Wanneer overschakelen naar benzine?

 
 
 
 
 
fjeroen
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 48
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 21:38  ·  #1
Schakelen jullie over naar benzine als jullie snelle ritten maken? Het is toch zo dat dat beter voor de kleppen is oid?
Zo ja , wanneer Is het beter om op benzine over te schakelen? Bij duitse autoweg snelheden, of ook al bij 140 km/uur?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 22:17  ·  #2
Ik schakel nooit over naar benzine, maar ja kom normaal in duitsland ook niet boven 170 of zo. volgens mij zijn er systemen die automatisch overschakelen bij grote powervraag.

Ik zou zelf alleen over gaan naar benzine als ik heel lang dicht bij het top vermogen zou rijden.. Tja en dat doe ik niet...
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 22:44  ·  #3
Ik schakel nooit over op benzine. Is in principe ook niet nodig. De klopgrens van LPG ligt hoger dan die van benzine.
De kleppen worden iets heter, dat is waar, maar die kunnen daar, bij normaal rijgedrag, ook hoge snelheden, prima tegen.
Het is iets anders als je motor flink getuned is, dan zou ik iets voorzichtiger wezen.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 23:10  ·  #4
Inderdaad, overschakelen is niet nodig. Heb al meerdere voorbeelden van hoge km.standen op lpg. Overschakelen is zonde van de benzine en het geld.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 17.02.2019 - 19:22  ·  #5
Ik heb het vaker gelezen, maar zelf nooit gedaan en ben daar mee weggekomen. Da's geen garantie voor jou natuurlijk. Op normale kruissnelheid hoeft het sowieso niet, maar ik heb ook met meerdere uren achter elkaar fors doorrijden (variƫrend tussen 180 en 230) geen problemen gehad.
Overigens had ik wel een klepsmeersysteem gemonteerd. Het werkte niet helemaal feilloos, maar het heeft vast ook niet geschaad.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 17.02.2019 - 19:51  ·  #6
Als je echt wat wil doen voor behoud van je kleppen, zou je een klepsmeersysteem kunnen monteren. Heb zelf bij meerdere voertuigen, jlm valvesaver gemonteerd gehad. Inmiddels meer dan 4 ton mee gereden en nog geen klepslijtage gehad.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 17.02.2019 - 20:33  ·  #7
M.b.t. klepsmeersysteem: kies dan bijvoorkeur voor een elektronisch systeem met buisjes naar elke cilinder.
fjeroen
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 48
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 18.02.2019 - 11:23  ·  #8
Bedankt voor de reacties.
Daar hoopte ik al op. Boven de 140-150 kom ik zelden dus geen noodzaak tot overschakelen op benzine.
Mbt. klepsmeersysteem: Is het de moeite waard om dat achteraf in te bouwen? Mijn v70 heeft al 280k ervaring. Denk dat ik het zo laat.
Auto rijdt goed op LPI.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 18.02.2019 - 11:59  ·  #9
Quote door fjeroen

Bedankt voor de reacties.
Daar hoopte ik al op. Boven de 140-150 kom ik zelden dus geen noodzaak tot overschakelen op benzine.
Mbt. klepsmeersysteem: Is het de moeite waard om dat achteraf in te bouwen? Mijn v70 heeft al 280k ervaring. Denk dat ik het zo laat.
Auto rijdt goed op LPI.


Ik heb bij de inbouw vd lpg dit voor 75 euro gelijk laten inbouwen.
Zo van die paar tientjes kunnen er nog wel bij.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 18.02.2019 - 12:03  ·  #10
Achteraf inbouwen is totaal niet nodig, het voegt maar heel weinig toe, stop dat geld maar in ander (preventief) onderhoud, daar heb je meer baat bij.

De zittingen van Volvo zijn prima opgewassen tegen wat hogere temperaturen, daarbij heb jij een non-turbo zie ik in je handtekening, die worden zelfs op LPG niet echt warm.

En met 280k km ben je pas net begonnen, op naar het dubbele.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 18.02.2019 - 13:57  ·  #11
Bij mijn 2.5t werd het wel aangeraden vanwege de turbo, dus 300 extra kosten bij de inbouw. Is wel zo'n elektronisch gestuurde klepsmering.
Bij de armosferische motoren zou hij het ook niet inbouwen.

Over het op benzine rijden, dat doet hij de eerste kilometers na het starten en dat zou genoeg moeten zijn begreep ik.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wanneer overschakelen naar benzine?

 · 
Posted: 18.02.2019 - 15:54  ·  #12
300,- t.o.v. een koprevisie.
Geen moeilijke rekensom lijkt me.
Een LPG inbouwen vertelde mij dat Vialle binnenkort gaat komen met een nieuw systeem dat wisselend inspuit, een aantal pulsen LPG en een aantal pulsen Benzine, dat zal de klep zittingen heel houden en een smeersystreem overbodig maken....
Zeer interessant denk ik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0