wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

.

 
 
 
 
 
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 15.02.2014 - 18:45  ·  #1
ik heb net wat met VIDA getest in de auto:

stationair draaiend met bedrijfswarme moter op benzine:
lambda1(voorste) = 0,98-1,0 volt ( dit is closed-loop draaien, geef ik even volgas dan schiet lambda naar 4volt m.a.w. hoger = rijkermengsel.
lambda2(achterste) = 0,69-0,72 volt (dit is ook logisch aangezien er in de uitlaat ook nog naverbranding plaats vindt. vandaar de arme voltages.
Dit lijken mij prima waarden. en het bewijs dat beiden lambda sensoren in ieder geval werken. Al rijdend blijft het CELampje netjes uit.

stationair draaiend met bedrijfswarme moter op LPG:
lambda1 = 1,15 volt (stabiel) (hier moet de moter closed-loop draaien)
lambda2 = 0,05 volt (stabiel)
Geen idee wat ik hiervan moet denken...
Ik weet dat LPG extreem schoon en compleet verbrandt dus er valt waarschijnlijk bij lambda2 ook niet veel te meten. Vandaar dat lage voltage?
Maar die lambda 2, moet die niet gewoon 1V zijn??

APK-keurmeesters, wat moet het zijn?

als ik met de auto rij op LPG (nadat ik alle errors heb gewist) dan gaat het CEL lampje aan...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 15.02.2014 - 18:54  ·  #2
;) Leuk experiment.

Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben dat de lambda op LPG een te hoog voltage produceert.

Je moet eens kijken naar je fueltrims bij benzine & LPG en dan met name wat ie gaat doen als je teruggaat van LPG naar benzine.

ter aanvulling:

Er vanuitgaande dat je een LPi installatie in de auto hebt kan het ook zijn dat je fueltrims niet veranderen omdat de LPE hoogstwaarschijnlijk EOBD gekoppeld is met de fuel-trims als input. Daarbij zal de LPE hoogstwaarschijnlijk de injectietijden aanpassen als de fueltrim daalt resp. stijgt.

Een en ander kan verklaren dat het voltage op LPi hoger ligt, aangezien mijn vermoeden is dat elke LPi installatie relatief rijk staat afgesteld.

Bij een non-EOBD aangesloten G3 installatie regelt het benzine systeem de injectietijden bij waardoor binnen de grenzen altijd een optimaal mengsel wordt bereikt. Dat er soms bij dit type een lampje gaat branden komt omdat er geen correctie op LPG injectietijden wordt doorgevoerd aan de LPG kant waardoor het benzine systeem qua fueltrims buiten de grenzen valt. = storingslampje.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 16.02.2014 - 18:17  ·  #3
volgens mij valt er weinig af te stellen. Het is de terugkoppeling door de lambda sensoren die wel of niet een OBD foutcode genereren.
dus ik denk toch dat fueltrim gewoon lambda =1volt moet nastreven op lambda nr1. als deze nl. te hoog blijft zal OBD echt zonder pardon een foutcode opslaan...

daarom vraag ik mij af, wat voor lambda waarden geeft een stationair draaiende LPG-moter?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 16.02.2014 - 18:56  ·  #4
Als je mijn posting goed gelezen had, dan had je waarschijnlijk anders gereageerd.

Die lambda waarde van een LPG motor hoort gewoon rond de 1 te liggen.

Er bestaan twee fueltrims : long-term & short-term fuel trims. De Short-term fueltrim is de actuele correctie, de long-term fueltrim is een getal wat zich naar boven of beneden bijstelt al naar gelang de short-trim fueltrims daar aanleiding toegeven.

Er zijn dus LPG G3 installaties die EOBD aangesloten kunnen worden :

1. BRC Plug&Drive
2. Landi Omegas 194-198 series
3. Vialle LPI waarbij de OBD connectie is gemaakt
4. elk andere AES gebaseerd dampgas injectiesysteem waar gebruik is gemaakt van deze mogelijkheid.

Zonder de OBD aansluiting is een G3 installatie een puur slave-systeem, waarbij hooguit op basis van enkele simpele parameters het LPG systeem de correctiefactor van de inspuittijden bijstelt. Dit is een proces wat zich in de LPG computer afspeelt. Als de programmering van de LPG computer niet goed is, of je zet de correctiefactor hoger / resp lager zal dit direct merkbaar zijn in de short-term en ook de long-term-fueltrims van de benzine ECU.

In theorie kan het bij een installatie met OBD voorkomen dat de input van de long-term-fueltrims er voor zorgt dat de LPG installatie zijn basis waarden zelf gaat aanpassen. Een Vialle LPi installatie kon je ook altijd resetten, waarna de installatie weer vanaf 0 begon met bijregelen. Het zou mij niets verbazen dat een gedeelte van de verklaring van die 1.15V zit in het bijregelen aan de hand van EOBD long-term fuel trim. Dat bijregelen is dus niet alleen in de benzine computer, maar dus ook in de LPG computer. Daarmee heb je een situatie dat er geen sprake meer is van een puur-mast-slave situatie maar dat er eigenlijk twee systemen tegelijk aan het corrigeren zijn.

Het voordeel van het laaste plaatje is dat de kans minder groot is dat je een CELL krijgt, maar als er echt iets mis is met de motor zal ie ook bij dit systeem vroeg of laat met zo'n oranje lampje komen.

Mocht je overtuigd blijven van het feit dat er weinig is af te stellen ;) dan nodig ik je van harte uit om eens een kijkje te nemen bij het afstellen van een dampgas installatie. Die zijn weldegelijk afstelbaar en dat gaat dan specifiek om de correctiefactor (omrekenfactor) welke nodig is om de juiste hoeveelheid LPG in te spuiten. Dit is weer afhankelijk van soort injector, soort verdamper etc. Eenzelfde principe zal ook (niet zichtbaar voor de meesten) bij Vialle systemen aanwezig zijn.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 16.02.2014 - 19:48  ·  #5
Even ter aanvulling:

het signaal van de achterste lambda vertoont bij mijn S60 een soortgelijk gedrag als bij jouw wagen:

0.06V op LPG...0,6-0.8V op benzine. Normale waarden volgens VIDA zijn 0.6V.

De voorste lambda vertoont op zowel LPG als benzine stationair een neiging om naar 1.00 te convergeren. Het enige wat ik mogelijk wel kan zien is dat ie op LPG de neiging heeft sneller naar de 1.00 waarde te gaan maar uiteindelijk ligt de waarde bij zowel LPG als benzine op 1.00 stationair draaiend.

Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat op LPG de achterste lambda normaal gesproken waarden rond de 0.06V meet, omdat LPG een redelijk volledige verbranding en daarnaast geen restproducten behalve Co2 en H20 levert. Bij een benzine motor vinden in de katalysator nog diverse chemische reacties plaats waarbij de resterende O2 wordt gebruikt. Het effect zal zijn dat de auto op LPG meer rest O2 meet bij de achterste lambda dan bij een auto op benzine. Dit zal dan ook de reden zijn waarom het voltage op LPG lager ligt dan bij benzine.

En ter verdere verduidelijking, onderstaand tabelletje geeft weer wat de adaptiewaarden (long-term) zijn op dit moment :

gebied 1 (afremmen) : 0.99
gebied 2 (stationair) : 1.03
gebied 3 (constant 50 km/uur) 1.03
gebied 4 (constant 100 km/uur) 1.00
gebied 5 (voorzichtige acceleratie, snelweg) 0.99
gebied 6 geen info aanwezig in vida

Bij afremmen op de motor staat de auto iets te rijk. Stationair & constante snelheid met lage belasting is ie iets aan het bijcorrigeren. In de praktijk wordt dat veroorzaakt door een pakking van het uitlaatspruitstuk die niet meer helemaal fris is.

Ga ik wijzigingen aanbrengen in de tabel voor correctiefactoren dan zullen de getallen per gebied gaan veranderen. Lagere correctiefactor in de LPG Ecu betekent dat de waarden in bovengetoonde tabel zullen gaan toenemen.

Eenzelfde principe is ook van toepassing op een LPI installatie.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 18.02.2014 - 09:36  ·  #6
hoi Enno, dank voor het nakijken.

zal ik je eens wat vertellen? Vanochtend toen ik naar m'n werk reed ging het CEL lampje spontaan UIT...!
Dus moet ik er van uitgaan dat het een kwestie van inleren is geweest en dat de LPE nu goed werkt.

Grt,
Jan
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 19.02.2014 - 10:49  ·  #7
Nou, dat duurde niet lang... CEL lampje is weer aan gegaan... <zucht>
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 19.02.2014 - 11:07  ·  #8
Als je Vida hebt, kun je de foutmelding uitlezen, ben dan wel benieuwd. Dat de voorste lambda een andere waarde op LPG gaf dan op benzine is volgens mij toch een teken aan de wand.

Bij de foutmelding kun je de parameters zien onder welke omstandigheid de CEL is gaan branden. Is een heel lijstje :

snelheid
toerental
luchtmassa
luchtdruk
etc.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 19.02.2014 - 11:17  ·  #9
ja, dat snap ik ook wel. Nogmaals, op benzine zijn er geen foutmeldingen, als ik de errors wis en alleen op Benzine ga rijden rijdt de auto prima en veroorzaakt deze geen CEL.
Alleen op LPG heb ik problemen. M.a.w. ik mag concluderen dat de onderdelen die B-systeem en LPG-systeem gezamelijk gebruiken goed zijn.
Het moet dus wel iets zijn in het LPG systeem: LPE zelf, drukblok, pomp....

en aangezien ik de LPE niet kan uitlezen ga ik er maar eens mee naar een LPG-specialist.
ik denk toch dat de pomp te weinig druk levert.
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 19.02.2014 - 16:18  ·  #10
HAllo
Ik heb laatst een logje gemaakt ivm nieuwe lambsa sensor
Ik zie bijna geen verschil met benzine en lpg
Sensor 1 schommelt bij ongeveer 1 volt, dacht altijd dat dit schommelde tussen de 0 en 1 volt
als een soort sinus, blijkbaar niet.
Ik heb fout codes gereset even afwachten of het weer terug komt
Als er belangstelling is wil ik het logje wel posten, tis een screen dumpje van vida
ik heb ook 1 van de etm, gewenste en gemeten waardes

Groet Jan
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 19.02.2014 - 22:54  ·  #11


in het grafiekje kan je goed zien dat het lambda getal(!) niet hetzelfde is als het voltage dat van de sensor af komt!
De sensor moet tussen de 0,2v en de 0,8v heen en weer pendelen om in de buurt van lambda =1 te blijven.

Mijn auto doet dat dus niet op LPG. Die zit strak op lambda= 1,15. Te arm. Doet me denken aan een limp home modus.
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 20.02.2014 - 14:50  ·  #12
Ik zal er bij mij nog eens goed naar kijken
lampje is nog niet weer aan gegaan, maar dat was een pre heat storing
laat het wel even weten wat die van mij op lpg doet, (vialle lpi)

groet jan
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 21.02.2014 - 18:55  ·  #13
vandaag even in Liempde geweest bij de LPG-specialist.
Het hele LPi systeem werkt gewoon goed (uitgelezen, zelf mee kunnen kijken)
We hebben de ECM gereset. en ik ben op benzine weer naar huis gereden.


Thuis op de oprit heb ik de auto weer op LPG gezet. Toen ik uitstapte en naar de uitlaat luisterde leek het wel alsof er 1 cil gewoon af en toe niet meedeed. Dus toen heb ik de OEM Volvo bougies er maar eens uitgedraaid. Die zitten er nog geen 10000km in...
Toen de goedkope koperkern NGK bougies er in geschroefd. Starten, op LPG laten schakelen. en nog eens naar de uitlaat luisteren. Het lijkt er voorlopig op dat de misfire eruit is. De moter draait mooier rond. Voorlopig e.e.a. maar eens aankijken.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 21.02.2014 - 19:20  ·  #14
;) het al oude truukje...

wil ie met standaard bougies niet goed werken, dan is het een oplossing om vervolgens NGK of andere (algemeen geaccepteerde voor LPG geschikte) bougies te nemen.

De kans is echter groot dat na 10000 km ook hier weer problemen zijn, want vaak is het een kwestie van symptoombestrijding.

Luchtmassameter & voorste lambda hebben bij deze auto's net als de gewone non-turbo wagens niet het eeuwige leven. Gevolg : relatief rijk mengsel waarbij de ontsteking het eerste in de problemen komt.

In de volvo 850 wereld nam je dan de DENSO IK 20 of 22 bougies. 20 EUR per stuk. Dan had je in ieder geval geen misfires, en wist je zeker dat hoe rijk het mengsel ook was de auto in ieder geval geen misslag zou maken. De oplossing zat ook daar in het vervangen van de luchtmassameter en de lambda sensor.

Scheelde je aan het eind van het liedje ook een boel geld aan brandstof. Want i.p.v. 1 op 7 reed ie daarna 1 op 9 o.i.d.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 21.02.2014 - 19:28  ·  #15
beiden zijn nieuw...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0