Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 
 
 
 
 
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 23.10.2012 - 15:52  ·  #1
Ik wil mijn S80 uit 2004 graag een audio upgrade geven. Afgelopen zaterdag deze auto gekocht en ben niet tevreden met hetgeen er nu in zit (standaard DIN formaat radio):



Als audiofiel wil ik graag gaan genieten van de Performance speakers, versterker en HU-801 of HU-803 radio. Uiteindelijk wil ik ook graag mijn iPhone op de één of andere manier aansluiten (met een Parrot o.i.d., tips welkom), zodat ik carkit functionaliteit heb én muziek van Spotify kan streamen over de Volvo audio.

Maar wat heb ik nu exact nodig, om te beginnen de speakers vervangen door de zwaardere Performance variant lijkt me. Dat is nog het eenvoudigst.
De S80 heeft nu geen versterker, die moet ik dus plaatsen onder de passagiersstoel, maar zit hiervoor al de bedrading voorbereid? En als ik me niet vergis zou ik een PM-300 versterker nodig hebben. Boy Geenacker kan mij die versterker met een HU-803 leveren, met bedrading en al. Maar hoe moet ik die bedrading laten lopen? Via middenconsole? Via dorpel? Vragen, vragen...

En past een HU-803 wel in de S80? Ik dacht dat ik een HU-801 moest hebben (wat zijn eigenlijk de verschillen tussen de 801 en 803?), omdat ik dat las op een ander forum. De 801 zou voor de S80 zijn gemaakt en de 803 voor andere typen Volvo's.

Dan las ik ook nog iets over een computer die op hol kon slaan als je net het verkeerde bouwjaar radio hebt ofzo, het blijft wat vaag voor mij.

In elk geval kan Boy Geenacker mij alles als complete set verkopen, maar heb ik dan de garantie dat het ook gaat werken in mijn auto? Ik wil graag weten waar ik allemaal op moet letten...

En dan de vraag welke carkit / iPhone muziek oplossing de beste is, in combinatie met die HU-801/803...

Alvast bedankt voor het meedenken!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 23.10.2012 - 18:59  ·  #2
Kun je hier iets mee ?
Let wel op, er zitten meerdere pagina's achter.
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 23.10.2012 - 19:32  ·  #3
Thanks, die heb ik vanmiddag al zitten te bestuderen, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Vragen als hoe de bekabeling moet lopen en of de 803 ook in de S80 past blijven onbeantwoord helaas...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 23.10.2012 - 20:09  ·  #4
Quote door Crusader

Thanks, die heb ik vanmiddag al zitten te bestuderen, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Vragen als hoe de bekabeling moet lopen en of de 803 ook in de S80 past blijven onbeantwoord helaas...

Ah, dan weet je wat er te koop is.
Premium is de toplijn, gevolgd door de High-Performence.
Met onderstaande linkjes moet je wel uit de voeten kunnen.

De juiste radio
Luidsprekers monteren
Luidsprekers hoedenplank monteren
Versterker plaatsen
Uitbreidingsmogelijkheden
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 23.10.2012 - 22:15  ·  #5
Geweldig, thanks!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 24.10.2012 - 18:39  ·  #6
Graag gedaan.
Succes met je project. ;-)
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 24.10.2012 - 19:39  ·  #7
Vorige week luidsprekers in de voorportieren gemonteerd tevens eindversterker (PA-300).
Heb nu over: high performance luidsprekers en PA-200 eindversterker (incl. kabels), als je interesse hebt moet je maar even contact opnemen.
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 24.10.2012 - 19:49  ·  #8
Bedankt voor het aanbod, maar ik ga in één keer door voor de Premium luidsprekers met PA-300.

Hoe zit het met een HU-801 die ik ergens vandaan ga halen, ik las hier en daar dat de auto/computer hierop geprogrammeerd moet worden, dus dat het geen kwestie is van er in steken en hoppa werken... dat kan zeker alleen maar bij een Volvo dealer?
Als ik de spullen in huis heb (PA-300, HU-801 en de speakers) dan kan ik wel wat assistentie gebruiken, iemand zin om (tegen betaling uiteraard) te helpen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 24.10.2012 - 20:35  ·  #9
Fjodor,

Zet even een lokatie in je profiel.
Op die manier kunnen wij zien in welke regio je woont, handig voor de aspirant assistent.
Het 10e leesteken van je VIN of chassisnummer geeft het modeljaar van de auto aan.
Als de radio van hetzelfde modeljaar is, dan zou het plug and play moeten zijn ( voor de zekerheid wel even vragen of de radio, mocht het niet werken, retour kan ).
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 25.10.2012 - 14:14  ·  #10
Profiel aangepast, goeie tip :)
Ik heb vandaag een HU-801 op de kop getikt, 40 euro. Kon er geen buil aan vallen, maar er staat geen fabrikagedatum op. Het partnumber (30657635-1) heb ik ingevoerd in Google en daar komt uit dat de radio geschikt is voor de S80 modeljaren 99-06. Die van mij is uit 2004.

Nu op zoek naar een PA-300 en Premium speakers. Heb al enkele zaken gevraagd/gecheckt, maar dat gaat een lastige worden vrees ik. Heb Boy Geenacker, Volvos.nl en Parts4Swedes gehad.
Marktplaats zie ik ook niks. Misschien maar eens over de grens heen zoeken op Ebay.
Weten jullie nog meer zaken die ik kan proberen?

edit: Parts4Swedes heeft toch alles beschikbaar, besteld.

Ik ga eerst zelf proberen alles te vervangen, zo moeilijk kan dat niet zijn.

Enige dat ik mij afvraag: de speakers zijn nu rechtstreeks op mijn (non-Volvo) autoradio aangesloten (via Volvo -> ISO adapter). Maar die speakeraansluiting moet nu natuurlijk op de versterker worden aangesloten, alleen zit die straks onder de passagiersstoel.
Moet die kabel verlengd/verlegd worden (lijkt me sterk)? Hoe zit het daarmee?
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 25.10.2012 - 17:27  ·  #11
Ja premium is erg zeldzaam, geduld hebben is een schone zaak :o
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 25.10.2012 - 17:41  ·  #12
Quote door Crusader

Moet die kabel verlengd/verlegd worden (lijkt me sterk)? Hoe zit het daarmee?


Zie link "versterker plaatsen". ;-)
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 25.10.2012 - 21:25  ·  #13
Quote door Bigdog

Zie link "versterker plaatsen". ;-)

Had 'm al eerder gelezen, maar ik haalde daar niet direct uit hoe het nou zit met de kabelhandel :P

Wat het nut van stap 15 is, ontgaat mij helemaal. Je moet een paneel en geluiddemping loshalen, maar daarna wordt er niks meer verteld wat je daarmee moet doen, behalve dat weer terugplaatsen.

@vpi: Parts4Swedes had gelukkig alles toch beschikbaar, niet alle onderdelen stonden op de site.

Horen er achter de bovenste roosters in de voorportieren geen tweeters te zitten? Ik hoor er geen geluid uit komen in elk geval.
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 25.10.2012 - 21:53  ·  #14
Dan zullen ze er ook wel niet in zitten ^_^

Ja het hoort er wel in te zitten (zowel met high performance als premium)
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wat nodig voor upgrade S80 zonder HU?

 · 
Posted: 26.10.2012 - 00:13  ·  #15
Met een beetje geluk heeft Parts 4 Swedes die ook, hoor ik morgen. Dan krijg ik alles in 1 keer binnen, anders wordt het nog een zoektocht naar die tweeters...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0