Welke band op de xc70?

 
 
 
 
 
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 26.05.2014 - 21:34  ·  #1
Ik ben bezig met nieuwe banden voor de xc70. Gelijk maar 4 stuks masr dan komt het: welk merk en type. Ik wil graag een set 4 seizoenen gaan monteren en kom diverse banden tegen. Hier een selectie die me aanspreekt:

1. Pirelli Scorpion Verde All season: 95,40 per band. Op diverse sites slecht getest op sneeuw e.d.
2. Vredestrein quatrac: 104,80 per band. Beter in de sneeuw dan 1 maar weer wat duurder
3. Dunlop Grandtrek Touring All season: 98,50 per band. Hoog verbruik volgens het kenmerk label

In diverse threads zag ik ook Michelin langskomen. Ik kan echter geen 4 seizoenenband vinden in de latitude serie?

Iemand een andere aanrader?

Hoor graag even. Bvd!

Grt. Jasper.
mad2000
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 52
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 27.05.2014 - 08:26  ·  #2
Ik zou in ieder geval de QUATRAC3 nemen....

Heb deze zelf ook onder de S80 zitten en ze bevallen prima. Vooral het lage geluidsnivo is fijn... Natuurlijk hoor je ze nog suizen maar het is een heel stuk minder als vroeger de michelin's deden.
Onder de auto van mijn vriendin zitten ook al Quatrac's (lite) en mijn vader heeft ze inmiddels ook gekocht. Ze zijn goedgekeurd als volwaardige sneeuwband (sneeuwvlok symbool) en hebben een M+S (modder+sneeuw) profiel. Leuke bijkomstigheid is dat de Quatrac een verstevigde wang heeft waardoor je runflat eigenschappen krijgt. Oftewel...... Je kan met een leeg gelopen/leeg lopende band nog rijden. Dat lukt je met de meesten niet,... die vouwen zich net als je fietsband meteen om je velg heen. Extra stukje veiligheid op een veilig merk auto dus :-)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 27.05.2014 - 09:27  ·  #3
" Leuke bijkomstigheid is dat de Quatrac een verstevigde wang heeft waardoor je runflat eigenschappen krijgt. Oftewel...... Je kan met een leeg gelopen/leeg lopende band nog rijden. Dat lukt je met de meesten niet,... die vouwen zich net als je fietsband meteen om je velg heen. Extra stukje veiligheid op een veilig merk auto dus"

Dat geldt alleen voor bepaalde maten van die serie, namelijk:
195/55 RF 16 87 V
205/55 RF 16 91 V
205/45 RF 17 84 V
225/45 RF 17 91 V
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 28.05.2014 - 11:05  ·  #4
En daar staat nou net de maat voor de XC70 niet tussen : 215/65 RF 16 98 H

Ik vind ook Falken bij de duitse tests als goede band terug: De Falken All Season AS200. Hieronder even een volledig beeld uit 2013 door AutoBild :



Iemand ervaring met Falken? Ze zijn iig. erg goedkoop... voor nog geen 85 euro per band ben je al het mannetje/vrouwtje...
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 28.05.2014 - 12:02  ·  #5
Jasper,

Als je de conclusie onder aan het rapport leest dan benaderen deze banden winterbanden het best maar komen ze als zomerbanden te kort! Om in NL optimaal van je auto te kunnen genieten lijkt het mij, en dat wordt door langdurige ervaring met een XC70 bevestigd, het verstandigst om te investeren in een goede set zomerbanden en daarnaast eventueel een set winterbanden aan te schaffen.

Groet, Hans.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 28.05.2014 - 12:11  ·  #6
Voordat de quatrac3 helemaal de hemel in wordt geprezen, als ik dit lees: http://www.anwb.nl/binaries/pd…85_14.pdfd dan hoef ik niet meer.
Aankoop van een set zomer en winterbanden is misschien een forse aankoop, maar per km is het niet duurder. 'Swinters slijten je zomerbanden niet en andersom.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 28.05.2014 - 13:11  ·  #7
4 seizoenenband is altijd een compromis en dat moet je maar willen. Voor mij zou het enige voordeel (niet wisselen) nooit opwegen tegen dat nadeel.
bluefreefun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grathem
Leeftijd: 55
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 28.05.2014 - 18:43  ·  #8
Ik kan me voorstellen dat voor anderen ook andere voordelen gelden, zoals kosten en opslag(ruimte). Bij een beperkt jaarkilometrage, zo tot 15 of 20 duizend kilometers, lijkt een all season band een goed alternatief voor twee aparte sets.

Met een goede all season band is het in ieder geval in de winter een stuk veiliger rijden dan met zomersloffen.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 29.05.2014 - 08:37  ·  #9
Heb afgelopen jaren in een alfa 156 gereden met zomer en wintersloffen. Nu ik een AWD heb, vind ik het gemak van niet meer hoeven wisselen erg aantrekkelijk. Afgelopen winter kwam ik met winterbanden op de Alfa niet weg uit een parkeerplaats in Frankrijk, terwijl m'n schoonvader met all season banden en Quattro zo weg reed.... Dussss... Het is maar hoe je het bekijkt 8-)

Heb nu de Falken EuroAll AS200 besteld voor 340,- ex montage via Topbanden.com. Overigens kun je met bandenspotter.nl de goedkoopste aanbieder van banden vinden, altijd handig.

Mocht het niks zijn dan gaan ze volgend jaar eraf voor zomerbanden en dan in winter '15-'16 een setje winterwielen en banden erbij.

Ik zal jullie op de hoogte houden van m'n ervaringen!

Grt. Jasper.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 29.05.2014 - 09:10  ·  #10
Als veiligheid voor jou is dat je uit een parkeerplaats kunt komen, dan heb je gelijk. Dat was de quattro waarschijnlijk op zomerbanden ook wel gelukt overigens.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 29.05.2014 - 22:33  ·  #11
Ik krijg het gevoel dat je vindt dat ik een keuze heb gemaakt die niet veilig is ?!

Ik respecteer je mening zeker en heb hem ook meegenomen in de afweging van het geheel, maar kies ervoor om, in lijn met de visie die Volvo met deze auto heeft, 4-seizoenen banden te monteren die, volgens de testen iig. beter performen dan de originele Scorpion STR banden die af fabriek geleverd zijn onder de XC70s.( maken veel herrie en hebben slechte grip op zowel natte als besneeuwde wegen ....)

Het voorbeeld dat ik gaf is enkel om aan te geven dat je geen winterbanden nodig hebt om ergens weg te komen. In mijn jeugd reed ik met mijn ouders altijd op 'normale' zomerbanden met soms maar een paar millimeter profiel naar Oostenrijk, en zijn altijd boven en beneden gekomen, al dan niet met een paar sneeuwkettingen. Of het veilig was in het algemeen is relatief, in de jaren is het drukker op de weg geworden en zijn winterbanden verder ontwikkeld, net als nu de 4-seizoenenbanden weer verder ontwikkeld worden..... Technologie geeft mogelijkheden ....
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 30.05.2014 - 02:23  ·  #12
Tuurlijk zijn banden verder gekomen de laatste jaren. En met sneeuwkettingen zul je altijd wel boven komen ;)

Feit blijft gewoon dat een 4 season band geen optimale band is. Deze is immers niet optimaal voor in de zomer en niet optimaal voor in de winter. Het is dus wat mij betreft een soort van compromis :) Maarja, jouw auto en jouw voorkeur, het is en blijft een vrij land :D O-)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 30.05.2014 - 13:37  ·  #13
Quote door jasper_o

Ik krijg het gevoel dat je vindt dat ik een keuze heb gemaakt die niet veilig is ?!


Klopt

Quote door jasper_o

Ik respecteer je mening zeker en heb hem ook meegenomen in de afweging van het geheel, maar kies ervoor om, in lijn met de visie die Volvo met deze auto heeft, 4-seizoenen banden te monteren die, volgens de testen iig. beter performen dan de originele Scorpion STR banden die af fabriek geleverd zijn onder de XC70s.( maken veel herrie en hebben slechte grip op zowel natte als besneeuwde wegen ....)


Banden die af-fabriek geleverd worden, zeggen alleen iets over de op dat moment aanwezige voorraad banden bij de importeur. Op dat moment werden ze kennelijk op Scorpion STR's afgeleverd en dat zijn idd ontzettend slechte banden.


Quote door jasper_o

Het voorbeeld dat ik gaf is enkel om aan te geven dat je geen winterbanden nodig hebt om ergens weg te komen. In mijn jeugd reed ik met mijn ouders altijd op 'normale' zomerbanden met soms maar een paar millimeter profiel naar Oostenrijk, en zijn altijd boven en beneden gekomen, al dan niet met een paar sneeuwkettingen. Of het veilig was in het algemeen is relatief, in de jaren is het drukker op de weg geworden en zijn winterbanden verder ontwikkeld, net als nu de 4-seizoenenbanden weer verder ontwikkeld worden..... Technologie geeft mogelijkheden ....


Da's natuurlijk een enorme dooddoener en daarnaast gewoon niet waar. Feit is dat allseasons altijd tekort komen en dat zou mijn keuze niet zijn. Je komt daar helaas pas achter op het moment dat het waarschijnlijk te laat is. Er is domweg geen band te maken die altijd goed is.
Is imho overigens ook het gevaar van die idiote bandenlabels van tegenwoordig, maar dat terzijde.
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 30.05.2014 - 18:09  ·  #14
Ik kan eigenlijk ook niet begrijpen dat iemand de specifieke rijeigenschappen van de XC70 feitelijk om zeep helpt met een set banden die het zowel in de zomer als in de winter net niet zijn. Je koopt een speciale auto en gaat vervolgens de eigenschappen daarvan om zeep helpen met verkeerde banden. Bovendien heb je in NL meestal zomerbanden nodig en winterbanden zelden, dus om banden te kopen die winterbanden het best benaderen en s'zomers te kort komen?????

Groet, Hans.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Welke band op de xc70?

 · 
Posted: 31.05.2014 - 22:08  ·  #15
Waarom luistert Volvo als producent van mijn auto niet naar jullie? Niet ik, maar Volvo zet immers standaard dit type banden onder deze auto, net als Audi onder iig de q5 is mij verteld?! Ze zullen het wel bij het verkeerde eind hebben en jullie weten wat wel goed is...

Ik vermoed dat dit een eindeloze discussie wordt, en ik een gevaarlijke periode tegemoet ga met mijn 4seizoenen banden....

Last nut not least: mijn vraag als topicstarter was welke 4 seizoenenbanden jullie wellicht bevallen, niet of ik hier wel of niet goed aan doe en hoe gevaarlijk 4 seizoenenbanden wel niet zijn en hoe ik de eigenschappen van m'n auto weggooi....

Amen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0