Wanneer grijpt City Safety in?

City Safety V70 P3

 
 
 
 
 
air_max
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 46
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 17.11.2023 - 11:36  ·  #1
Ben nieuwsgierig naar de werking van City Safety die op mijn 2012 V70 aanwezig is.

De werking is tussen de 4 en 44 km/u en werkt d.m.v. lasers in de voorruit. Maar wanneer grijpt het daadwerkelijk in?
Ik heb een paar momenten gehad dat er een fietser uit het donker nog voor de auto rijdt, dan zou je denken dat dit hét moment is om in te grijpen, niet dus.
Probeerde de auto door te laten rollen richting voorganger zonder te remmen, uiteindelijk maar zelf de auto tot stilstand gebracht :)

In ieder geval, bij mij heeft het systeem nog nooit ingegrepen en ik vroeg me af of mensen er ervaring mee hebben. Ik hoop het niet nodig te hebben, maar als ik het dan toch heb, dan wil ik er wel op kunnen vertrouwen.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 17.11.2023 - 12:49  ·  #2
Controleer wel even of het aan staat in het menu.

Bij mij werkte het goed, heel abrupt remmen heb ik gehad bij bijv inparkeren als je, volgens de auto, te snel inrijdt op een andere geparkeerde auto.
Of op een parkeerterrein bij een slagboom.
Het is ff schrikken want je staat direct stil.
Mijn ervaringen zijn bij lage snelheden, max 10km/h, hoe/wanneer het reageert bij hogere snelheden, die ervaring heb ik niet.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 17.11.2023 - 13:57  ·  #3
Ik onderschrijf Bart's bevindingen. Mijn oude XC90 T8 deed exact hetzelfde. ( maar heel af en toe ook wel eens bij een vluchtheuvel, schrok me rot ... ;)
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 17.11.2023 - 14:08  ·  #4
Zelf heb ik het nog niet meegemaakt in die 2 jaar dat ik deze auto heb, maar ik wil nog wel een keer een kartonnen kasteel bouwen en daar op af rijden om het te testen.

Ik heb me ook een flinke tijd afgevraagd, of en hoe het werkt. Totdat mijn vriendin zei: 'er staat een melding over automatisch remmen in de display nadat iemand voor me plots invoegde en op de rem ging staan'. Dus het werkt wel...
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 17.11.2023 - 14:24  ·  #5
Ik heb het met de V40 die ik had wel ervaren. Daarmee kwam ik wekelijks bij een adres met bosschages aan het eind van het parkeervak. Ik kwam dan met een gangetje aanrijden en BAM, City Safety greep in. Dat merk je wel hoor!
Maar, dat is natuurlijk een 'vast' object. Goede vraag dus bij bewegende objecten zoals fietsers, worden die snel genoeg gezien?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 17.11.2023 - 17:48  ·  #6
Ja hoor, werkt perfect.
Soms ook overbodig.
Fietser is voorbij en City Safe grijpt in……..
Wat ook interessan is, is CTA, zeker als je achterwaarts moet in parkeren.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 18.11.2023 - 07:07  ·  #7
bij een slagboom is het goed te testen omdat die hoger is als de motorkap en je dus nog zelf kunt remmen als het niet werkt.
Ik heb ook 1 maal gehad dat hij ingreep met een hard loper die het nodig vond om voor de auto te spring. Eerlijk is eerlijk ik denk dat zonder city save de hard loper aangereden zou zijn.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 18.11.2023 - 09:42  ·  #8
Hier ook de slagboom ervaring. Systeem grijpt dan hardhandig in. Was wel even schrikken.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 18.11.2023 - 09:50  ·  #9
1 keer slagboom ervaring onbewust.
1 keer slagboom ervaring bewust( moeders ff laten schrikken wat goed lukte)
1 keer op de rotonde waar iemand vlak voor me van baan wisselde, schrok me de klere.

Elke keer melding in de DIM.
air_max
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 46
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 18.11.2023 - 11:53  ·  #10
De City Safety staat uiteraard aan in de instellingen, maar heb nog geen enkele keer zoiets meegemaakt zoals jullie omschrijven, of ik rijd te voorzichtig :lol:

Misschien ook maar eens een kartonnen bord optuigen hier in de straat en er op af gaan rijden, zullen de buren wel denken...

Maar afgaande op jullie reacties zou het wel veel sneller moeten ingrijpen, dus dat wordt op onderzoek uitgaan!
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 18.11.2023 - 13:49  ·  #11
Mijn XC70 heeft ook die optie, tenminste ga ik er van uit dat dit hetzelfde systeem is. Mijn XC70 is een MY 2010.
Hierbij gaat dan ook dat rode licht boven op het dashboard knipperen samen met een irritant piepgeluid waarbij de auto remt.
Binnen de bebouwde kom al eens meegemaakt dat bij een bocht naar links het systeem reageerde op een rechts geparkeerde bestelbus die ik wel degelijk had gezien. Effe gaspedaal intrappen en je rijdt weer verder.
Sommigen vinden dit irritant en zetten dit systeem dan ook uit. Een filmpje op internet gezien van een Nederlander die dat systeem had uitgezet, kwam van zijn dashcam. Hij reed tijdens zijn vakante in Frankrijk achterop stilstaande auto’s. Had voorkomen kunnen worden als hij dit systeem aan had laten staan, maar vond het een irritant systeem.
Als je auto ook niet ingrijpt bij het (te snel) naderen van je voorligger bijvoorbeeld bij een stoplicht, dan is of dit systeem uitgeschakeld of er is iets stuk.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 18.11.2023 - 17:03  ·  #12
Heb je het nu over City Safe, of bots waarschuwing ?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 18.11.2023 - 17:46  ·  #13
Quote door Bigdog

Heb je het nu over City Safe, of bots waarschuwing ?

Ik schreef al dat ik een MY 2010 heb en dat is vlgs mij niet zo uitgebreid als het City Safe systeem dat pas ergens MY 2013 leverbaar werd als ik het goed heb. Het zal dan wel bots waarschuwing zijn maar heeft wel aardig dezelfde werking. Ik merk in de bebouwde kom dat de auto bij lagere snelheid ook remt voor een fietser die voor me rijdt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 18.11.2023 - 22:51  ·  #14
Willy, ik heb hetzelfde systeem, enorm belangrijk verschil is dat 'ons' oudere systeem NIET werkt bij snelheden onder de 30km/u (woonerf-situatie met kind wat voor de auto loopt bijv), City Safety remt dan wel. Idem in de file (denk ik)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Wanneer grijpt City Safety in?

 · 
Posted: 19.11.2023 - 19:40  ·  #15
Ik heb geregeld dat ie ingrijpt , iets te onachtzaam richting de slagbomen op werk en ik zit weer met mijn neus tegen stuur geplakt , werkt dus te goed .
Ook al is bij struiken achter de pakeerplaats en te kort achter een fietser langs volgens het systeem , is een 2013 auto .
Schijnbaar vind het systeem mij iets te vlot richting de slagboom rollen , ik laat de hem er naar toe rollen en probeer een beetje te anticiperen , maar dat wordt af en toe afgestraft ,heb dan altijd al de voet op de rem , maar daar heeft ie geen boodschap aan .

Overigens heeft ie me 1 x behoed voor een aanrijding , rijdend in Kampen , kwam er een fietser een steeg uit gevlogen achter een busje vandaan en schoot de stoep af zo de voorangsweg op , dit alles starend op haar mobiel , dochter lief zat naast me , en dat was een goede les voor haar , ik had er al is gewaarschuuwd , zie ik je met je telefoon in de hand op de fiets ,dan kan je hem inleveren en betaal ik je abbo niet meer .
En dat vind ik nog steeds , behalve dat ik kansloos was geweest , vanwege dat busje waar ze achter weg kwam , je mocht daar 50 , dat reed ik niet denk max 30.
En had ik waarschijnlijk met een bak ellende opgezadeld gezeten , als de fietser op de auto was beland , vanwege de beschermde status van de fietser , vond dochter belachelijk , maar zo werkt het wel , gelukkig heeft het systeem erger voorkomen , dus ben er wel content mee .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0