welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 
 
 
 
 
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 09:26  ·  #1
Hallo allemaal. Net in het bezit van mijn nieuwe trots. ( V70 2.4 / 140 PK. )Wel helaas al gelijk een aantal problemen.
Het oranje motorteken gaat steeds branden.Nu heeft mijn monteur het uitgelezen met bosch aparatuur. Deze wil nu een bosch lampda sensor plaatsen op het spruitstuk. Nu hoor ik veel verhalen over het gebruik van niet orginele lamda sonde's bij Volvo. Wat is er mis met een Bosch lampda sonde tegenover een orginele van Volvo. De storing is begonnen in frankrijk. De bergen in met de caravan en met E-10 in de tank. Ik hoorde achteraf dat dat ook niet verstandig was.

Ik heb nog een punt wat me ook stoort. Als ik het gas los laat valt de motor soms direct terug in zijn toeren zonder dit netjes op te vangen. Het gevolg dat de motor klapt in zijn motorsteun welke ook vervangen gaan worden binnenkort. Wat zorg ervoor dat de motor zo ineens in zijn toeren tegugvalt. Tevens is dit met optrekken ook het geval. Niet direct lekker oppakken. Dit is niet altijd maar wel regelmatig.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 10:29  ·  #2
Lambdasonde meet het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen, E-10 lijkt me inderdaad niet de juiste brandstof.
Misschien een keertje Vpower tanken voor een "reiniging" van de motor, bougies al een keer vervangen?

Vergeet niet beide steunen te vervangen (bovenste en onderste), anders heb je de nieuwe zo weer defect.
Ik heb het kort geleden beide vervangen, loopt er rustiger door en zorgt ervoor dat er minder trillingen de carosserie binnenkomen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 10:33  ·  #3
Alles hangt af van het bouwjaar van jouw Volvo.

Als het een MY 2001/2002 is, is de kans groot dat origineel van DENSO is. Bosch gaat dan sowieso niet werken. Het beste op chassisnummer uitvinden welke lambda er in hoort en dan aan de hand van het volvo nummer het OEM product vinden (BOSCH of DENSO).

Het fabeltje niet-origineel is niet goed ben ik het duidelijk niet mee eens, als je de OEM versie van de origineel Volvo versie neemt en dan ook dezelfde fabrikant scheelt het je minimaal 50% qua prijs. Het is alleen even uitzoeken welk merk & type je nu hebt.

Motorlampje hoeft overigens niet alleen lambda te zijn, als je een 2001/ 2002 model hebt met het Magneti gasklephuis krijg je ook soms een storingslampje ten teken dat er iets niet goed is. Een nieuwe lambda kan sowieso geen kwaad, qua verbruik zul je er in ieder geval op vooruit gaan.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 11:42  ·  #4
Het betreft inderdaad een model 2001. Wat zou dan de juiste lampda sonde zijn voor ik van het een in het andere probleem rol. Vin nr Yv1sw65p222173645.

Alvast hartelijk dank voor de moeite
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 14:23  ·  #5
Quote door Van Zutphen

Het betreft inderdaad een model 2001. Wat zou dan de juiste lampda sonde zijn voor ik van het een in het andere probleem rol. Vin nr Yv1sw65p222173645.
Alvast hartelijk dank voor de moeite

VIN geeft aan dat auto is van MY2002 !!
Hij heeft twee lambda-sondes, één voor en één achter.
Welke wordt bedoeld?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 16:56  ·  #6
Deze motor heeft idd een DENSO sensor, het denso nummer is DOX1419. Het volvo nummer is 9497252 (voorste lambda). De wagen is inderdaad van modeljaar 2002.

Een Bosch lambda sensor gaat sowieso niet werken. Voor de zekerheid zou ik kijken naar het gasklephuis welke onder je auto zit.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 17:18  ·  #7
Quote door EnnoE34

.... Voor de zekerheid zou ik kijken naar het gasklephuis welke onder je auto zit.

... dat zit normaal onder de motorkap, ik vind er geen onder de auto namelijk :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 20:59  ·  #8
Quote door EnnoE34

Voor de zekerheid zou ik kijken naar het gasklephuis welke onder je auto zit.


Kan heel goed zijn dat deze voor alle klachten verantwoordelijk is !
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 21:11  ·  #9
Het motorstoringslampje kan idd gaan branden als gevolg van een defecte gasklep. Als er aan de onderzijde van je gasklep een witte stikker zit, dan is de kans vrij groot dat het nog een originele gasklep is. Met een klein spiegeltje is dit makkelijk te zien.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 22:08  ·  #10
Hij is uitgelezen door mijn monteur en de storing zat volgens hem in de lampda sonde op het spruitstuk. Ik wil de auto helemaal netjes voor elkaar maken. Het lijstje met mankementen is groter dan alleen dit. Alleen ben ik een beetje alert op de electronica in deze auto aangezien deze volgens diverse mensen erg gevoelig is. Ik zal eerns kijken wat voor kleur sticker er op mijn gasklephuis zit.

Word vervolgt.

Bedankt voor het meedenken. Ik zal mijn ervaringen zeker delen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 22:22  ·  #11
Quote door Van Zutphen

Hij is uitgelezen door mijn monteur en de storing zat volgens hem in de lampda sonde op het spruitstuk. Ik wil de auto helemaal netjes voor elkaar maken. Het lijstje met mankementen is groter dan alleen dit. Alleen ben ik een beetje alert op de electronica in deze auto aangezien deze volgens diverse mensen erg gevoelig is. Ik zal eerns kijken wat voor kleur sticker er op mijn gasklephuis zit.

Word vervolgt.

Bedankt voor het meedenken. Ik zal mijn ervaringen zeker delen.


Helemaal goed. ^_^
Alvast succes.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 21.08.2012 - 23:21  ·  #12
Valt wel mee hoor, ik heb zelf een 2001 S60 170pk, en ja ik heb ook mijn lambda en gasklep kapot gehad. Ook waren er de nodige defecte lampjes maar eigenlijk valt het tot op heden (11000 km gereden met de Volvo) erg mee.

Belangrijk is, goede olie, achterstallig onderhoud wegwerken en gewoon lekker km's maken met de auto. Daar zijn ze voor gemaakt.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 22.08.2012 - 00:25  ·  #13
Die kilometer maken ga ik zeker doen. Het is een heerlijke trekauto voor de caravan. We reden eerst een V40. Net even anders. Ik ga alles een voor een aanpakken en hoop er nog veel plezier van te hebben. Alle autos hebben iets en de electronica van de auto's van nu ontkom je niet meer aan.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 22.08.2012 - 08:47  ·  #14
Ik heb een lampda sonde gekocht. Is dit makkelijk zelf te monteren of is dit niet aan te raden. 10 sec de min pool eraf is volgens velen genoeg om de boel te resetten.

Ik zal wederom mijn bevindingen weer delen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: welke Lampda sonde voor een V70 2.4 140 pk

 · 
Posted: 22.08.2012 - 10:11  ·  #15
Als je zeker weet dat je oude lambda defect is dan moet het niet echt moelijk zijn de oude lambda te verwijderen. Bij mijn wagen hebben we destijds de lanbda doorgezaagd, waarna er een dop op pastte en daarna het restant eigenlijk zonder enige moeite verwijderd was.

Resetten hoeft in principe niet. Na een paar cycli zonder storing, wordt het brandende motorstoringslambmpje "gedoofd". De foutcoude zal wel in de auto blijven staan, Maar het zorgt niet voor een brandend storingslampje.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0