Weer wat geleerd van de ANWB-meneer

Vol gas geven bij niet-startende auto

 
 
 
 
 
Arny
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Weer wat geleerd van de ANWB-meneer

 · 
Posted: 01.12.2014 - 11:44  ·  #1
Dit weekend heb ik mijn wielen vervangen voor stalen velgen met winterbanden. Mijn S80 2.4 stond wat verder weg op de parkeerplaats dus ik reed hem naar een plekje dichterbij. Toen de velgen vervangen.

Toen ik daarna een testritje wilde maken, wilde de auto niet starten. Een paar keer geprobeerd en vervolgens raakte de accu leeg. Nou wist ik dat die al niet te goed meer was dus het verbaasde me niet. Gelukkig heb ik startkabels en een vriendelijke buurman.

Met beide heb ik toen mijn auto gestart maar vreemd genoeg lukte dat niet. De startmotor werkte prima met de kabels maar de motor zelf sloeg niet aan. Of nauwelijks een seconde om daarna af te slaan. Steeds geprobeerd, ook met wat gas geven (voorzichtig om hem niet te verzuipen) maar het hielp niet. Toen maar de wegenwacht gebeld.

De wegenwacht hoorde mijn verhaal aan, pakte zijn accu en kabels en startte mijn auto in 1 keer.

Ik helemaal verbijsterd natuurlijk. Wat was zijn verklaring? Door het korte ritje heeft de motor alleen een heel rijk mengsel gekregen. Hetzelfde rijke mengsel dat door het starten opnieuw aan de motor wordt geleverd. Daardoor komt er te weinig lucht in de motor en start hij niet. Dat kun je oplossen door vol gas te geven. In plaats van hem te verzuipen gooit hij dan ook de luchtklep open waardoor er wel voldoende lucht in de motor komt. Dan start hij wel.

Ik voelde me natuurlijk wel een beetje stom omdat ik mijn eigen auto niet eens kon starten maar ik was ook blij dat het niets ernstigs was. 'Ach, dit zijn prima auto's meneer', zei de Wegenwacht. Maar dat weten we natuurlijk al.

Moraal van het verhaal: start je auto niet nadat hij maar heel even heeft gelopen? Geef plankgas.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Weer wat geleerd van de ANWB-meneer

 · 
Posted: 01.12.2014 - 11:57  ·  #2
Dat is volgens mij ook de reden dat je bij een compressietest het gaspedaal helemaal indrukt. Bij een koude start met het pedaal op de bodem sluit hij het injectiesysteem af en zet wel de klep helemaal open en zorgt ook voor vonkjes. Dit heet 'clear flood mode'.

Ik heb ook ooit wegenwacht voor zoiets griepligs moeten inbellen, hoor, lang geleden. Bleek na 5 minuten het stekkertje van de startmotor los. Had ik zelf kunnen zien. Afijn, zo leer je.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Weer wat geleerd van de ANWB-meneer

 · 
Posted: 01.12.2014 - 18:12  ·  #3
Heb ook ooit zoiets gehad, even starten 2 meter vooruit om de deur open te krijgen ivm zekeringkast. Daarna ook niet meer te starten. Anwb kreeg m zo aan de praat. De reden , olie druk valt weg in de hydraulische klepstoters. Dus tip door blijven starten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0