Waterpomp stuk?

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 16:30  ·  #16
Quote door Blade

Een relatief simpel klusje? Heb je gezien waar dat ding zit?


Ik heb schokdempers en veren achter vervangen en ik doe liever de waterpomp.
Maar ik schreef al dat ik je wel begrijp, denk alleen dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of je dingen wel of niet vervangt en dan met de opmerking erbij dat je als je volledig afhankelijk bent van een garage zou ik het misschien wel laten doen.

Doe je nog eens wat zelf dan kun je ook ervoor kiezen om het niet te doen,
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 17:05  ·  #17
Waterpomp is de eerste verdachte, dus daar zet je dan gewoon een nieuwe op.

Ik zou het niet bij de dealer laten doen overigens, distributie setje wisselen kost dan €600 terwijl voor €295 je het ook gedaan kan hebben, jouw type volvo is het zo bij gedaan, materiaal is €150 voor origineel spul, en een uurtje of 3 werk voor iemand die bekend is met de Volvo.

Gelijk even nieuwe multiriem en het KVS circuit goed flushen voor de zekerheid, thermostaat is er al uit, dus zet een nieuwe terug (82-85 graden is het beste voor jouw R, de dealer levert helaas alleen nog maar 90 en 92 geloof ik).

Pak preventief je temp. sensor mee, is wel 30-40 euro voor origineel volvo, maar kan een hoop sores in de toekomst schelen, mogelijk direct profijt van/ kan het verbruik nog wel eens gunstig beïnvloeden.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 17:14  ·  #18
Persoonlijk had ik zelf het hele koelsysteem maar gewoon vervangen, vermits je van plan bent nog lang met de wagen te rijden, aluminium koelpakket erin en preventief kachelradiateur, alle O-ringen in het systeem en de distributie+waterpomp.

sensor, thermostaat erbij en arbeid brengt de som dan wel op €1100-1200 denk ik, maar dan heb je een leuke duurzame upgrade en de garantie dat je de komende 120.000km niks meer hoeft te doen daaraan.

Dat alu pakket kan ik je eventueel aan helpen, ik heb voor jouw type nog 2 nieuwe sets liggen. evt incl nissens condensor (€520 voor aluminium 55mm dikke radiateur + 5cm aluminium intercooler + een airco condensor), kan het ook wel voor je uitvoeren maar komende 10 dagen heb ik nog geen tijd.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 18:02  ·  #19
Bijzonder om te lezen dat hier vaak "preventief" van alles vervangen wordt. Dat is toch helemaal niet nodig? Sommige onderdelen zijn slijtage gevoelig, die moet je idd vervangen Als ze eraan toe zijn. Maar met alle respect; zonder echte noodzaak je hele koel systeem vervangen vind ik echt onzinnig.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 18:06  ·  #20
Quote door Maarten-Jan

Bijzonder om te lezen dat hier vaak "preventief" van alles vervangen wordt. Dat is toch helemaal niet nodig? Sommige onderdelen zijn slijtage gevoelig, die moet je idd vervangen Als ze eraan toe zijn. Maar met alle respect; zonder echte noodzaak je hele koel systeem vervangen vind ik echt onzinnig.


Ik ook.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 18:25  ·  #21
Quote door Maarten-Jan

Bijzonder om te lezen dat hier vaak "preventief" van alles vervangen wordt. Dat is toch helemaal niet nodig? Sommige onderdelen zijn slijtage gevoelig, die moet je idd vervangen Als ze eraan toe zijn. Maar met alle respect; zonder echte noodzaak je hele koel systeem vervangen vind ik echt onzinnig.


Jij wisselt gewoon helemaal van auto als er een storing in zit 😜😜😜😜 (grapje he) preventief op en top 😜
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 18:26  ·  #22
Hele koelsysteem preventief vervangen gaat inderdaad wel heel ver, maar als de vervuiling dermate groot is....

Maar we begonnen denk ik met een waterpomp.

Ik ga er meteen maar 1 monteren....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 19:28  ·  #23
Ik zou het inderdaad ook maar al te graag zelf doen maar het komt nogal op een rot moment, komende 6-7 weken geen tijd en moet wel naar m'n werk.
Reden van de dealer is dat ik hier altijd onderdelen haal (en dus bekend ben) en als enigste nog op zaterdagmiddag open was in de buurt.
Ik kan de auto nu laten verslepen naar een andere garage voor een lagere kostprijs maar het verslepen kost me waarschijnlijk al meer dan het oplevert.
Ik laat de oliepomp dan gewoon voor zoals het is. De dealer gaat morgen kijken naar de oorzaak, overige onderdelen zijn nog goed op thermostaat na, temperatuursensor heb ik 5-6 maanden geleden al vervangen.
Dat de radiator maar aan 1 kant warm was kwam waarschijnlijk lijk doordat de warme lucht/kokende kvs in de radiator kwam maar niet werd rondgepompt naar de andere kant, maar goed we gaan het zien.
Hele systeem wisselen vind ik inderdaad overdreven, als ik dat doe wordt dat eerst even sparen en de auto moet het gewoon weer doen.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de input, ik hoop morgen meer te weten.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 09.04.2019 - 02:50  ·  #24
We praten over plastics en rubbers van 20+ jaar oud, dat is inmiddels helemaal bros en gaat allemaal op termijn lek/stuk.

Een heel normaal iets om te doen bij wagens van die leeftijd, en als er dan ook nog duurzamere beter presterende opties zijn voor zulk schappelijk geld, dan kan je niet anders dan preventief die zaken maar aanpakken, om toekomstog gezeur en ellende voor te blijven.

Een hele goede investering, maar één die je niet doet als je overweegt de wagen met een jaartje van de hand te doen.

Quote door Maarten-Jan

Bijzonder om te lezen dat hier vaak "preventief" van alles vervangen wordt. Dat is toch helemaal niet nodig? Sommige onderdelen zijn slijtage gevoelig, die moet je idd vervangen Als ze eraan toe zijn. Maar met alle respect; zonder echte noodzaak je hele koel systeem vervangen vind ik echt onzinnig.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 09.04.2019 - 06:14  ·  #25
Ik heb intussen door Dirk het hele koelsysteem ook al te pakken gehad incl. de slangen.
Maar in jouw geval zet ik ook in op de waterpomp die overleden is. Of de schoepen zijn eraf, en dan wordt het veel en vaak spoelen, of het kunststof tandwiel waar de schoepen op zitten is door de midden gebroken zodat de schoepen stil staan en de waterpomp as in het tandwiel blijft draaien.
Die laatste komt veelvuldig voor. Gewoon de pomp vervangen door een origineel exemplaar met stalen schoepen en je kan weer 240K roffelen......
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 09.04.2019 - 07:54  ·  #26
INA heeft mooie complete setjes, dus d-riem, alle rollen en de waterpomp (met stalen schoepen). Voor rond de 100 euro ben je dan klaar :) (aan materiaal)
Origineel is de waterpomp van Aisin, maar de rest van INA. Gewoon Volvo oem dus
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 09.04.2019 - 18:58  ·  #27
Na prijs te horen van de dealer toch maar besloten het zelf te doen. Momenteel de auto ff verslepen naar de eigen garagebox.
Nu zit ik alleen met de onderdelen, bij skandix kom ik uit op +-€400 voor distributie set en waterpomp. Iemand een idee waar ik voor een wat schappelijkere prijs de onderdelen kan halen?

Ook de vraag of iemand weet waar ik een tooltje kan halen om de nokkenassen vast te zetten? Eventueel lenen is ook geen probleem.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 09.04.2019 - 19:10  ·  #28
Even kijken op motointegrator.de. Ik was voor de complete D-riem set incl. waterpomp 75 euro kwijt (dus looprol, spanner, riem en waterpomp. Van INA, dat monteert Volvo ook).
Ik zou ook meteen de multiriem + spanner meepakken, kost +/- 45 euro, ook allemaal van INA
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 09.04.2019 - 19:13  ·  #29
Dat zit bij een classic wel eventjes anders.

Distributie word gespannen dmv een hydraulische cilinder bijv (tot een bepaald chassisnr). Multiriem zit heel anders in elkaar. etc etc

Als er zon hydraulische spanner op zit, zou ik die ook mee pakken (aisin)

Waarom wil je de nokkenassen borgen? Is echt niet nodig hoor bij een riem en pomp wissel.

Als je perse niet origineel spul bij de dealer wilt halen, zou ik voor een contitech set gaan. Daar zit ook INA spul in. Waterpomp van Aisin nemen.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 09.04.2019 - 20:11  ·  #30
Quote door Blade

Dat zit bij een classic wel eventjes anders.

Distributie word gespannen dmv een hydraulische cilinder bijv (tot een bepaald chassisnr). Multiriem zit heel anders in elkaar. etc etc

Als er zon hydraulische spanner op zit, zou ik die ook mee pakken (aisin)

Waarom wil je de nokkenassen borgen? Is echt niet nodig hoor bij een riem en pomp wissel.

Als je perse niet origineel spul bij de dealer wilt halen, zou ik voor een contitech set gaan. Daar zit ook INA spul in. Waterpomp van Aisin nemen.


Reden van vastzetten van de nokkenas is vanwege de 20V. Bij mijn S40 ook gedaan (16V) en daarbij verschoten de nokkenassen ten opzichte van elkaar.
Voor de onderdelen ga ik dan kijken bij de genoemde merken. Hydraulische spanner moet ik dan nog even zoeken, chassisnummer staat in vadis of heb jij die toevallig bij de hand?
Multiriem laat ik ook zitten, die is nog meer dan prima en als die stuk is ook zo vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0