Op welk merk zomerbanden rijden jullie

V70

 
 
 
 
 
Tonv70r
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 25
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 29.10.2018 - 21:23  ·  #556
Nu met de V70NN D5

Zomers vredestein ultra satin 18 inch

Deze winter Nexen winterbanden 17 inch 225 breed
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 30.10.2018 - 05:52  ·  #557
Zomerbanden:
FALKEN ZE-310EC XL 225/50/17
Naar volle tevredenheid, zeer stil.

Winterbanden:
Continental wintercontact, meen de TS850 (liggen nog ingebouwd in de garage)
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 30.10.2018 - 15:49  ·  #558
Heb er nu Vredestein Ultrac Satin 18" onder liggen, maar die heeft de garage waar ik hem gekocht heb er onder gelegd. Zal hierna waarschijnlijk kiezen voor Pirelli of misschien Conti's.
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 30.10.2018 - 19:28  ·  #559
Zomer: Michelin
Winter: Continental
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 11:38  ·  #560
Michelin Primacy 3 aan de voorzijde, tot ze versleten zijn, vermoedelijk over klein jaar. Deze kwamen over van de achterzijde, perfect afgesleten tot nu toe. De voorbanden die eraf kwamen waren overmatig afgesleten aan de buitenzijde (uitlijning is goed), volgens mijn bandenboer door een iets te lage luchtdruk in de band en veel bochten (bergachtig gebied hier), alhoewel ik die doorgaans op 2,7 zet aan de voorzijde - al had ik die al een hele tijd niet meer nagekeken. Volgens hem kon ik zonder probleem 3 bar zetten, dus gedaan. Lijkt mij hoog (stuurt wel véél lichter!) maar de eerste indruk is niet oncomfortabel, wel ietsie minder koersvast op de snelweg.

Michelin Primacy 4 aan de achterzijde, sinds gister dus die kunnen nog wel even mee! Eerste indruk is fluisterstil op normaal asfalt (en de tests zeggen ook zeer goed qua gedrag op nat wegdek en weinig slijtage), maar iets meer herrie op de geribbelde betonsnelweg waar ik dagelijks over moet. Wellicht moeten ze nog iets inslijten. Ook is de bandendruk weer op punt gezet dus dat draagt wellicht ook nog iets bij aan het geluid.

205/55/16, ik zou qua aanzicht liever 17" velgen hebben maar dit zijn wel heerlijk goedkope bandjes, zelfs van een premium merk.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 11:40  ·  #561
3 bar is teveel. Zeker op spaanse wegen. Ik zou max 2.5 aanhouden. Beladen kan je naar de 2.8 gaan.

Voor het licht sturen heb je de stuurbekrachtiging.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

wisselen van banden

 · 
Posted: 07.11.2018 - 12:36  ·  #562
Tja ook een beetje een zomerbanden-ding: (ik rij op Pirelli's zoals ik eerder meldde)...

Vraagje over het gelijkmatig slijten:

Om het gelijkmatig afslijten van de banden verder te stimuleren lees ik dat veel forummers de achterbanden verplaatsen naar de voorzijde. En op dat moment ook de voorbanden kunnen verplaatsen naar achteren. Een complete wissel dus van dezelfde periode set (alleen winter of alleen zomer) van voor naar achter en van achter naar voor.

Je zou er ook voor kunnen kiezen (zoals sommige forummers doen) door de achterbanden te verplaatsen naar voren en nieuwe banden achter te monteren. In dit geval koop je alleen steeds nieuwe achterbanden die je na verloop van tijd naar voren verplaatst. (ook weer alleen in het geval van dezelfde periode set, dus alleen winter of alleen zomer).

Maar los daarvan... waarom zou je de aanduiding LV RV LA RA op je winter (resp. zomer-) set schrijven met een krijtje, wanneer wisselen (links naar rechts en voor naar achter) de gelijkmatige slijting juist bevorderd? Dan wil je toch juist niet dezelfde banden op dezelfde plek terugplaatsten? Uiteraard rekening houdend met de voorgeschreven draairichting?

Wat denken jullie?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 13:20  ·  #563
Gezien de draairichting die veel banden tegenwoordig hebben, kan je links en rechts niet meer wisselen, dus ben je beperkt tot evt wisselen van voor en achter.
Ook heb ik begrepen dat links-rechts wisselen problemen kan geven omdat het karkas van de band zich zet, en als je ze overzet naar de andere kant de sterkste kracht (remmen) ineens de andere kant op werkt.
Echter, mij is verteld dat als de achterbanden gecupt zijn dan gaan die, na het verplaatsen naar voren, erg veel herrie of trillingen geven totdat ze weer naar de nieuwe situatie gaan staan/slijten. Ik heb er zelf geen last van bij deze auto. Ook balanceert mijn bandenboer gratis als je er wel last van zou hebben na verplaatsing naar voren.

Ik koop idd nieuwe achterbanden en verplaats de achterste naar voren. Zo houd je het rubber altijd het nieuwst omdat je het oude rubber vooraan eerder op rijdt dan achter. Plus tegenwoordig is de veilige visie volgens mij om het nieuwste rubber (=beste profiel) achter te hebben. Uiteraard wil je tractie hebben met de aangedreven wielen, maar bij een voorwielaandrijver met afgesleten voorbanden voel je gauw genoeg slip of onderstuur als je over de limiet gaat, terwijl als de achterkant uitbreekt (gladheid, aquaplaning...) dan is er buiten de electronische hulpmiddelen vaak niet veel meer aan te houden voor de bestuurder, tenzij je een expert bent en veel ruimte hebt op de weg om uit te breken / slingeren.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 15:39  ·  #564
Helder. Vorig jaar heb ik 4 nieuwe winterbanden gekocht. Daarmee heb ik 3 maanden gereden en niet al te veel kilometers gemaakt. Voor de zekerheid heb ik die winterset voorzien van de tekst LV LA RV RA.

Wat is nu het verstandigst: de voorbanden nu naar achter en de achterbanden naar voren
of
alles weer op dezelfde plek terug?
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 16:02  ·  #565
Quote door Barto

Helder. Vorig jaar heb ik 4 nieuwe winterbanden gekocht. Daarmee heb ik 3 maanden gereden en niet al te veel kilometers gemaakt. Voor de zekerheid heb ik die winterset voorzien van de tekst LV LA RV RA.

Wat is nu het verstandigst: de voorbanden nu naar achter en de achterbanden naar voren
of
alles weer op dezelfde plek terug?


Ik roteer altijd bij de wissel om zo de slijtage gelijk te houden (ivm AWD).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 17:12  ·  #566
Ik geloof dat ik zelf zou roteren al zal het niet veel uitmaken, de banden die voorheen op de vooras lagen zullen ws niet heel veel meer zijn afgesleten dan die op de achteras, in 3 mnd? Tenzij je die weinige kilometers als een maniak gereden hebt natuurlijk ;-)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 17:47  ·  #567
Idd gewoon op dezelfde plek terug, dat doe ik hier al jaren. Grote voordeel; je voorbanden slijten harder als de achterbanden, je hebt dus bij vernieuwing maar 2 banden nodig en dan gaan de achterbanden naar voren toe en die nieuwe banden achterop. Altijd de banden met het beste profiel achterop monteren ! Dus niet luisteren naar de bandenboeren die de beste banden voorop willen leggen (verkooppraatjes)
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 18:26  ·  #568
> Idd gewoon op dezelfde plek terug

Tenck heeft AWD ( net als ik ) en daar wordt het toch ten strengste afgeraden, je krijgt grootte draai snelheid verschil tussen voor en achter en ook de Haldex vind dat niet leuk.
Gewoon de 2 met het diepste profiel voor leggen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 18:50  ·  #569
Pruts, jullie hebben gelijk ! Mijn verhaaltje gaat niet op met die rottige Volvo AWD's (blijf het een vreselijk brak systeem vinden, iedere Volvo AWD en een vreselijk domme kezue van Volvo want ze kunnen gewoon geen goede AWD's bouwen) maar wel voor iedere FWD of RWD auto.

Het grootste probleem bij Volvo zit hem vaak in de rolomtrek van de wielen. Geen enkel, zichzelf respecterend automerk, hanteert dit nog ! Volvo had qua AWD's beter bij Audi en Subaru kunnen kijken want die weten wel (!!) hoe ze zo'n systeem moeten maken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

 · 
Posted: 07.11.2018 - 18:59  ·  #570
VAG heeft ook gewoon haldex hoor. Ik vind de latere haldex (gen 2 en 3) meer dan prima.

Met name de haldex1 geeft problemen.

Subaru heeft permanente 4wd. Dat is wel even andere koek (en ander brandstof verbruik)

Verder ben ik het eens wat betreft de banden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0