wanneer Luchtmassameter en TCV vervangen

ze doen het nog prachtig zo te zien

flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

wanneer Luchtmassameter en TCV vervangen

· 
Posted: 04.10.2017 - 21:07  ·  #1
Ik lees zo af en toe dat mensen de LMM en TCV (Turbo Control Valve van Pierburg) vervangen..

Ik was vandaag bij dat stukje van de motorruimte bezig en bekeek o.a. de TCV, de LMM en de slangen (die waren nog in goede staat overigens). Maar in mijn auto zitten beide nog origineel (voor zover ik weet natuurlijk, de dealer waar die ooit in onderhoud was geweest wou geen info verstrekken..)

Beide grappenmakers zijn dus waarschijnlijk 10 jaar oud en hebben dan 280.000 km gedraaid. Maar er zijn geen storingen, niet in de motorloop, stationair loopt ie prachtig, niks te zien in Vida aan storingen; alles naar wens. Nou, ja, hij zuipt me wat te veel, maar dat kan ook wel liggen aan die gek die achter het stuur zit. 8-)

Maar slijten die dingen? Moet ik dus 250-300 piek steken in proactieve vervanging of gewoon lekker doorrijden en wachten op een storing?
Alvast dank voor uw wijsheid..
martijnvk
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

Re: wanneer Luchtmassameter en TCV vervangen

· 
Posted: 04.10.2017 - 21:42  ·  #2
Quote door flevodirk

Ik lees zo af en toe dat mensen de LMM en TCV (Turbo Control Valve van Pierburg) vervangen..

Ik was vandaag bij dat stukje van de motorruimte bezig en bekeek o.a. de TCV, de LMM en de slangen (die waren nog in goede staat overigens). Maar in mijn auto zitten beide nog origineel (voor zover ik weet natuurlijk, de dealer waar die ooit in onderhoud was geweest wou geen info verstrekken..)

Beide grappenmakers zijn dus waarschijnlijk 10 jaar oud en hebben dan 280.000 km gedraaid. Maar er zijn geen storingen, niet in de motorloop, stationair loopt ie prachtig, niks te zien in Vida aan storingen; alles naar wens. Nou, ja, hij zuipt me wat te veel, maar dat kan ook wel liggen aan die gek die achter het stuur zit. 8-)

Maar slijten die dingen? Moet ik dus 250-300 piek steken in proactieve vervanging of gewoon lekker doorrijden en wachten op een storing?
Alvast dank voor uw wijsheid..

Ik ben zelf van mening dat je iets moet laten zitten tot het bijna stuk is.
Anders blijf je bezig met auto's die al jaren lang mee gaan.

Geen foutcodes? Hij loopt mooi en rijd goed?
Op naar de volgende 100.000km.

Groetjes Martijn
scania164
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.10.2017 - 22:17  ·  #3
hoi
als je normaal gebruik maakt dan ben ik het mee eens wat men hierboven schrijft.
Ga je tunen dan gewoon vervangen.
zijn toch erg belangrijke delen. ..

mvg chris
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.10.2017 - 22:17  ·  #4
inderdaad, anders blijf je bezig. het is wel goed om je huiswerk een beetje gedaan te hebben, dat je makkelijk tot actie kunt overgaan als er iets aan de hand is. Maar zolang de auto goed start, goed rijdt en het verbruik normaal is: lekker doorrijden.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 10:14  ·  #5
Je zou ze beide eens schoon kunnen maken als je echt vindt dat je er iets aan moet doen. Je kan wel je LMM slopen als je deze schoonmaakt, dus doe dat voorzichtig. Bij de TCV maak je alleen een filtertje schoon.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 11:42  ·  #6
Quote door Tenck

Je zou ze beide eens schoon kunnen maken als je echt vindt dat je er iets aan moet doen. Je kan wel je LMM slopen als je deze schoonmaakt, dus doe dat voorzichtig. Bij de TCV maak je alleen een filtertje schoon.

heb je misschien een how-to video op youtube over dat filtertje van de TCV? Ik heb wel wat gezien, maar daar halen ze het hele ding uit elkaar
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 11:57  ·  #7
Volgens mij hebben alleen de 163pk D5's een TCV waarbij dit kan.

https://www.youtube.com/watch?v=BPtABczQk3E

Schaamteloze copy-paste van: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122032

Tools Needed: 1 Big flat head screwdriver, 1 Torx 30 Screwdriver, 1 Can of Brake/clutch cleaner (or similar), 1 Small screwdriver & 1 cup of tea to admire your handy work on completion

1) Remove the Inlet pipe by unscrewing the jubilee clips pointed out in the picture below

2) Once this pipe has been removed you will not have much better access to the Boost control valve or turbo governor (many different names) shown just behind the pipe below.

3) Unbolt the 2 screws shown in the image which hold the Control valve to the engine block (Torx 30 screws).

*IMPORTANT* As shown below, make sure you put a rag or cloth down onto the starter motor terminals because when you are unbolting the bottom screw your screwdriver can quite easily short out on the positive terminal.

4) Pull out the controll valve so that you can get easy access to pipes and connector attached to the unit. Remove the pipes and connector shown below making sure you note which pipe went on which input (they are labeled "VAC" and "OUT"

5) This bit is the only fiddly bit. *CAREFULLY* remove the small black square cover on top of the boost control valve (shown below) with a small screwdriver or knife (there are 4 small lugs holding it on) *be careful also not to snap the supporting legs, although they are quite tough*

6) Once the cap has been removed you will see a small, very fine plastic mesh. This is where the vacuum is diverted to release the boost pressure on the turbo. As you can see even the slightest bit of muck can reduce airflow out from this. Using the Brake Cleaner (or carb clearner) Give the mesh a good long blast from the top and quite close to make sure all the little bits of crap are removed. The mesh, when clean should become a white color.

7) On the "Out" Leg give a gentle blow until air is felt from through the "Out" leg, just to dry it out and make sure there's no crap in there.

Fitting is the same but in reverse
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 12:03  ·  #8
ja, in die video die ik heb gezien, werd ook dit ding (boost solenoid genaamd) uit elkaar gehaald. Hier zit een plunjertje in die vrij heen en weer moet bewegen. Was nog al een priegelwerkje zo te zien. De D5 euro 4 schijnt dat niet te hebben.
Maar volgens de uitleg zat de echte TCV voor het luchtfilterhuis, zowel bij de euro 3 als de euro 4.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 12:43  ·  #9
Bij de euro4 is het nog simpeler: een dopje eraf wippen met een schroevendraaier, het sponsfiltertje met dreft schoonmaken, laten drogen en weer in elkaar zetten.

De TCV doet bij de euro4 eigenlijk alleen het aansturen van de vacuum-motorsteunen. Verder niet zoveel; (als ik me niet vergis).

Zaak is: stuurt hij rond de 1000 toeren de hardheid van de vacuumsteunen aan?
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 12:53  ·  #10
Quote door ohz274

ja, in die video die ik heb gezien, werd ook dit ding (boost solenoid genaamd) uit elkaar gehaald. Hier zit een plunjertje in die vrij heen en weer moet bewegen. Was nog al een priegelwerkje zo te zien. De D5 euro 4 schijnt dat niet te hebben.
Maar volgens de uitleg zat de echte TCV voor het luchtfilterhuis, zowel bij de euro 3 als de euro 4.

Nope, bij mijn Euro 3 D5 is dat geen TCV want hij stuurt geen turbo aan, alleen de motorsteunen ;). Bij mij gaat er vanuit de vacuum pomp 1 slang die splitst naar de TCV en naar de aansturing van de motorsteunen. Ik heb dus twee vacuum controllertjes hangen.

In het youtube filmpje van mijn eerdere post wordt de echte TCV (die dus de turbo aanstuurt) schoongemaakt.
JackC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 13:45  ·  #11
Hé DJ, ik heb idd beide vervangen. TCV wel wat van gemerkt maar zal eerder door het vervangen van de slangen zijn geweest dat ik tegelijk heb gedaan (TCV -voor een classic- kostte ook 'maar' iets van e30 vandaar meegenomen). LMM zeker wel merkbaar, waar eerst de wagen na starten op ca 900 toeren ging hangen begint ie nu op ca 1600 en is na 5 a 1 seconden bij die 900. maar of dat nu goed/beter is, alleen anders. Verder merk ik niks nl ;-)
scania164
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 15:08  ·  #12
tcv kost paar tientjes.
Daar ga je niet voor klooien toch?
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 05.10.2017 - 22:35  ·  #13
Quote door JackC70

Hé DJ, ik heb idd beide vervangen. TCV wel wat van gemerkt maar zal eerder door het vervangen van de slangen zijn geweest dat ik tegelijk heb gedaan (TCV -voor een classic- kostte ook 'maar' iets van e30 vandaar meegenomen). LMM zeker wel merkbaar, waar eerst de wagen na starten op ca 900 toeren ging hangen begint ie nu op ca 1600 en is na 5 a 1 seconden bij die 900. maar of dat nu goed/beter is, alleen anders. Verder merk ik niks nl ;-)

Hi Jack, klopt dat doet de mijne ook, is standaard Volvo heb ik begrepen. De mijne begint ook bij 16 a 1700 toeren en na 4-5 sec beetje lager en dan na nog een paar sec naar het normale toerental.. iets van 600 a 700 dacht ik.

De mijne is wel getuned, de turbo komt wel wat stevig in, maar ben er aan gewend wellicht dat ik idd alleen de TCV een keer vervang :-)

Dank allemaal voor het meedenken en de reacties, wordt erg gewaardeerd zoiets :-)
DJ

Selected quotes for multi-quoting:   0