Welke kwaliteit startkabels ?

 
 
 
 
 
Bartje-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 124
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 30.11.2014 - 18:18  ·  #1
Zoals de titel al zegt, ik ben op zoek naar een deugdelijke kwaliteit startkabels.
Ik heb al diverse setjes gehad maar meestal van bouwmarktkwaliteit en het is nu tijd voor wat degelijks.
De meest gebruikte aanduiding om de capaciteit van de kabels aan te geven is het aantal amperes (A). En daar heb je dus geen bal aan als er niets bij staat over de tijdsduur van die maximale stroom en de spanningsval die je toe staat.
Gevolg is dat je setjes ziet met een koperdiameter van 5 mm2 en een stroom van 600A terwijl er bij een 15 mm2 uitvoering best wel eens 300 A kan staan.
Wie heeft er een tip voor mij om aan een setje goede kabels te geraken ?

En nog een praktische vraag ivm het selecteren van de juiste lengte. Kun je een Volvo met automatische versnellingsbak nog in de N krijgen als de accu helemaal leeg is?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 30.11.2014 - 18:37  ·  #2
Kijk naar de ader diameter en niet naar hoeveel ampere ze roepen. Bepaalde fabrikanten denken dat er 200A door een 10mm2 kan....
Als je uitgaat van 25mm2 dan heb je fatsoenlijke kabels. En koper kost geld, dus goedkoop zijn ze dan niet.
Ik had ook van die goedkope dingen, de kabel ziet er dik uit (ong 1 cm dik), maar er zit een heel grieplig adertje in van max 5mm2.... Ik heb ze aangepast met een stuk 25mm2, en nu gaat het super.
Als je vaak zware diesels moet starten zou ik zelf nog een maat groter kiezen, bv 35mm2
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 30.11.2014 - 18:55  ·  #3
DIkkere kabels, 25mm2 of meer idd. ALs je een diesel overstart wil je geen gloeispiraaltjes op je spatbord hebben liggen!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 30.11.2014 - 19:21  ·  #4
Ik kan je die dingen leveren, zo dik als je wijsvinger, dit zijn heavy duty startkabels, bij mij in de buurt liggen ze in de aanbiedingenbak van een metaalwarenbedrijf, splinternieuw in verpakking, er liggen al maanden 2 sets.
I heb ik nu, en die andere zal er nog wel liggen, de kunt riant die wagen van widebody er op starten...
Dit zijn superprofi zeer dikke kabels....
Stuur me maar een PB, ik haal ze dan voor je,
jajutho
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Panne (Plopsaland)
Leeftijd: 55
Berichten: 107
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 30.11.2014 - 20:12  ·  #5
De meeste aanbieders vermelden wel tot welke cilinderinhoud (benzine en diesel) de kabels geschikt zijn. Dat is een betere indicatie dan alleen de dikte (oppervlakte). In sommige gevallen is de kabel niet van koper maar van verkoperd aluminium.
J

Wat denk je van deze: http://www.conrad.be/ce/nl/pro…archDetail
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 30.11.2014 - 21:19  ·  #6
Quote door jajutho

De meeste aanbieders vermelden wel tot welke cilinderinhoud (benzine en diesel) de kabels geschikt zijn. Dat is een betere indicatie dan alleen de dikte (oppervlakte). In sommige gevallen is de kabel niet van koper maar van verkoperd aluminium.
J

Wat denk je van deze: http://www.conrad.be/ce/nl/pro…archDetail



Wat heeft de cilinderinhoudt van je motor ermee te maken ????

Ga uit van het aantal A dat er doorheen moet, dat is het enige wat van belang is.
En dat is weer afhankelijk van de doorsnee en kwaliteit van de ader.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 30.11.2014 - 21:49  ·  #7
cilinder inhoud is erg subjectief, ook een leuke verkoopkreet. en er worden tegenwoordig ook aluminium kabels gebruikt voor energietransport. ik had ze pas nog in de hand op mijn werk, was wel 300mm2. ergo, alu aders is niet per defnitie slecht, alleen moeten ze wel iets dikker zijn dan vergelijkbare koperen aders.
jajutho
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Panne (Plopsaland)
Leeftijd: 55
Berichten: 107
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 01.12.2014 - 09:40  ·  #8
Grotere cilinderinhoud = meer compressie te overwinnen = meer Ah door die kabel.
Bij diesels komt erbij dat het voorgloeisysteem ook nog stroom vraagt.

Weten jullie ECHT hoeveel Ah er door zo'n kabel stroomt tijdens het starten? En hebben jullie de berekeningsformule koper tav aluminium voorhanden?

Laat maar eens zien. J
Bartje-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 124
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 01.12.2014 - 09:57  ·  #9
Omrekenen van aluminium naar koper doe je met factor 2/3.
Dus 40 mm2 alu komt overeen met 26 mm2 koper.
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 01.12.2014 - 10:24  ·  #10
Kabel en klem voor de zekerheid zo dik mogelijk nemen.
Ik heb ooit op een onderdelenbeurs fatsoenlijk krachtige klemmen gekocht, en wat later een fatsoenlijk dikke kabel. Ik heb namelijk ook nog een amerikaase oldtimer die na de winter nog weleens 'opgestart' dient te worden... O-)

Heb ooit eens de fout gemaakt zo'n setje met van die prut-klemmen te kopen bij een auto-/fietsmaterialenzaak ..
Die klemmen smolten dus bij even doorstarten ... :o


Dit is wat ik nu ongeveer heb:
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 01.12.2014 - 10:59  ·  #11
Quote door jajutho

Grotere cilinderinhoud = meer compressie te overwinnen = meer Ah door die kabel.
Bij diesels komt erbij dat het voorgloeisysteem ook nog stroom vraagt.

Weten jullie ECHT hoeveel Ah er door zo'n kabel stroomt tijdens het starten? En hebben jullie de berekeningsformule koper tav aluminium voorhanden?

Laat maar eens zien. J


Nee, zoals je zelf als zegt is er wellicht vaak een relatie tussen cc en Ah, maar het draait toch om de Ah, niet om de cc....

En dus om de kern van de kabel. Dan zijn we toch rond, of niet ?
Met een kerm van 5 mm haal je het niet en met 30 mm zul je in veruit de meeste gevallen prima alle auto's starthulp kunnen geven. Mee eens of niet ?

Post anders gewoon informatie waar iedereen wat aan heeft in plaats van doen alsof je specialist bent maar inhoudelijk niets zeggen.
jajutho
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Panne (Plopsaland)
Leeftijd: 55
Berichten: 107
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 01.12.2014 - 14:18  ·  #12
Ik ben het helemaal met je eens dat het om Ah gaat.
Maar als de relatie Ah - doorsnede - materiaal niet gekend is EN de TS wenst zich niet te baseren op: quote "De meest gebruikte aanduiding om de capaciteit van de kabels aan te geven is het aantal amperes (A). En daar heb je dus geen bal aan als er niets bij staat over de tijdsduur van die maximale stroom en de spanningsval die je toe staat.
Wat voor advies kun je dan nog geven? 30mm zal wel genoeg zijn? (diameter of doorsnede??). Nu heb ik ook een advies gegeven in een link, 40mm2, zal ook wel genoeg zijn denk ik?

Het enige wat duidelijk is geworden is dat je de kabel niet te klein moet nemen. Dat is absoluut een feit, maar of de TS daar nu echt verder mee is geholpen?

Succes, J
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 01.12.2014 - 18:08  ·  #13
Hallo volvo rijders

Wat de start kabels betreft nog een opmerking het contact tussen de klem en de accupool moet schoon en de contact oppervlak minstens 30 vierkante millimeter zijn anders is er te veel spanningsverlies .

Groeten BUM
Bartje-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 124
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

En nu wat rekenwerk.=

 · 
Posted: 01.12.2014 - 20:09  ·  #14
Quote door jajutho


Het enige wat duidelijk is geworden is dat je de kabel niet te klein moet nemen. Dat is absoluut een feit, maar of de TS daar nu echt verder mee is geholpen?


Het was mijn bedoeling om op een snelle manier wat ervaringsgetallen binnen te harken. Het is allemaal goed te berekenen als je maar voldoende gegevens hebt.

Via google gevonden dat een startmotor van een v70 een vermogen heeft van 2,2 kW. Dat betekent bij 12 volt een nominale stroom van 183 A. Het gaat hier om om een seriemotor die een aanloopstroom heeft van 4x de nominale stroom. Op het moment van starten loopt er kortstondig een stroom van dik 700 A.

Ook ergens gelezen dat de startmotor minimaal ongeveer 10,5 volt nodig heeft om te kunnen werken.

Dat te dunne kabels niet werken voelt iedereen aan of heeft dat aan den lijve ondervonden. De te dunne geleider heeft een te hoge weerstand en dat levert twee problemen op.
De startkabels kunnen te heet worden zodat zelfs de isolatie smelt. (dissipatie ofwel warmteontwikkeling P=I2x R)
En minstens even lastig is het feit dat er teveel spanningsverlies over de kabels ontstaat: aan het uiteinde blijft domweg niet genoeg spanning over. (spanningsverlies volgs de wet van ohm U=IxR)

E.e.a. uitgerekend in excel levert onderstaande tabel op:


Ik denk dat voor het hulpstarten van onze volvo's 25mm2 (koper) voldoet maar ik ga liever voor minimaal 35 mm2.

N.B. Voor de eenvoud heb ik het spanningsverlies over de klemmen niet meegerekend. Een slechte klemverbinding beinvloedt het totaalplaatje ook nog aanzienlijk in negatieve zin.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke kwaliteit startkabels ?

 · 
Posted: 01.12.2014 - 22:04  ·  #15
Heren,
excuses, even druk geweest vandaag, maar heb op mn eigen reserveset gekeken, ( de zelfde dus )
480 ampere, en 4,5m lang...
Morgen even kijken hoeveel ze er nog hebben, ik dacht 2 of 3 of zo..
laat jullie morgen weten....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0