Welke kwaliteit startkabels ?

 
 
 
 
 
DrRossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 58
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 02.12.2014 - 17:32  ·  #16
Ik stond een keertje te kijken hoe een kennis stond te rommelen met een cheap ass setje van een bouwmarkt.
Dat is een ervaring op zich !
Je kon er de lampen nog niet mee laten branden.
De koperen kabels op zich waren best dik maar de aansluiting van de klem was prul.
Ik heb toen de kabels gestript en een gasbrandertje en veel tin, goed bevestigd aan de klemmen.
Toen was het opeens een prima start kabel.
Dus als je een goedkoop setje hebt, kan je die voor een paar gram soldeertin behoorlijk opleuken.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 02.12.2014 - 18:12  ·  #17
Hier zijn ze dan:

4,5 meter
480 ampere
voor benzine motoren tot 7000CC
Voor diesel motoren tot 4000CC
DIN 7255335 ( wat dat ook moge zijn ) ( ik weet waar DIN voor staat )
79 euro incl BTW en verzending.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 02.12.2014 - 18:57  ·  #18
ik heb zelf nog de eerste klemmen (niet heel stevig, maar heb betere liggen..) van zo'n goedkoop setje maar daar heb ik laskabel (ex verbindingskabel tussen trekker en oplegger voor de laadklep, na paar x repareren te kort geworden) tussen gesoldeerd.. de wegenwacht die mijn buurman ooit verder kwam helpen met zijn 205-je (was de brandstofpomp, accu zelf al leeg gestart) "was jaloers" :P op mijn kabels (en die hebben ook geen rommel)
in geval van nood kun je met lichtere kabels, desnoods twee sets parallel, wel eerst proberen de stroomvragende accu op te laden, (dit staat vaak ook in de handleiding van die goedkope dunne kabeltjes)maar dan moet die niet helemaal dood zijn en geen lading meer pakken.. als je die een "bodempje" kunt geven hoeft niet alle stroom over je te dunne startkabels
Bartje-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 124
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 05.12.2014 - 23:19  ·  #19
Ik wacht nog even met het aanschaffen van startkabels want ik ben me aan t verdiepen in jumpstarters.
Handige dingen en het voordeel daarvan is dat je met kabels van 20-30 cm te maken hebt. Dat maakt de rekensommetjes over spanningsverlies aanmerkelijk gunstiger.
Een andere overweging is dat ik buitenshuis nog nooit startkabels nodig heb gehad en mocht dat wel het geval zijn dan ben ik wel anwb lid.
Op de eigen oprit is het daarentegen wel eens voorgekomen, bijv na een koude winternacht en een accu die op het randje bleek te zijn. Met een opgeladen jumpstarter ben je dan ook snel geholpen.
Zwakke punt van die oplossing is natuurlijk het opgeladen zijn van dat ding.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:36  ·  #20
ik heb sinds mijn tweede auto zo'n jumpstarter bij de Gamma weg gehaald (1998?) en die deed het perfect en mits af en toe even aan de echte acculader ( de adapteraansluiting is gesneuveld en hij pakte daar niet genoeg stroom op..) kan ik me daar nog steeds mee redden (en zo niet pak ik de 70Ah accu voor de compressor voor de Karsten tent)
van die jumpstarter heb ik wel de verbindingen met de klemmen al eens moeten repareren, want die korte kabels hebben ook een nadeel: flexibiliteit zit er niet in..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0