Wat betekend dit lampje?

headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

Wat betekend dit lampje?

· 
Posted: 05.04.2020 - 21:57  ·  #1
Vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van de trekhaak op de Volvo en toen viel mij bij het rijden iets op;

Bij het aangeven van richting (of richting aangegeven, geen idee wat de juiste vervoeging is) gaat er naast de "normale pijl" ook rechts onderin een lampje knipperen.

Maar ik kan alleen niet verzinnen waar dit lampje voor dient. Eerste waar ik aan dacht was een defecte lamp, maar het is een nieuwe fietsendrager en ik heb voor vertrek de werking van alle lampen getest (ook van de auto zelf).

Daarbij lijkt mij niet dat ze dan de kleur groen gekozen hadden, maar eerder een rood of oranje lampje.
Ik heb de handleiding al een paar keer helemaal doorgezocht en wat gegoogled, en heb het niet kunnen vinden

Wie weet wat het is?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Wat betekend dit lampje?

· 
Posted: 05.04.2020 - 22:04  ·  #2
Dat extra groene lampje geeft alleen aan dat je "iets" aan de trekhaak hebt hangen. Aanhanger/fietsendragen etc.
Is niks ernstig alleen een aanduiding. Heeft elke auto erin zitten......
motorfietsenmaker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 05.04.2020 - 22:04  ·  #3
Dat geeft aan dat je aanhanger knipperlicht ook mee knippert.
Is het lampje stuk op de aanhanger, dan gaat deze niet mee knipperen.

Het
Peter
headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

· 
Posted: 05.04.2020 - 22:07  ·  #4
Quote door BBS

Dat extra groene lampje geeft alleen aan dat je "iets" aan de trekhaak hebt hangen. Aanhanger/fietsendragen etc.
Is niks ernstig alleen een aanduiding. Heeft elke auto erin zitten......

Ah oke, thanks

(Overigens heb ik nog niet eerder een voertuig gehad met deze "feature" en ik heb toch al aardig wat verschillende dingen gereden)
Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 05.04.2020 - 22:26  ·  #5
Staat ook gewoon in het boekje....
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 05.04.2020 - 22:37  ·  #6
Quote door BBS
Heeft elke auto erin zitten......

Mijn 2008 S60 doet het niet, de 2003 deed het wel.
Met CFE comfortknipper doet hij niet mee trouwens.
BBS
Subject:

· 
Posted: 06.04.2020 - 06:03  ·  #7
Echt elke auto die ik gehad heb knipperde er een extra richtingaanwijzer mee als ik richting aangaf als er een aanhanger etc achter aan zat. Tenminste als er een trekhaak aan zit.....
Bij de V70 uit 1997 doet ie dat ook en zelfs de Toyota van ons waar echt niks extra's op zit knippert dat ding mee.......
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 06.04.2020 - 23:06  ·  #8
Dat hangt ervan af of de aanhanger aangestuurd wordt via de CAN-bus of via aftakkingen op bekabeling van de achterlichten. Modules die via de CAN-bus werken kunnen via dezelfde CAN-bus terugkoppeling geven. Via de bekabeling van de achterlichten gaat dat niet lukken.
BBS
Subject:

· 
Posted: 07.04.2020 - 04:22  ·  #9
Ook met een niet CAN-bus krijg je terugkoppeling hoor. Volvo heeft daar standaard een module voor ingebouwd onder de vloer.
Bij mijn niet CAN-bus krijg je ook gewoon terugkoppeling....... En is gewoon afgetakt van de achterlichten ;-)
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.04.2020 - 19:47  ·  #10
Heb het ook. Heb zelf de trekhaak er onder gehangen, geen software o.i.d. geladen en dit lampje werkt bij mij ook prima. Vind het wel een prettig idee dat je kunt controleren of je knippers van de aanhanger mee feest vieren, maar jammer dat ze dat dan niet hebben doorgevoerd voor de remlichten en normale verlichting. Had dat een zeer welkome en veilige aanvulling gevonden.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.04.2020 - 23:00  ·  #11
Quote door Vogel

Dat hangt ervan af of de aanhanger aangestuurd wordt via de CAN-bus of via aftakkingen op bekabeling van de achterlichten. Modules die via de CAN-bus werken kunnen via dezelfde CAN-bus terugkoppeling geven. Via de bekabeling van de achterlichten gaat dat niet lukken.

Als je bij een auto met CAN-bus een aftermarket kabelboom voor de aanhanger gebruikt (zoals in mijn auto door de eerste eigenaar is geïnstalleerd), dan wordt er een trucje toegepast om de CEM te foppen, want als je direct de stroom aftapt van de bestaande bekabeling, gaat deze in storing. De spanning op de bekabeling van de achterlichten wordt daarom gedetecteerd en hiermee wordt, via een gescheiden circuit, de verlichting van de aanhanger geschakeld. Dan werkt de lampcontrole inderdaad niet.
Bij een originele kabelset (die apart ingeleerd moet worden op de computer) wordt bij de V70NN een eventuele lampfout gepresenteerd op het display van het dashboard, die heeft geen extra lampje wat meeknippert als de aanhanger aangesloten is en de richtingaanwijzers goed werken.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 09.04.2020 - 17:32  ·  #12

Mijn 2008 S60 doet het niet, de 2003 deed het wel.
Met CFE comfortknipper doet hij niet mee trouwens.

Apart dit, bij mijn R doet ie ‘t gewoon wel met en zonder hok op de knobbel en de stekker erin.

Selected quotes for multi-quoting:   0