Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

ter info getallen van 2.4 140pk

 
 
 
 
 
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 22.07.2023 - 19:45  ·  #1
Ik ben nog bezig de auto te leren kennen, vandaag (~20degC buitentemperatuur) een stuk gereden en data met een OBDII ELM327 logger de paar metingen verzameld die het ding uitspuugt. Ik ben niet echt bezorgd maar ik kan niet makkelijk een referentie vinden, misschien dat iemand weet of dit allemaal normaal is. Of er zelf iets aan heeft ter referentie.

Context:
Het gaat om een V70 2001 2.4 140pk luchtgeblazen benzine 294.000km. Verder geen motorische klachten, geen meldingen, de handschoentest blaast bij stationair wel wat op maar bij andere toeren is het beeld wisselend... Bijna alles op de snelweg gereden, boordcomputer zegt gemiddeld 6.5l/100km, het tankstation zegt 7l/100km. Rijden dan in Nederland dus tussen de 100 en 110kmh.

* Engine coolant temperature: Gaat binnen een kwartier naar 83degC en bijft daar heel stabiel, nu eens 82 of 84 en dat is het. Is dit niet een beetje laag gezien het feit dat de thermostaat bij 91degC open moet gaan?

* Intake air temperature: Begint ook op omgevingstemperatuur en binnen 10 min gemiddeld op 35degC en daar redelijk stabiel, 32..37degC. Is dit optimaal? Deze ga ik in de winter zeker nog eens meten!

* Throttle position: Gemiddeld 26% en wisselt tussen 16% en 38% bij snelweg gedrag en pieken naar 4% bij gas los.

* MAF air flow rate: Gemiddeld ~20g/sec, varieert 10..30g/sec, stationair ~3g/sec

* MAP intake manifold absolute pressure: ~27kPA stationair. ~50kPA op kruissnelheid. Ik zie pieken tot 80kPA in de grafiek..

* Lambda. Heet hier "Oxygen sensor 1 Bank 1 Voltage" en "Oxygen sensor 2 Bank 1 Voltage", noem ik maar s1 en s2. Na 10 min is de boel op temperatuur en dan op kruissnelheid is s1 0.5V en s2 0.7V met kleine schommelingen, +-0.05V. Alleen bij gas loslaten is er een heftige reactie: dan vliegt s1 van 0.5V naar 0.8V en gaat s2 van 0.7 naar bijna 0V. Ik heb geen referentie maar lijkt mij dat het werkt, de ECU zegt ook 'closed loop'. Fuel trim 1 bij koud wegrijden -16% en warm gemiddeld 0%, een beetje tussen -6% en +6%. Fuel trim 2 is bijna altijd 0.

* Timing advance. Eerste 10 minuten rond 25 graden, op kruissnelheid gemiddeld 40 graden (~35..45 graden). Bij lagere toeren een lager getal. Het gekke is dat het bijna van de schaal van de ODBII afloopt... lijkt dus heel hoog? Wat is optimaal?

Interessant is trouwens ook dat de OBDII een andere (meer reaslitische) snelheid aangeeft t.o.v. de dashboardnaald..

Commentaar welkom en ook ideeen om nog andere dingen te meten. Ik heb nog geen DICE helaas...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2204
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 23.07.2023 - 15:43  ·  #2
Quote door isaacvanasselt

* Engine coolant temperature: Gaat binnen een kwartier naar 83degC en bijft daar heel stabiel, nu eens 82 of 84 en dat is het. Is dit niet een beetje laag gezien het feit dat de thermostaat bij 91degC open moet gaan?

Dat is aan de lage kant, blijft dat ook zo als je de motor een tijdje stationair hebt laten draaien of in een file hebt gereden, tot de ventilator aanslaat? Airco niet aanzetten bij deze test, want die schakelt ook de ventilator in.

De rest is niks om je zorgen over te maken, tenzij je storingen ondervindt met je auto.
Quote

Interessant is trouwens ook dat de OBDII een andere (meer reaslitische) snelheid aangeeft t.o.v. de dashboardnaald..

Dat is normaal, kijk ook maar eens wat je gemiddelde snelheid aangeeft als je met een constante snelheid op cruise control rijdt. De naald geeft altijd iets meer aan, dat voorkomt bekeuringen.
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 24.07.2023 - 10:27  ·  #3
Bedankt voor commentaar.

Quote door brinkie

Dat is aan de lage kant, blijft dat ook zo als je de motor een tijdje stationair hebt laten draaien of in een file hebt gereden, tot de ventilator aanslaat? Airco niet aanzetten bij deze test, want die schakelt ook de ventilator in.


Ok, zal ik een keer doen, in principe probleer ik juist zo min mogelijk file te rijden...
Mijn verwachting is trouwens dat het niet veel omhoog gaat op basis van wat ik tot nu toe zie. Als iemand weet waar deze 'OBDII' engine temperatuur gemeten wordt, is dat gewoon de sensor op het thermostaathuis of nog iets ingewikkelder?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 24.07.2023 - 15:28  ·  #4
Koelwater temp komt van die sensor op/in het thermostaathuis.

Als je je wagen gewoon stationair laat draaien op de parkeerplaats, komt de temp dan uiteindelijk wel zover dat de thermostaat open gaat, dat de temperatuur dus omhoog gaat ?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 24.07.2023 - 17:07  ·  #5
ja, dat komt ie
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 24.07.2023 - 19:21  ·  #6
Zit er niet een verkeerde thermostaat in, die al op lagere temperatuur opengaat? Je zou 'm er even uit kunnen halen, de schakeltemperatuur staat er volgens mij ingeslagen.
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 24.07.2023 - 21:37  ·  #7
Goed, bij een tijdje stilstaan na een rit loopt de temperatuur wel op naar 90degC.
Toch raar dat met een uur op de snelweg de temperatuur niet boven de 84degC komt. Ook al is het rustig rijden.
Ik lees hier tussen de regels door dat dat normaal hoger is??
Toch inderdaad de thermostaat maar een keertje lichten. Als het weer eens droog is..
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 25.07.2023 - 03:51  ·  #8
Mwa echt heel laag is het ook niet. Ik heb over het algemeen gereden met 86 graden. Hij opent en dan wordt hij dmv bewegen van het element op temp. gehouden. Pas als de temperatuur hooguit 70 graden wordt, zou ik me zorgen gaan maken.
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Wat kan ik leren van mijn OBDII metingen?

 · 
Posted: 25.07.2023 - 19:11  ·  #9
Ok, dat relativeert ook al weer. Een verschil tussen 83 en 86degC kan misschien ook nog door de sensor nauwkeurigheid komen.. De sensor is wel nieuw.

Ik heb de themostaat bekeken, zag er prima uit, VOLVO en 90C stond er op. Rubber nog ok, dus ik denk ook niet zo oud.
Er zit wel een soort ventieltje in, daar komt ook als hij koud is nog wat koelwater doorheen. Vloeistof mooi roze en schoon.

Het was met kokend water in de keuken nog een heel gedoe om de thermostaat te laten bewegen, dus daarvan krijg ik helemaal niet het idee dat hij te makkelijk open gaat. Ik ga er lekker mee rijden!

Bedankt voor de reacties.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0