! Eerst (uiteraard) terug naar de bandenboer, maar die kon niets vinden. Dus toen ermee naar de VW dealer gereden. Die hebben ermee proef gereden en kwamen met allerlei afschrikwekkende "mogelijke defecten" waarvan het ene nog duurder was als de ander...

Uiteindelijk bleek de remedie het monteren van de reguliere bandenmaat. Weg was het probleem - auto reed weer zijdezacht ... Sindsdien monteer ik bij AWD's alleen maar de voorgeschreven bandenmaat. Een jaar of twee daarna op de W12 andere zomervelgen gemonteerd, maar het daar - met de opgedane ervaring - gehouden op de standaard 20" wielen en banden met de originele bandenmaat.

Just my 2 cents.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Waarschuwing

 · 
Posted: 16.12.2014 - 20:15  ·  #35
Is ook logisch. Het snelheidsverschil zal ergens moeten worden opgevangen. In de diff's gaat het niet, dan maar in de "tussenbak".

Ook Subaru kan daar niet tegen en ik verwacht andere 4x4 merken(LaRo, MB en alle Yappie's ook niet.

Heb wel eens een bak van een Leggy Turbo gesloopt door met de rechterwielen op zand te staan en de linker op asfalt en dan hard weg willen rijden. Gaat de bak van kaput!

2dagen sleutelen en klaar!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0