Welk merk Distributie riem

Tips

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 19.09.2022 - 11:20  ·  #31
Ik monteer inderdaad alleen maar contitech setjes. Naar mijn idee zijn ze identiek aan het Volvo setje. De rollen zijn van INA en de riem ziet en voelt ook identiek aan die van Volvo. Enkel de opdruk anders. Helemaal 100% zeker weten doe je het natuurlijk niet, maar ik heb inmiddels honderden setjes in mn handen gehad van allerlei merken wat van auto's af komen.

De merken die ik iniedergeval NOOIT zal monteren zijn van Gates, INA of SKF.

Gates maakt zijn distributie setjes compleet zelf, dus gates rollen, gates riem. De rollen van deze setjes zijn echt inferieure troep. Gaan voortijdig kapot (ervaring mee!)

In de setjes van INA zitten wel de juiste rollen (logisch) maar de riem is van een andere partij met een INA opdruk. Deze riemen heb ik ook al meermaals gedemonteerd die nog maar een aantal jaar gemonteerd zaten waar al droogtescheurtjes in zaten.

SKF hetzelfde verhaal, allemaal eigen makelij. Inferieur, riemen die voortijdig droogtescheuren vertonen.

Zoals je kan lezen, ben ik helemaal pro contitech. Maar origineel Volvo is natuurlijk ook dikke prima.

Iedereen moet lekker doen waar hij zich goed bij voelt. Ik sta achter contitech, maar ook origineel Volvo.
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 742
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 19.09.2022 - 11:27  ·  #32
Af en toe lees ik wel mee op het Skoda forum, en bij VAG is het tegenwoordig zo : een distributieriem (geen ketting) gaat normaal een autoleven mee (hoelang dat ook maar is)

Voor de riem word er geen interval meer opgegeven. Alleen een interval om de riem te checken op droogtescheurtjes etc etc.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 19.09.2022 - 13:25  ·  #33
Quote door Blade
Ik sta achter contitech, maar ook origineel Volvo.


Waarvan je dus denkt dat ze hetzelfde zijn.

Quote door Wakkerewilly
Bartk legt het nog een keer uit, beter dan ik kan doen.
Bewust de kans nemen op een motor die ploft voor een klein euro voordeel is niet verstandig.
In feite zijn de meeste V70 exemplaren daarmee in een keer total loss.


Wat is het verschil tussen een 'aftermarket' Contitech riem van Winparts voor 100 euro (noem eens wat) en een Contitech riem met witte Volvo letters van de Volvo dealer voor 140 euro?

Ik noem het ook gewoon bangmakerij in dit geval.
En of Gates zonder originele logo's nou zo veel slechter is.. Heb in 2 auto's 3 Gates setjes gehad en nooit problemen.
Als je zekerheid wil breng je de auto naar een Volvo dealer. Als je niet zo bang bent, kies je zelf een goede riem en zet je die er in.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 19.09.2022 - 19:23  ·  #34
Voor de mensen die bang zijn voor wat betreft de 180k, de 1,0 ecoboost van Ford heeft een interval van, houdt je vast, 240.000km!
Is overigens wel wet belt principe, maar toch!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 19.09.2022 - 19:55  ·  #35
De vea benzine van Volvo ook (droog). De diesel niet meer, terug geschroefd naar 150k. Overigens een complete set van Dayco zit er in die diesel! (Met volvo opdruk uiteraard)
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 21.09.2022 - 12:33  ·  #36
Misschien even handig om te vermelden.
De D-riemen van Contitech, INA en die de Volvo dealer uit het blauwe doosje gebruikt.
Komen alle 3 uit de zelfde fabriek, namelijk de fabriek van Contitech.
En INA maakt specifiek ook de spanrollen en leiwielen (looprollen) voor Volvo.
Met andere woorden gezegd. Of je nou een Contitech, INA of Volvo in het blauwe doosje pakt, om te monteren.
De kwaliteit is exact het zelfde! Alleen weet Volvo zijn prijs ervoor te vragen natuurlijk.
Zowaar Contitech en INA voor een riemsetje in Duitsland zoon 65,- kosten. Is het setje in het blauwe doosje 125,-
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 21.09.2022 - 12:46  ·  #37
Ik heb even terug gezocht, ik had een complete setje van INA voor 75 euro. Dit was de riem, looprol, spanrol en waterpomp (met stalen schoepen).
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 21.09.2022 - 13:13  ·  #38
Het was mij overkomen een D.R. die brak onder het rijden, bij een Volvo 850 is de interval 7 jaar of 120,000 km, die informatie had ik in mij hoofd, ben best wel een pietje precies qua onderhoud, ik hou mij eigen daar ook aan .
nadat het gebeurt was las ik ergens op het internet dat het geen 7 jaar is maar 5 jaar en 120,000 km , als dit waar is dan zat ik er bijna 2 jaar overheen, dus of je nu een Contitech of Gates heb , de onderhoud info moet je wel in acht nemen,
in de 850 zat een Contitech riem.

https://www.kdlautomotive.nl/v…70-en-v70/
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 21.09.2022 - 13:22  ·  #39
Zal wel per motor verschillen dan (wat eigenlijk gek is, aangezien de whiteblocks in basis hetzelfde zijn, of mss dat de oudere versies een smalle d-riem hebben?). Ik meen dat het voor mijn 2.5T 180k of 10 jaar was.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 22.09.2022 - 16:49  ·  #40
Quote door Blondegod

Af en toe lees ik wel mee op het Skoda forum, en bij VAG is het tegenwoordig zo : een distributieriem (geen ketting) gaat normaal een autoleven mee (hoelang dat ook maar is)

Voor de riem word er geen interval meer opgegeven. Alleen een interval om de riem te checken op droogtescheurtjes etc etc.


Al die VAG troep houd het maar 120.000km vol, dus die snap ik nog wel ;-)
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 22.09.2022 - 20:34  ·  #41
Optische controle zegt me minder dan de aanbeveling de distributieriem met intervallen van tijd of kilometers te vervangen.
Dat geeft je ook duidelijker aanspraak op vergoeding van kosten wanneer er zich tussentijds een incident voor doet.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 22.09.2022 - 22:15  ·  #42
OP de eoa manier zou ik zon setje gewoon bij de dealer halen. Dan zal het 5 tientjes duurder zijn. De discussie welk merk er nu achter het volvo logo zit vind ik best wel opmerkelijk.

De kwaliteit van die riem is het verschil tussen wel of geen grensoverschrijdende contacten van zuigers en klepjes :-)

Als je om die paar tientjes, reken het ook ff door naar de kmkp , bepaalde kwaliteit, waar iedereen het vaak over heeft, je blok in de waagschaal wilt leggen...

Let wel, ik zeg niet dat het niet zo is, dat merk x y of z achter het logo zit maar soms moet je gewoon het bij het merk zelf houden.. just my 2 cents.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 23.09.2022 - 02:38  ·  #43
Ik zou nooit wachten tot het einde met vervangen van dit onderdeel.
10 jaar is bij mij 8 jaar en 180K km is bij mij maximaal 150K km.
Waarom risico lopen?
Ik vervang de olie ook eerder dan de geadviseerde interval.
Dat is op 150K km ook een leuk bedrag.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 23.09.2022 - 04:53  ·  #44
MTE en Herman zijn verstandig bezig.
Kosten besparen zet ik af tegen risico vermijden. Dat laatste heeft niets te maken met bangmakerij wat mij verweten werd.
Bij wie kan de gedupeerde steun vinden voor motorschade als gevolg van een inferieure waterpomp?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Welk merk Distributie riem

 · 
Posted: 23.09.2022 - 08:29  ·  #45
Quote door Wakkerewilly


Bij wie kan de gedupeerde steun vinden voor motorschade als gevolg van een inferieure waterpomp?


Als je het zelf gemonteerd hebt, Nergens ben ik bang.

Je onderdelen leverancier (niet de producent!) zal je claim direct counteren met de opmerking;” is dat wel het door ons verkochte product ?” & “ en zo ja, “ is dat dan wel correct geplaatst?”
Ik zie niet direct hoe je dat zou moeten aantonen . Consumenten recht is best goed geregeld maar hier zal toch het geval van “wie eist bewijst” om de hoek komen aangezien er geen serienummers op het product en de bon staan..

Heb je de werkzaamheden bij een erkend en gerenommeerd bedrijf laten uitvoeren, dan ligt daar het risico. Ze zullen, aanname, een bedrijfs risico verzekering oid hebben.

Als die er is is het vermoedelijk nog steeds een lastig ding. Ga maar eens aankloppen om een na 6 jaar geknapte riem… Zelfs als je de bon nog hebt zal de vraag zijn wat daar dan specifiek op staat…

Kortom, als zoiets gebeurt is het een lastig verhaal, understatements, waar ook de winnaar niet ongeschonden uit komt, als er al een winnaar is…
 
Selected quotes for multi-quoting:   0