Wagen start plots niet meer!

immobiliseur voir manuel (immobiliser check manual)

 
 
 
 
 
DonZott
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 02.07.2014 - 19:49  ·  #1
Hallo,

Ik heb mij 2 maanden geleden een Volvo S60 gekocht.
De S60 is van het jaar 2005.
Motorcode D5244T2, 5 cilinder, Diesel.
150.000 op de teller.

Ik heb tot eergisteren geen problemen met de wagen gehad, de vorige eigenaar (goede vriend van mij) heeft ook geen problemen met de wagen gehad.

Toen ik 's ochtends naar het werk vertrok deed de wagen het prima, perfect starten, alles zoals het hoort. Na een werkdag van 9 uur stapte ik terug in de wagen maar toen ik de sleutel naar stand II van het contactslot draaide kreeg ik de melding "Immobiliseur, voir manual" (wagen staat in het frans). In stand II werkt alles zoals het moet, ik hoor de dieselpomp aanslaan, radio, richtingaanwijzers, ..... . Behalve dan die melding met een oranje waarschuwingsdriehoek.

Als ik probeer te starten slaat de startmotor aan maar de motor zelf wil niet starten.

Ik dacht aan de sleutel, maar met de reserve sleutel werkt het ook niet.
Ik heb de wagen door mijn plaatselijke garagist laten uitlezen maar deze vind geen fouten die me vertellen waarom de wagen niet start.

Hetzelfde verhaal gedaan bij de Volvo garage, deze staan ook radeloos.

Kan iemand mij hier helpen?
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 02.07.2014 - 20:07  ·  #2
Edit

Ik lees op het internet dat er micro contacten in het contactslot zitten en dat deze nog wel eens aan elkaar willen blijven kleven. Je kan proberen het contactslot een klein beetje met contactspray in te spuiten en meerdere malen de sleutel heen en weer in het contactslot te doen.

Mocht dit niet baten, dan wordt het waarschijnlijk een nieuwe contactslot module of iets met het stuurslot o.i.d.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 02.07.2014 - 20:37  ·  #3
Mij lijkt, dat er met de brandstof toevoer iets mis is. Misschien domme vraag, maar er zit wel voldoende diesel in? Volgens mij, draait de "immobilisator" de brandstof toevoer af, maar ook het circuit van de startmotor. Dat is blijkbaar niet "dicht', dus is alleen de brandstoftoevoer te checken.
Overigens, je dashboard info vraagt je handboekje te raadplegen. Wat zegt dat er over?
60d52006
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 39
Berichten: 82
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 02.07.2014 - 20:59  ·  #4
Brandstof filter even checken
DonZott
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 02.07.2014 - 21:01  ·  #5
@ Lunar

Bedankt voor de tip, het contactslot bestaat uit 3 delen,

De schakelcontacten, die zitten in een aparte module op het contact,, het slot zelf en de transponder.
Zal eens kijken of ik dit kan uitkuisen.

@ folke3

De wagen heeft 100 km gereden na een tankbeurt dus diesel zit er genoeg in.
In de handleiding staat er enkel informatie over de sleutel en over hoe het systeem werkt. dat is alles.

@ 60d52002

Thanks, zal ik eens proberen
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 08:51  ·  #6
De foutmelding geeft aan dat de startonderbreker actief is.
Dit kan nog wel eens liggen in wat vervuilde contacten tussen de antenne-ring en het stekkertje hiervan.
Hier een voorbeeld van de antennering (in dit geval van een 850, maar het idee zal duidelijk zijn):


Soms wil het helpen om de sleutel een paar keer in en uit het contact te nemen en opnieuw te proberen starten.
Dit zal de oorzaak niet wegnemen, maar wellicht kom je dan in ieder geval weer thuis.
DonZott
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 09:03  ·  #7
@PepijnZ

Heb deze al eens bekeken en de fiche uitgetrokken om te kuisen ect.
Als ik de antenne-ring van het contact haal en dus zonder probeer te starten krijg ik er een 2de foutmelding bij,
iets in de aard van: Start prevented - try again. wanneer ik dan de sleutel weer in de ring plaats dan verdwijnt die melding weer en krijg ik enkel weer de immobiliser melding.

Dus ik denk niet dat het aan de antenne-ring ligt ... of kan het dat deze toch een verkeerde waarde naar de computer stuurt?
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 09:13  ·  #8
Gaan er ook nog lampjes branden in je dashboard, anders dan bijv. olie + acculampje?
DonZott
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 09:43  ·  #9
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 10:40  ·  #10
hmmm, dan moet ik zeggen dat ik nu even op moet geven. Wellicht iemand met VIDA die je verder kan helpen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 12:01  ·  #11
Misschien eens een forumlid vragen je auto uit te lezen ?
DonZott
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 17:07  ·  #12
Morgenochtend wordt de auto naar de garage gesleept, zal vragen dat ze hem daar eens volledig uitlezen. De garagist is een goede vriend van mij dus met een biertje of 2 ben ik er vanaf.
Ik heb vandaag van een collega gehoord dat hij dit ook eens heeft meegemaakt met zijn ford fiesta, bij hem was de brandstoffilter verstopt, ik hoop dat het bij mij hetzelfde probleem is. Ik hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt voor alle tips iedereen.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 17:19  ·  #13
Wellicht een stomme vraag, maar wel juiste brandstof getankt?
DonZott
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 17:29  ·  #14
@J.W.

Geen stomme vraag, gebeurt dagelijks maar nee, heb wel degelijk diesel getankt. Ik hou altijd mijn tankkosten in de gaten en het zou me wel opgevallen zijn moest ik plots 30 euro meer moeten betalen dan gewoonlijk.

Toch bedankt voor het meedenken.
Jan480
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 830
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wagen start plots niet meer!

 · 
Posted: 03.07.2014 - 17:57  ·  #15
dit lijkt me 100% je startonderbreker die voorkomt dat je auto wil starten. die sluit inderdaad de brandstof toevoer af. dus het zit hoogst waarschijnlijk wel in je antennering.

Dat hij ook niet start zonder die ring is logisch, dan zou je niets aan je startonderbreker hebben he...

succes!

bedenk me net... in je sleutel zit het deeltje dat je startonderbreker herkent, en dus uitschakelt. Andere sleutel al geprobeerd?

dan kun je in ieder geval uitsluiten of het in het dingetje in de sleutel of in de antennering zit...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0