Hier ook Emperol 5W40 in de (benzine) motor (misschien zelfs wat te dun, maar veel kleine stukjes hier).
Vroeguh was het allemaal niet zo moeilijk met de olie. Ging goedkope in en je ververste dan wat vaker.
Toen kwam Saab met hun turbo problemen en dikke sludge, de olie verouderde supersnel in de turbo.
Kwaliteit moest toen omhoog en toen dat gebeurde dachten autofabrikanten, mooi kan de kwaliteit van de blokken wat naar beneden.
Daarna kwam dat hele milieu debacle en moesten auto's 'schoon' de fabrieken uit, dat ze dat 'schoon' zijn niet lang volhielden en al snel meer gingen vervuilen dan oudere degelijke auto's was het probleem voor het milieu.
Nu kwam er dan nog bij dat het verbruik naar beneden moest, dus interne wrijving naar beneden en dunnere olie er in.
Maar je rijdt een dikke 5 cilinder uit het degelijke verleden en als je niet op de Noord- of Zuidpool woont, hoort er naar mijn mening geen 0W in een motor en vertrouw ik de fabrikanten niet meer.
Volvo/Saab/Mercedes maakte ook auto's voor de derde, vierde en vijfde eigenaar, die gedachte gang is allang weg.
Men kijkt nu nog naar de eerste en tweede de derde mag de auto na een tijdje door economisch total los weggooien.
Hoe kom je anders op het idee om een riem in de olie te laten lopen, weet je zeker dat ie na 100-150k kapot is.
Dat is de huidige handel, prachtig op papier, waardeloos voor gebruiker en milieu.
Althans dat zegt mijn gevoel.
Mijn Volvo zal 3x langer mee gaan dan de huidige auto's.
Ja, verbruikt en vervuilt waarschijnlijk meer, alhoewel mijn motor is nog steeds een echte 4 takt en geen 2 takt met dubbele takten.
Maar goed, meer benzine verbruikt ie wel, maar een nieuwe auto kost zo min 6000 liter olie om te maken.
Hier elk jaar nieuwe olie erin voor de winterperiode.