Welk soort smeervet voor aandrijfas/homokineet etc?

VolvoHengelo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Welk soort smeervet voor aandrijfas/homokineet etc?

· 
Posted: 24.06.2018 - 21:25  ·  #1
Wil graag de nodige "vetten" in huis hebben om daar waar nodig de diverse onderdelen die smering/vetten nodig hebben ook te kunnen voorzien van de juiste soorten. Als ik kijk op diverse sites zijn er zoveel verschillende merken en soorten, allemaal met ogenschijnlijk dezelfde "capaciteiten" ,maar onderling toch licht verschillend.

Dan hebben we ook nog de verschillen qua EP waarde (0, 1,2 etc). Wat gebruiken jullie allemaal om het spul gesmeerd te houden?

Zou iets als deze soort goed zijn ? Eurol Lithium Complex
gentry
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 72
Subject:

Re: Welk soort smeervet voor aandrijfas/homokineet etc?

· 
Posted: 25.06.2018 - 18:18  ·  #2
Molykote BR2 vet
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 25.06.2018 - 23:26  ·  #3
Origineel zit er in homokineten molybdeen-vet. Kennelijk gaat het molybdeen een verbinding aan met het staal waardoor het vet een zeer hechte coating vormt op het staal. Naast het molybdeen zit er ook grafiet in. Lithium is een optioneel component voor homokineet-vet. Lithium maakt vet beter bestendig tegen water en hoge temperaturen.
Toen ik bij de auto-onderdelen-winkel vroeg om molybdeen-vet keken ze wel heel glazig voor zich uit. Ze hadden geen idee wat ik vroeg, tot ik uitlegde dat het voor de homokineet was en de mannen (inmiddels met zijn drieën verzameld over deze vraag) gezamenlijk uitriepen "Oh, assenvet" Waarop een zakje van 7 euro tevoorschijn kwam, maar met grote letters Molybdeen op stond.

meer info over vetten en hun samenstelling op : http://www.tandwiel.info/tandwielkasten/vetsmering-lagers/
VolvoHengelo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 00:14  ·  #4
Dank jullie voor de input. Zal me eens verder inlezen.

Selected quotes for multi-quoting:   0