Na een leuke vakantie toch wat zorgen (tijdens die vakantie) over de koeling van mijn V70 2.0D (2010).
Onder normale omstandigheden niets aan de hand, maar bij langdurige beklimmingen met de caravan toch oververhitting. Waarschuwingslampje meermaals aangehad (gaat aan bij 115 graden, motorvermogen wordt dan ook automatisch wat geknepen). Als ik de kachel dan vol openzet, kan ie voldoende warmte kwijtraken en dan blijft de melding weg, ook al klim je daarna nog langere tijd. Temperatuur blijft dan stabiel rond de 110 graden.
Op vlakke weg en bij normaal rijden, ook zonder caravan, varieert de temperatuur tussen de 78 en de 92 graden. Thermostaat gaat meen ik bij 83 open, dus dat lijken normale waardes voor deze auto.
Verder geen koelwaterverbruik, ook geen overmatige druk op het systeem.
Het lijkt er dus op dat de koeling an sich naar behoren werkt, alleen net onvoldoende capaciteit heeft.
Het is een handbak en ik rijd altijd op een behoorlijk toerental de bult op (2500 toeren of meer).
Verdachten?
- Thermostaat (thermostaathuis). Mijn ervaring is dat een kapotte thermostaat meestal open blijft staan, zodat de auto slecht op temperatuur komt, maar misschien denk ik te ouderwets. Zijn er problemen bekend met het thermostaathuis bij deze auto / deze motor (PSA?)
- Ik vind dat mijn aircocondensor er slecht uit ziet. Onderste rijen lamellen zijn compleet weg, daarboven zit de boel flink dicht. Misschien dat deze onvoldoende lucht doorlaat?
Nog andere ideeën?
Onder normale omstandigheden niets aan de hand, maar bij langdurige beklimmingen met de caravan toch oververhitting. Waarschuwingslampje meermaals aangehad (gaat aan bij 115 graden, motorvermogen wordt dan ook automatisch wat geknepen). Als ik de kachel dan vol openzet, kan ie voldoende warmte kwijtraken en dan blijft de melding weg, ook al klim je daarna nog langere tijd. Temperatuur blijft dan stabiel rond de 110 graden.
Op vlakke weg en bij normaal rijden, ook zonder caravan, varieert de temperatuur tussen de 78 en de 92 graden. Thermostaat gaat meen ik bij 83 open, dus dat lijken normale waardes voor deze auto.
Verder geen koelwaterverbruik, ook geen overmatige druk op het systeem.
Het lijkt er dus op dat de koeling an sich naar behoren werkt, alleen net onvoldoende capaciteit heeft.
Het is een handbak en ik rijd altijd op een behoorlijk toerental de bult op (2500 toeren of meer).
Verdachten?
- Thermostaat (thermostaathuis). Mijn ervaring is dat een kapotte thermostaat meestal open blijft staan, zodat de auto slecht op temperatuur komt, maar misschien denk ik te ouderwets. Zijn er problemen bekend met het thermostaathuis bij deze auto / deze motor (PSA?)
- Ik vind dat mijn aircocondensor er slecht uit ziet. Onderste rijen lamellen zijn compleet weg, daarboven zit de boel flink dicht. Misschien dat deze onvoldoende lucht doorlaat?
Nog andere ideeën?