Weinig trekkracht bij koude moter

 
 
 
 
 
SimonB
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bussum
Berichten: 11
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Weinig trekkracht bij koude moter

 · 
Posted: 11.08.2016 - 14:01  ·  #1
Hoi
Sinds enige maanden heb ik een S60 met automaat uit 2001, 170pk
Sinds het begin valt mij op dat de motor er bij een koude start de eerste paar honderd meter erg weinig zin in heeft. Het volgende doet zich voor bij een koude start:
Ik start met de automaat in P, en het toerental loop naar 900 p/m
na enige seconden trekt het toerental enkele seconden naar 1500 toeren en valt daarna weer terug naar 900 toeren
Ik schakel naar D en rijdt weg. Dan merk ik dat ik nauwelijks boven de 1800 toeren uit kan komen, en de versnelling van de auto is zeer beperkt. Na 100 m wordt het al beter en na een km ofzo rijdt de auto al normaal.

Het feit dat ik de eerste 100 m qua snelheid nauwelijks de 50 km/ uur kan halen is natuurlijk vreemd. Heeft iemand enig idee wat aan de hand kan zijn?

Bij warme motor rijdt de auto prima. Al vind ik de trekkracht niet buitensporig hoog voor een vijfpitter met 170pk

Natuurlijk denk ik zelf ook aan de elektronische gasklep. Maar normaal bij een warme motor zie ik geen rare toerentalsprongen. Bij gaslos en remmen voor een stoplicht loopt de toerenteller netjes terug, en schakelt de automaat ook netjes terug. Bij stationair draaien voor een stoplicht in D of in N blijft de toerenteller ook keurig rond 850 staan.

De automaat zelf schakelt eigenlijk heel erg netjes, bij zeer kalm optrekken of zeer optrekken doet ie zijn taak prima. Wel vind ik dat de automaat bij rustig rijden rond 100 km/uur al bij een zeer rustige versnelling een stapje terugschakeld. (ik heb een vijf versnellingen, geen geartronic). Dit snelle terugschakel zal wel een eigenschap zijn van de bak. Ik ben ook een diesel gewend, die alles moeiteloos in zijn vijf deed.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Weinig trekkracht bij koude moter

 · 
Posted: 11.08.2016 - 16:25  ·  #2
Ben geen expert in dit soort vershcijnselen, maar iets in richtng van sensoren of andere componenten zou ik vermoeden.
M.a.w: storingscodes uit laten lezen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Weinig trekkracht bij koude moter

 · 
Posted: 11.08.2016 - 19:29  ·  #3
Inderdaad.
Kan veel oorzaken hebben.
davyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Weinig trekkracht bij koude moter

 · 
Posted: 11.08.2016 - 21:15  ·  #4
Ik als eerste je lambdasonde eens kijken of deze wel goed regelt.je voorverwarming of deze in orde is.als deze niet werkt gaat ie inhouden en wilt hij niet echt inderdaad.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Weinig trekkracht bij koude moter

 · 
Posted: 11.08.2016 - 21:35  ·  #5
Ik ben absoluut geen kenner van auto-electronica, maar je info houdt in, dat bij het starten de boordspanning te laag is en direct erna weer wel goed is. Ik zou eerst eens naar de accu kijken. En uitlezen zal de oorzaak waarschijnlijk die richting wijzen.
SimonB
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bussum
Berichten: 11
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Weinig trekkracht bij koude moter

 · 
Posted: 11.08.2016 - 22:55  ·  #6
Bedankt voor de reacties

Laten uitlezen lijkt me sowieso zinvol. Dat het aan de accu zou kunnen liggen had ik niet gedacht. Ik zal eens de spanning meten tijdens het starten en tijdens de eerste meters.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0