Waterpomp stuk?

 
 
 
 
 
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 21.04.2019 - 13:03  ·  #76
Quote door Blade

Volgens mij was de nieuwe turbo sowieso niet helemaal fris?

Vraag me wel af waarom de koppeling ineens onderin zat? Zomaar?


Het kan inderdaad de turbo zijn of de carterontluchting die nog niet helemaal super werkt, dat wordt een volgend puntje om uit te zoeken.
De koppeling was verkeerd ontlucht, dachten we even snel te doen nu we er bij konden maar dat nam wat meer tijd in beslag dan verwacht. Inmiddels weer opgelost door de olie vanaf de versnellingsbak naar boven te blazen en werkt weer naar behoren.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3173
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 25.04.2019 - 10:37  ·  #77
Voor de VW Fox van mijn vriendin hebben we een D-riem setje nodig en ik wil ook direct de waterpomp vervangen.
Even rondkijken op internet, en omdat ik toch bij Roskamp moest zijn ook daar even gevraagd wat dat moet kosten.
Waterpomp was niet nodig zei de beste man omdat die op de multiriem zou zitten, daar lees ik verschillende verhalen over.
Maar wat me helemaal opviel, toen ik om een pomp met metalen schoepen vroeg zei hij dat kunststof prima kan. Nadat ik vertelde dat ik hier meerdere keren heb gelezen dat ze wel eens kapot gaan, kwam dat volgens hem door verkeerde koelvloeistof??
Ik ben er nog een keer tegenin gegaan maar hij hield vol. Ben ik nou gek?
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 25.04.2019 - 11:25  ·  #78
Dat hij op de multieriem loopt zou kunnen. Maar kan je hem wel wisselen zonder de distributie los te halen. Anders heeft het nog geen zin want in principe zou je een gebruikte riem niet terug zetten en zou je dus toch de riem weer moeten vervangen.

Over de schoepen, geen idee
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 25.04.2019 - 11:28  ·  #79
Quote door Jeroen

Voor de VW Fox van mijn vriendin hebben we een D-riem setje nodig en ik wil ook direct de waterpomp vervangen.
Even rondkijken op internet, en omdat ik toch bij Roskamp moest zijn ook daar even gevraagd wat dat moet kosten.
Waterpomp was niet nodig zei de beste man omdat die op de multiriem zou zitten, daar lees ik verschillende verhalen over.
Maar wat me helemaal opviel, toen ik om een pomp met metalen schoepen vroeg zei hij dat kunststof prima kan. Nadat ik vertelde dat ik hier meerdere keren heb gelezen dat ze wel eens kapot gaan, kwam dat volgens hem door verkeerde koelvloeistof??
Ik ben er nog een keer tegenin gegaan maar hij hield vol. Ben ik nou gek?


Als ik even snel rondkijk zie ik plastic en metaal staan. Plastic zal niet snel stuk gaan door de kvs maar de kou-warmte cycli bij iedere keer rijden.
Zag op autodoc al verschillende staan, zowel plastic als metaal , scheelt misschien €10.
Dan zou ik voor de zekerheid gewoon voor metaal gaan, zit wel weer verschil in ontwerp dus even goed zoeken op artikelnummer.
Of dat deze dan op de distributie zit of de multiriem is afhankelijk of je een ketting of een riem hebt volgens mij.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 25.04.2019 - 11:47  ·  #80
inderdaad bij sommige merken zit er af fabriek al plastik op (VAG) en dat gaat daar inderdaad goed. Bij volvo NIET!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 25.04.2019 - 12:49  ·  #81
Soms is het gewoon hele andere constructie wat prima van kunststof kan, MG van mijn vriendin is de waterpomp ook kunststof, maar een stuk sterker design.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3173
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 25.04.2019 - 22:55  ·  #82
Maar gaat dat ding kapot door verkeerd type koelwater? Alsof het water harder is zeker
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 26.04.2019 - 03:41  ·  #83
Quote
Maar gaat dat ding kapot door verkeerd type koelwater? Alsof het water harder is zeker

Koelvloeistof is bepaald geen onschuldig goedje...
Je zou wel verwachten dat men zo'n pomp maakt van een materiaal dat tegen alle gebruikelijke varianten kan.
Wellicht is de mechanische belasting ook wat hoger bij de Volvo's?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 26.04.2019 - 09:54  ·  #84
Kan ook door cavitatie gekomen zijn, wat (mede) mogelijk kan optreden door het type kvs, dit artikel legt het wel goed uit. Ik neem aan dat de R wel eens flink aan het werk gezet wordt, waardoor dit risico vergroot.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 28.04.2019 - 07:50  ·  #85
Quote door Bolbo

Kan ook door cavitatie gekomen zijn, wat (mede) mogelijk kan optreden door het type kvs, dit artikel legt het wel goed uit. Ik neem aan dat de R wel eens flink aan het werk gezet wordt, waardoor dit risico vergroot.


Ja klopt, dat klinkt wel als de oorzaak van het stukgaan van de pomp. Mede doordat er denk ik ook nog lucht in het systeem zat is het geheel er mee opgehouden.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Distrubitie

 · 
Posted: 15.06.2019 - 17:13  ·  #86
Beste forumleden,

Binnenkort is de distributie-wissel weer aan de beurt.
nu dacht ik aan een complete set van INA inclusief de waterpomp.
Is het misschien ook verstandig om de radiateur is te vervangen? want die is 18 jaar en heeft
620K+ ervaring.Niet dat ik koel problemen heb maar ik vroeg het me zomaar af.
Vast wel iemand die dit weet,

gr,

Bas
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 15.06.2019 - 19:08  ·  #87
Ik zou niemand adviseren dat preventief te doen, tenzij je gaat upgraden naar een aluminium exemplaar. Dat doe ik zelf wel altijd bij mijn eigen Volvo's.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0