Welke koplampstelmotor

V70 '04 met originele xenon

 
 
 
 
 
Sabelhout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 44
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 04.04.2016 - 08:53  ·  #1
Van mijn V70 heeft een van de koplampstelmotoren het begeven, althans: hij blijft continu draaien met een vervelend geluid tot gevolg. Omwisselen met de andere stelmotor maakte duidelijk dat het niet aan de kabelboom ligt.

Nu ben ik dus op zoek naar een vervangende stelmotor, ik kom echter alleen maar stelmotoren tegen met een wit of een groen asje, terwijl die van mij een zwart asje heeft. De typenummers (Valeo PA 66-GF 30 / Valeo PP - GF 20) zijn wel hetzelfde, maar heb even bevestiging nodig dat de kleur van het asje niet uitmaakt :-)



TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 04.04.2016 - 19:57  ·  #2
Dit is met wit asje
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Sabelhout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 44
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 05.04.2016 - 13:15  ·  #3
Dan maakt het misschien dus wel uit? Bij jouw voorbeeld lijkt het dunne stuk onder de kop langer te zijn....
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 05.04.2016 - 15:00  ·  #4
Ik zou eens aan de stelbout draaien volgens mij beweegt het asje naar binnen en naar buiten om de lamp te verstellen...
dat kan dan het lengte verschil verklaren ??? :shame:
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 05.04.2016 - 15:11  ·  #5
Quote door GRUNNS60

Ik zou eens aan de stelbout draaien volgens mij beweegt het asje naar binnen en naar buiten om de lamp te verstellen...
dat kan dan het lengte verschil verklaren ??? :shame:


TestKees heeft het geprobeerd en inderdaad. De beweging gaat in en uit, dus niet rond. Dus het lengteverschil is verklaard.
Sabelhout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 44
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 05.04.2016 - 15:29  ·  #6
Quote door GRUNNS60

Ik zou eens aan de stelbout draaien volgens mij beweegt het asje naar binnen en naar buiten om de lamp te verstellen...
dat kan dan het lengte verschil verklaren ??? :shame:


Nee dat is niet helemaal wat ik bedoel, hoe ga ik dit goed uitleggen :D

Als je het asje zou vergelijken met een trekhaak, bedoel ik het dunne stuk net onder de kogel... Dat lijkt verschillend van lengte te zijn.

steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 05.04.2016 - 16:07  ·  #7
Quote door Sabelhout

Van mijn V70 heeft een van de koplampstelmotoren het begeven, althans: hij blijft continu draaien met een vervelend geluid tot gevolg. Omwisselen met de andere stelmotor maakte duidelijk dat het niet aan de kabelboom ligt.

Nu ben ik dus op zoek naar een vervangende stelmotor, ik kom echter alleen maar stelmotoren tegen met een wit of een groen asje, terwijl die van mij een zwart asje heeft. De typenummers (Valeo PA 66-GF 30 / Valeo PP - GF 20) zijn wel hetzelfde, maar heb even bevestiging nodig dat de kleur van het asje niet uitmaakt :-)






Het zijn ook verschillende materialen (PA vs. PP en glas gevuld) die gebruikt zijn. De PA GF66 is duidelijk stijver. Er kunnen dus nog meer verschillen zijn die je met het blote ookg niet kan zien.

Software?

Het lijkt me een spindel-actuator met een positie-sensor die moet indexren om zijn plek te kennen. Wat zegt de dealer?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 05.04.2016 - 16:13  ·  #8
Sabelhout, je hebt gelijk vwb de lengte van het "verschraalde" deel van het asje. Maar wordt niet de beweging (heen- en teruggaand) van je koplamp overgebracht door het bolletje en is achterliggende constructie niet relevant?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 05.04.2016 - 16:14  ·  #9
Sabelhout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 44
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 06.04.2016 - 08:42  ·  #10
Quote door volvo355

Misschien is de ene stelmotor voor xenon koplampen en de andere niet?


Ik heb dus inderdaad xenon lampen, dus dat zou het verschil kunnen zijn, alleen had ik dan wel een ander typenummer van de stelmotor verwacht.

Heeft er iemand toegang tot een onderdelendatabase ofzo? Mijn kenteken is 16-RB-BP.

Quote door steven v70

Het zijn ook verschillende materialen (PA vs. PP en glas gevuld) die gebruikt zijn. De PA GF66 is duidelijk stijver. Er kunnen dus nog meer verschillen zijn die je met het blote ookg niet kan zien.

Software?

Het lijkt me een spindel-actuator met een positie-sensor die moet indexren om zijn plek te kennen. Wat zegt de dealer?


Ik zal de dealer eens contacten. M.b.t. PA vs PP: beide typenummers staan op de stelmotor, is ook te zien op de foto's, dus dat is een beetje vaag...
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 06.04.2016 - 12:23  ·  #11
ik zie het nu pas, zijn gewoon 2 verschillende componenten van de 2 verschillende materialen. Maakt dus niet zoveel uit.

Op de foto zie bij de connector volgens mij een - / G / +. Je zou eens 5V (om te beginnen) op die + en - kunnen zetten. Dan moet hi het toch doen. Misschine dat die G voor LIN Communicatie is maar dan nog moet de normale voeding de actuator laten bewegen.
Sabelhout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 44
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 06.04.2016 - 13:03  ·  #12
Punt is juist dat hij het wel doet, maar niet zoals gewenst :happy:

Als hij aangesloten is hoor je hem continu geluid maken (zonder dat het asje beweegt). De andere stelmotor op dezelfde aansluiting doet 1 tikje en is daarna stil.

Ben inmiddels wel achter het onderdeelnummer gekomen, dit is 8678121. Alleen van de prijzen word ik nog niet heel erg vrolijk, los van dat ik het onderdeel alleen in de USA en Zweden kan vinden...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 06.04.2016 - 15:40  ·  #13
jo die zijn idd kostbaar. even checken bij sloperijen eventueel via onderdelenlijn. anders :

http://www.ebay.de/itm/LWR-SCH…y1V8Ly6lJg
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 06.04.2016 - 16:26  ·  #14
Hallo Sabelhout

Wat is de klacht van van de stelmotor ?
Doet ie nog iets of helemaal niets ?
Heb je hem al open gemaakt.

De motor werkt met een voedingsspanning van 12 volt en wordt via een serial lijn aangestuurd.

Groeten BUM
Sabelhout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 44
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Welke koplampstelmotor

 · 
Posted: 06.04.2016 - 21:19  ·  #15
Hij doet nog wel iets - continu geluid maken. De andere motor geeft 1 tik als er stroom op komt (misschien is die wel stuk, maar waarom blijft het andere motortje dan continu lopen?).

Ik heb beide motoren open gemaakt en zie zo op het eerste gezicht geen rare dingen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het electromotortje het wormtandwiel niet meer goed kan aandrijven, maar dat kan ik niet beoordelen zonder de printplaat hardhandig te verwijderen. Dat wormtandwiel is van plastic en ik kan me maar zo voorstellen dat dat uitgesleten is.

Is er voor een non-technicus als ik een makkelijke manier om 12 volt op de stelmotor te zetten? Ik kan het binnenste alleen bekijken als de achterkant eraf is, maar dan kan ik de stekker uiteraard niet meer aansluiten :D

Als ik precies zou weten wat het was, zou ik eventueel kunnen proberen het binnenwerk van een non-xenon stelmotor over te zetten. Dat hou ik nog even als optie achter de hand.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0