Te weinig power?

 
 
 
 
 
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Te weinig power?

 · 
Posted: 30.07.2010 - 14:18  ·  #1
Mag ik om advies vragen m.b.t. het volgende?
Ik heb mijn 940 turbo automaat (benz.) ingeruild voor een V70 diesel model 2 van 2000, ik woon in een bergachtige omgeving en wat eerder met de 940 geen enkel probleem was, met name de trekkracht en het rijden in de bergen valt me dat met de V70 zwaar tegen. Ik weet dat de 940 meer PK's heeft, maar toch zou dat niet zo'n groot verschil mogen maken lijkt mij.
Echter nu ik de wagen zo'n 3 maanden rijdt lijkt het alleen maar erger te worden, op een schuin stuk bergweg kon ik uit stilstand amper wegkomen, motor slaat af. Vorige week kon ik slechts met veel moeite uit een parkeergarage komen, de uitrit was stijl naar boven en slechts met vol gas en slippende koppeling is het me gelukt om weg te komen. Dat dit niet normaal is kan ik me wel voorstellen, ben benieuwd of iemand soortgelijke ervaringen heeft gehad en wat er aan te doen is. Heb Forté gebruikt om de inspuiters schoon te krijgen maar geeft nauwelijks verbetering. De wagen met 130.000 km op de teller is bij aanschaf uitgelezen en nagekeken door een Volvo specialist, maar dat tekort aan trekkracht is pas daarna geleidelijk aan ontstaan.
Misschien verbeelding, maar met de STC uit, lijkt de auto wat krachtiger te zijn.
Dit is mijn eerste diesel en heb v.w.b. geluiden dus geen spat ervaring. Bij starten en uitzetten van de auto hoor je een kort sissend geluid, alsof er een overdrukventiel de druk laat ontsnappen, wat is dat, is dat normaal?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 31.07.2010 - 16:54  ·  #2
Sissend geluid , luister ook eens met het raam open , als je dan ook een blazen sissend geluid hoort bij optrekken , en dan niet het fluiten van de turbo .

Dan denk ik dat je een lek hebt na de turbo , dan klopt het dat de auto niet meer echt van de plek wil .

Is mij ook een keer overkomen , mij vrouw kwam aanrijden en ik dacht wat is dat voor een geblaas , stukje gereden niet vooruit te branden de auto .
Slang vervangen alles weer normaal

Turbo stuk geeft natuurlijk hetzelfde resultaat .

Olaf
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 02.08.2010 - 11:14  ·  #3
Bedankt Olaf, met het raam open, hoewel moeilijk te horen, hoor ik ook licht een sissend geluid, de turbo is niet kapot, je kunt goed merken als ie bij 2000 toeren mee gaat doen. De turbo maakt wel geluid, lijkt soms wel een opstijgend vliegtuig. Maar goed, ik zal het e.e.a. na laten kijken.
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 05.08.2010 - 16:02  ·  #4
Hallo,

Het sissende geluid wat u hoort als de auto word uitgezet is waarschijnlijk de airco.
Wat betreft te weinig power kan een turbo slang zijn of lmm ( luchtmassa meter).
Of de turbo druk buis zit verstopt, dit kun je controleren door de 2 slangetjes aan het uit einde van de buis los te halen, dan ziet u 2 dunne nippels die aan de turbo druk buis vastzitten.
Als die bijna dicht zitten met roet, open maken met een klein boortje.
Daarna de slangen weer monteren, en testen.
Deze slangetjes, regelen de turbo druk, via de turbo druk regelaar.
Bij mij was het laaste het geval.

Succes
gr DJ
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 13.09.2010 - 14:53  ·  #5
Sorry, het heeft effe geduurd maar ik ben iets verder, ben met de auto naar de garage gegaan, er werd een tijd geluisterd naar het motorgeluid, maar niets vreemds blijkbaar. Het luchtfilterhuis werd opengemaakt en ondanks dat enkele maanden bij een andere garage het filter vervangen is, tenminste, dat staat op de rekening, lag er onderin troep van jaren (bladeren e.d.) en het filter zat goed dicht. Doorgeblazen en weer terug gezet.
Afspraak gemaakt om het Turbo verhaal van Olaf en DJ te laten controleren. Bij het wegrijden merkte ik al een groot verschil, de auto wilde weer vooruit. De controle van de turbo heeft verder niets opgeleverd, er zat wel een beetje kool in de nippels maar niet verstopt.
Toch ben ik niet helemaal tevreden, de wagen heeft nog veel moeite bergop en met trekken van de aanhanger. Rond 2000 toeren gaat de turbo meedoen en dat merk je goed. Onder de 2000 toeren in z'n 2 of 3 is het waardeloos, moet regelmatig terug naar de eerste versnelling om weer wat vaart te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is, maar hoe kom ik daar achter???
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 20.06.2011 - 22:47  ·  #6
Ik was met mijn Volvo laatst bij de dealer, bij het starten nog steeds dat sissende geluid, monteur herkende het direct als een slippende multibelt, vervangen en probleem opgelost. Ondertussen de V70 laten chippen en dat heeft veel goed gedaan, de wagen is veel krachtiger en op lange ritten ook zuiniger.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 21.06.2011 - 00:52  ·  #7
Quote door Ruud2

Sorry, het heeft effe geduurd maar ik ben iets verder, ben met de auto naar de garage gegaan, er werd een tijd geluisterd naar het motorgeluid, maar niets vreemds blijkbaar. Het luchtfilterhuis werd opengemaakt en ondanks dat enkele maanden bij een andere garage het filter vervangen is, tenminste, dat staat op de rekening, lag er onderin troep van jaren (bladeren e.d.) en het filter zat goed dicht. Doorgeblazen en weer terug gezet. Mmmm heb je het filter niet vervangen!!??... ik heb vanavond mijn lucht filter van de V70 2.4 benzine vervangen... maar eerst de bak met de stofzuiger uitgezogen, kosten 21Euro voor het filter... daar ga ik geen filter voor uitblazen!!)[/Afspraak gemaakt om het Turbo verhaal van Olaf en DJ te laten controleren. Bij het wegrijden merkte ik al een groot verschil, de auto wilde weer vooruit. De controle van de turbo heeft verder niets opgeleverd, er zat wel een beetje kool in de nippels maar niet verstopt.
Toch ben ik niet helemaal tevreden, de wagen heeft nog veel moeite bergop en met trekken van de aanhanger. Rond 2000 toeren gaat de turbo meedoen en dat merk je goed. Onder de 2000 toeren in z'n 2 of 3 is het waardeloos, moet regelmatig terug naar de eerste versnelling om weer wat vaart te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is, maar hoe kom ik daar achter???
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 22.06.2011 - 12:05  ·  #8
ik heb nog een nieuwe luchtfilter voor een 2.5 D liggen V70n voor 10 euri incl verzenden mag je hem hebben.
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 22.06.2011 - 13:09  ·  #9
Filter is ondertussen al wel vervangen, maar bedankt voor het aanbod.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 18.09.2011 - 09:13  ·  #10
Hoi Ruud,

Ik heb je verhaal zitten lezen over het gebrek aan trekkkracht.
Niet omdat mijn auto een gebrek daar aan heeft maar omdat die van mij een te hoog verbruik heeft. Ik kwam op jouw verhaal doordat ik zocht op luchtmassa meter.
Nou heeft dit bovenstaande allemaal niets van doen met het probleem van jouw auto maar omdat ik gegoogled had naar de LMM wil ik je toch even tippen op de volgende link:

http://www.marcovw.nl/Motor/Lu…ameter.htm

Wat me opgevallen is zijn de (niet merkbare) gevolgen van een defecte LMM.
- minder vermogen kan ik niets over zeggen omdat ik de auto net drie weken heb en niet weet hoe het af fabriek zou moeten zijn;
- Topsnelheid vind ik totaal onbelangrijk dus merk ik daar ook niets aan;
- Hogere verbruik past mij juist heel goed;
- Wat de roetuitstoot is weet ik niet, ik zie wel eens diesel flinke zwarte wolken produceren als ze gasgevenmaar dan rijd ik er ook achter. Ik rijd al jaren diesel maar heb nog nooit een wolk kunnen zien in mijn spiegel. Denk dat je dat zelf ook bijna niet kunt waarnemen.


Je schreef dat je je auto hebt laten chippen en dat het nu stukken beter is. Die van mij is gisteren onder handen genomen en het verschil is heel groot.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het nu met je "probleem" is, of het weg is of dat je het acceptabel vindt.

Lees graag je reactie.
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Te weinig power?

 · 
Posted: 29.09.2011 - 14:52  ·  #11
Hallo Steve,
Ja wat zal ik zeggen, na het chippen duidelijk meer trekkracht, maar nog steeds heb ik het gevoel dat het niet optimaal is, ik verwacht meer van een V70, als ik hoor dat mensen er met caravan achter door de Alpen rijden en ik zie mijzelf hier een hoogteverschil van 500 meter overbruggen met soms een aanhanger er achter en terugschakelen naar z'n 2 of zelfs 1, dan denk ik dat het zo niet hoort. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal, geen reactie van andere bezoekers op dit forum. Mijn vorige auto Volvo 940 Turbo zoefde hier zonder problemen naar boven, zonder te schakelen, maar dat kon ook niet want het was een automaat.
Jouw suggestie van de LMM zal ik eens onderzoeken. Ik moet eigenlijk eens naar een dealer om de auto te laten uitlezen, probleem is dat ik in Spanje verblijf en dat het daar met Volvo dealers niet dik bezaaid is.
Heb nu weer een probleem met de EGR, waar ze hier ook niks van snappen, maar daar open ik een ander draadje over.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0