Wat hebben wij vandaag gedaan

Vloeken in de kerk

Dennisthemenace
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Wat hebben wij vandaag gedaan

· 
Posted: 28.04.2026 - 09:57  ·  #1
Vanmorgen even alles gecheckt voor ik weg moest op rit, klein uurtje later weer terug aan huis en bedacht me dat ik het doekje van de oliepeil controle onder de motorkap had laten liggen. Zie ik daar een pikzwart koelvloeistof reservoir.

Nou toen kwam er een hoop geluid uit met tekens als 😤😡🤬😡🤬😡🤬😡🤬😡🤬😡🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤯🤯🤯🤯🤯

Wordt vervolgd, vermoedelijk de oliekoeler.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Wat hebben wij vandaag gedaan

· 
Posted: 28.04.2026 - 11:39  ·  #2
Nou, da's dikke sh*t natuurlijk, maar tegelijkertijd ook een geluk bij een ongeluk , als het net die dag misging en je dat na een uurtje toevallig opmerkte. Als je daar lang mee doorrijdt kan je wel grotere schade oplopen.
Normaalgezien is de druk in het oliecircuit hoger dan in het kvs circuit, dus zal denk ik eerder olie mengen met de kvs dan andersom, maar evengoed het checken waard. Na uitzetten van de motor is het wellicht andersom: de oliedruk valt dan weg omdat de oliepomp niet meer draait, maar de druk op het kvs systeem blijft nog vrij lang, dus dan kan het wel eens andersom gaan (kvs richting carter). Door het losdraaien van de dop (voor de foto) valt die druk in ieder geval weg.
Kvs circuit goed ontvetten (zijn speciale producten voor, bijv. van LiquiMoly), anders wordt de koelcapaciteit negatief beïnvloed.
Dennisthemenace
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Wat hebben wij vandaag gedaan

· 
Posted: 28.04.2026 - 16:31  ·  #3
Ja klopt hoor ik heb ook meteen de dop van het reservoir los gedraaid.
Systeem al geleegd, morgen even beide slangen van de oliekoeler door koppelen en om erger uit te kunnen sluiten dat het toch niet de koppakking is.
Kan haast niet want alles zit er net nieuw in nog geen 5000 km mee gereden.

Wordt vervolgd😬
Dennisthemenace
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Je bent er maar zoet mee.....

· 
Posted: 07.05.2026 - 15:19  ·  #4
De 1e oliekoeler besteld op 28 april, je raad het al die kwam niet na 6 dagen terwijl hij op voorraad was. Deze geannuleerd en een vervangend artikel besteld op kenteken en keurig nogmaals laten controleren.
Die kwam binnen een dag binnen op ztardag, je raad het al verkeerd artikel geleverd😤😤😤
Deze meteen weer retour na het betalen van de retourkosten en dan maar een x ergens anders een oliekoeler besteld. Die kwam binnen 2 dagen na het weekend binnen. Keurig het juiste type.

Afijn even een dagje sleutelen er van gemaakt. Eerst in de ochtend de printplaat van de pelletkachel nog even vervangen en meteen weer winterklaar gemaakt want ook ja die ging ook kapot, net als de over en de vaatwasser🤣🤣🤣

Systeem leeg laten lopen, olie verwijderd, filter verwijderd en daarna de koeler demonteren. Alles gereinigd, de boel weer opgebouwd, systeem keurig daarna drie keer gevuld en op temperatuur laten komen en alles weer geflusht.

Tot nu toe alles weer brandschoon maar het houdt je wel van de straat........
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Selected quotes for multi-quoting:   0