waterlekkage D-stijl

via daklijstrubber of verlichtingsunit...?

wannahaveV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

waterlekkage D-stijl

· 
Posted: 04.09.2015 - 22:57  ·  #1
Ik had het eerder al wel eens gemerkt, maar met de huidige regenval was het vloerdeel rechts in de bagageruimte toch aardig nat, de druppels komen onder het plastic paneel waar de tweeters in zitten (d-stijl). Nu verdacht ik eerder of het rubber wat overdwars het dak loopt (die lijkt iets minder aan te sluiten, iets gekrompen door ouderdom denk ik) danwel het rubbermanchet dat om het scharnier zit. Beide gereinigd en lekker gesmeerd met vaseline, de eerste ook wat opgerekt. Vocht onder het houten vloerpaneel weggehaald, paneel even binnenshuis laten drogen.

Het rubber dat overdwars loopt wil ik als eerste gaan vervangen; links sluit goed aan en daar is ook geen lekkage. Hebben meer mensen hier op het forum last van deze lekkage gehad? Kan het bijv. toch ook nog via achterlichtunit zijn, uit ervaring?

Wil even stap voor stap de lekkage op lossen, voordat ik schade/schimmel krijg in de auto... 🇳🇴
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

Re: waterlekkage D-stijl

· 
Posted: 06.09.2015 - 08:21  ·  #2
Gebruik je je ruitesproeier van de achterruit veel? Kans dat die lekt. Anders het achterlicht even losmaken en kijken of de waterdichte afdichting nog in orde is.

Succes!
steven v70
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 06.09.2015 - 11:05  ·  #3
Ik heb bet gehad dat er water stond in mijn achterlicht, en nee dat is niet goed. Misschien dat dit kan doorlekken, al lijkt het me onwaarschijnlijk.

Ook al is het water weg, kun je het zien aan het krakkelee plastic daar waar het water gestaan heeft.

Meest voorkomende oorzaken die ik ken zijn slechte rubbers en chassieschade door aanrijdingen waardoor naden minuscuul openstaan.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 06.09.2015 - 15:11  ·  #4
Bij de mijne hadden ze ooit de dakrail los gehad en een rubbertje om een schroefje (van die daktail) vergeten terug te plaatsen. Om die reden had ik lekkage. En het was best veel wat er binnen kwam.
wannahaveV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.09.2015 - 18:16  ·  #5
Dank voor de reacties! Ruitenwissersproeier is het niet, het is alleen bij stevige regenval wat nat, nooit na gebruik sproeier, danwel altijd door een lek.

Eerst maar eens licht-unit checken en het rubber overdwars vervangen, die lijkt eenvoudig niet meer lang genoeg om de hele breedte af te dekken.

Dakrails heb ik niet, maar zal de strips ook zeker checken.
wannahaveV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.10.2016 - 22:04  ·  #6
Helaas moet ik dit topic weer even actueel maken; met de buien van gisteren is het in de bagageruimte toch weer nat...

Ik heb alle eerdere tips nagelopen, maar helaas zonder resultaat. Nu blijven er 2 'verdachten' over:

1. het rubber overdwars op de carrosserie, die waarin een hoek van 90 graden zit aan weerszijden en onder de achterlichtunits vast zit. Dit zou p/n 9444270 zijn (weatherstrip, upper, $94..), nr. 4 op de afbeelding. Bij mijn auto haalt dit rubber door uitdroging m.i. niet meer de volle breedte die zou moeten. Het rubber voelt hard en plastic-achtig, ondanks smeerseltjes..

2. de hoofdverdachte: afsluitrubber op het scharnier die bij gesloten klep aansluit op de carrosserie. Dit zouden p/n 6846467 (L) en 9152386 (R) zijn, nr. 6 op de afbeelding. Zou trouwens 6846468 logischer vinden voor rechter exemplaar, but hey.... Ik heb ook deze behandeld om het rubber soepel te maken.

Heeft iemand eerder deze klacht gehad? Zijn scharnierrubbers makkelijk te vervangen per kant, of toch de hele klep er af? en belangrijk: geen onderdelenverkopert lijkt deze rubbers ( strip en afsluiters) aan te bieden, iemand een tip?
Fam. De Groot
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 22.10.2016 - 15:16  ·  #7
Vandaag ontdekte ik dat erbij mij rechtsonder de D-styl genoeg water ligt om goudvissen te vervoeren.
Waar dit vandaan komt, Joost mag het weten.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.10.2016 - 21:20  ·  #8
Binnen bekleding weghalen, assistent met de tuinslang klaarzetten, en dan in de auto gaan zitten met een zaklamp kijken waar het water binnen komt. Kan bij de lampen zijn of bij de dakrails.
Fam. De Groot
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 14:50  ·  #9
Hi,

ik ben er vandaag achtergekomen dat er een rubber doorvoer onderin zit.
Bij mij was deze verstopt en stond er water in waarschijnlijk door condens.
In deze tijd niet onoverkomelijk.
Rubber doorgeprikt met een schroevendraaier en het water liep weg.
Het rubber zat verstopt door vuil.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Fijne zondag.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 17:28  ·  #10
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat condens er voor zorgt dat er een plas water ontstaat waar een goudvis in kan zwemmen. Denk toch dat je lekkage hebt ergens. Ik zou het toch maar in de gaten houden. Of testen met de tuinslang.
Fam. De Groot
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2016 - 18:30  ·  #11
Ik heb niet gezegde hoe groot deze goudvis zou zijn, maar net iets groter dan een guppie had erin kunnen zwemmen.

(A)
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 24.10.2016 - 20:55  ·  #12
Quote door Fam. De Groot

Ik heb niet gezegde hoe groot deze goudvis zou zijn, maar net iets groter dan een guppie had erin kunnen zwemmen.

(A)

Gelukig geen walvis.

Selected quotes for multi-quoting:   0