Waterschade

Wat kan je verwachten?

 
 
 
 
 
Philip
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw Bergen
Leeftijd: 56
Berichten: 33
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Waterschade

 · 
Posted: 05.08.2014 - 21:40  ·  #1
Afgelopen week heeft de S60 iets in water gestaan. Ik stond op een helling,schuin naar beneden,motorkap bijna onder water, water tot iets boven de dorpels bij de voordeuren, achterdeuren nog net droog. Om de auto te redden door het water gereden, gelukkig zit de luchtinlaat goed hoog, waardoor er geen water in de motor is gekomen, maar wat kan ik op termijn nog verwachten?
Behalve natte matjes en bekleding lag er een slokje in de koffer, bij het gereedschap en de accu, waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik bij het vooruitrijden ook omhoog moest, waardoor de achterkant verzopen is. Gezien de schade die andere auto's hebben opgelopen moet ik zeggen dat een Volvo best goed afgedicht is :-)
Enige echte schade die ik heb kunnen ontdekken was dat de radio het in het begin niet goed deed, nu, na een paar dagen drogen, werkt alles weer. Ik vraag me alleen af wat ik eventueel nog kan verwachten op termijn, pomp airco en gasklep liggen bijv. stuk lager dan luchtinlaat en hangen aan elektronica.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waterschade

 · 
Posted: 05.08.2014 - 22:27  ·  #2
Lijkt me dat je eventuele komende oxidatie ten gevolge van het water een tijdje in de gaten moet houden.
Ook zou ik voor de zekerheid even nakijken of er nog vocht(resten) in de buurt van de electronica zit.
Veel ellende verwacht ik niet, want dan had je dit zeker al gemerkt.
Succes.
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Waterschade

 · 
Posted: 05.08.2014 - 23:10  ·  #3
Lijkt me verstandig de oliƫn te vervangen en de pakkingen te controleren, als er wat water bij de olie (of in de benzinetank) is gekomen zou ik er niet te lang mee doorrijden.
Het lijkt me overigens sterk dat er water in de olie zit als al je pakkingen nog goed zijn, maar ik zou het risico niet willen lopen voor die paar euro aan olie ;-)
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Waterschade

 · 
Posted: 06.08.2014 - 00:00  ·  #4
Denk dat dat wel mee zal vallen, motor is tenslotte luchtdicht.
Als er iets zou moeten zijn zal het met Electronica te maken hebben, denk dat je geluk hebt gehad
GreyS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Waterschade

 · 
Posted: 06.08.2014 - 12:45  ·  #5
...
Philip
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw Bergen
Leeftijd: 56
Berichten: 33
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Waterschade

 · 
Posted: 06.08.2014 - 17:31  ·  #6
Het lijkt dus allemaal mee te vallen, een grote schoonmaakbeurt binnen + ozonbehandeling en hij moet er weer een tijdje tegen kunnen. Ik was even bang voor aircopomp en egr, omdat daar elektronica onder water gestaan heeft. Maar voorlopig doet alles het - in tegenstelling tot veel niet Volvo's van collega's.
lennard
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Waterschade

 · 
Posted: 09.08.2014 - 12:03  ·  #7
Misschien goed om alles een tijdje goed door te laten luchten. Een keer goed warm rijden (ijsje halen aan de andere kant van het land) zodat hij goed warm gereden is kan ook geen kwaad. Zo verdampt veel vocht en kan alles door rijwind een beetje wegvloeien.
door te rijden zorg je er ook voor dat het water uit het koppelingshuis weg gaat (tenzij je een automaat hebt).

Haal bij de gamma een paar grote vochtvreters (air max) voor kantoorruimten en zet die binnenin(ramen dicht).

Olie wisselen kan nooit kwaad, net als al je filters.
Verder alles goed in de gaten houden qua oxidatie e.d.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Waterschade

 · 
Posted: 09.08.2014 - 18:47  ·  #8
Quote door Philip

Het lijkt dus allemaal mee te vallen, een grote schoonmaakbeurt binnen + ozonbehandeling en hij moet er weer een tijdje tegen kunnen. Ik was even bang voor aircopomp en egr, omdat daar elektronica onder water gestaan heeft. Maar voorlopig doet alles het - in tegenstelling tot veel niet Volvo's van collega's.


Jullie maken er gewoonte van jullie auto's het water in te rijden ??
 
Selected quotes for multi-quoting:   0