Wel hoge temperatuur met rijden caravan

ikkelaurensz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Wel hoge temperatuur met rijden caravan

· 
Posted: 20.08.2025 - 13:31  ·  #1
Na een leuke vakantie toch wat zorgen (tijdens die vakantie) over de koeling van mijn V70 2.0D (2010).

Onder normale omstandigheden niets aan de hand, maar bij langdurige beklimmingen met de caravan toch oververhitting. Waarschuwingslampje meermaals aangehad (gaat aan bij 115 graden, motorvermogen wordt dan ook automatisch wat geknepen). Als ik de kachel dan vol openzet, kan ie voldoende warmte kwijtraken en dan blijft de melding weg, ook al klim je daarna nog langere tijd. Temperatuur blijft dan stabiel rond de 110 graden.

Op vlakke weg en bij normaal rijden, ook zonder caravan, varieert de temperatuur tussen de 78 en de 92 graden. Thermostaat gaat meen ik bij 83 open, dus dat lijken normale waardes voor deze auto.

Verder geen koelwaterverbruik, ook geen overmatige druk op het systeem.

Het lijkt er dus op dat de koeling an sich naar behoren werkt, alleen net onvoldoende capaciteit heeft.

Het is een handbak en ik rijd altijd op een behoorlijk toerental de bult op (2500 toeren of meer).

Verdachten?

- Thermostaat (thermostaathuis). Mijn ervaring is dat een kapotte thermostaat meestal open blijft staan, zodat de auto slecht op temperatuur komt, maar misschien denk ik te ouderwets. Zijn er problemen bekend met het thermostaathuis bij deze auto / deze motor (PSA?)

- Ik vind dat mijn aircocondensor er slecht uit ziet. Onderste rijen lamellen zijn compleet weg, daarboven zit de boel flink dicht. Misschien dat deze onvoldoende lucht doorlaat?

Nog andere ideeën?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Wel hoge temperatuur met rijden caravan

· 
Posted: 20.08.2025 - 13:38  ·  #2
Afgaande op eerdere berichten vrees ik dat dit simpelweg een produkteigenschap is. Het komt hier regelmatig naar voren dat het koelsysteem net wat onderbemeten is bij (heuvelop) rijden met een caravan.
Ik denk dat je er enkel voor kan zorgen dat het systeem extern en intern in zo goed mogelijke staat is:
- Extern: zorgen dat je radiateur goed schoon is (en in goede staat, bij de P2 gaat die veel onderaan kapot door steenslag, bij de P3 is dat minder wegens af-fabriek bescherming in de bumper). Als de airco condensor beschadigd is, kunnen stenen doorslaan naar de volgende radiateur (da's de motorkoeling toch?) en kan zich vuil ophopen. Misschien het koelpakket eens scheiden en er tussenin schoonmaken? Pas op met een hogedrukspuit en de fijne lamellen, niet van té dichtbij schoonspuiten.
- Intern: je zou eens een spoeling van het systeem kunnen overwegen. Ik heb dat eens gedaan met een produkt van LiquiMoly en eindeloos veel naspoelen (eerst met de tuinslang via diverse in- en uitgangen en stroomrichtingen, later met gesloten systeem met kraanwater, daarna nog gesloten systeem met demi-water, en daarna pas schone kvs erin) , en er kwam een hoop roestkleurige troep uit, maar ik weet niet of het feitelijk geholpen heeft met de koelcapaciteit.
En het mooiste van alles? Ik heb niet eens een caravan :D (maar wel veel en steile heuvels hier in de buurt)

En dan, zoals je al doet, sowieso voldoende toeren maken heuvelop (wellicht maar in de 4 dan, en wat langzamer?), en als het dan nog niet gaat: inderdaad airco uit en verwarming+ventilatie op max, maar dat is afzien in de zomer, zelfs met de ramen open.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 20.08.2025 - 18:32  ·  #3
Schakelde je koelfan die voor je radiator hangt wel op tijd in?
Niet geheel onbelangrijk natuurlijk.

Er bestaan voor een paar euro speciale lamellen kammen, zoals deze link.
Maar met een kleine schroevendraaier en een vaste hand kom je ook een eind.
Goed schoon houden van straatvuil helpt absoluut.

Als je een thermostaat hebt die op 83 graden zou moeten openen, dan mag ie zelfs in de winter met je kachel vol op bbq stand, niet na opwarming (20 min rijden) daar onder komen.
Eigenlijk verdenk ik je thermostaat ook dus dat ie niet lekker is.
Dat zou een mooie gelegenheid zijn om zoals Bart tipt, om het kvs systeem even te verversen.
Afhankelijk van de kleur van kvs die eruit komt zou je een spoeling kunnen overwegen.
Of gewoon sowieso als je zeker wil zijn.

Verstoppingen helpen ook niet, en bij individueel spoelen kom je daar wel achter.

Even een paar vragen voor mijn beeldvorming.
Hoeveel versnellingen heb je?
Hoeveel toeren draait je motor bij 90 km/u in de hoogste versnelling?
Trekt ie de hoogste versnelling ook op een recht stuk met je caravan erachter?
Welke versnelling gebruik je met je caravan berg op?
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 20.08.2025 - 20:00  ·  #4
Als de trekhaak niet af fabriek geleverd is zou je een auto kunnen hebben met te weinig ventilator capaciteit. Volgens mij zitten er dan 2 op.
Selected quotes for multi-quoting:   0