Welke motorsteunen zijn het meest trillingsgevoelig?

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Welke motorsteunen zijn het meest trillingsgevoelig?

 · 
Posted: 30.03.2016 - 12:57  ·  #1
Het klinkt misschien wat voor de hand liggend, maar ik weet dat mijn auto nodig nieuwe rubbers nodig heeft, met 410k km zat er nog opvallend veel origineel/oud spul op. Draagarmen en fusee zijn inmiddels gedaan, nu nog het trillen in de auto wegwerken.

Quote
Extra info:
Het trillen is niet constant aanwezig: soms rij ik hele stukken trillingsvrij, soms heb ik in elke versnelling/snelheid boven 50-60km/h een trilling in de voortrein. Dit zou veroorzaakt kunnen worden door onbalans in de aandrijfas. Nu moet mijn rechter sowieso worden vervangen (homokineet heeft tijdje droog gelopen, is weer dicht & ingevet maar hij tikt nog bij volledige stuuruitslag) dus dat is al stap 1.


Stap 2 is de motorsteunen. Bekende issue bij Volvo's. Maar.. waar begin je? De bovenste kan ik nog wel bij en is makkelijk te doen, maar om het blok weer trillingsvrij te maken moeten vast meer rubbers vernieuwd worden. Dus mijn vraag: Welke rubbers zijn de 'usual suspects' bij trillen? Is er een zinnige manier van controleren of vervang ik ze beter sowieso?

Altijd weer die rubbertjes... :D
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Welke motorsteunen zijn het meest trillingsgevoelig?

 · 
Posted: 30.03.2016 - 13:49  ·  #2
De steun onder de distributie is ook een veel voorkomende, ze willen wel eens scheuren of inzakken. Zou ik mee beginnen.
De steun tussen bak en subframe aan de voorzijde is ook geregeld stuk of slap. Dit voorkomt kantelen van voor naar achter -eigelijk zelfde beweging als de bovenste steun- en zorgt er voor dat het schakelen en gas geven/los wat soepeler gaat. Kost ook de wereld niet.

De grote (trillings)dempers aan de onderzijde heb ik geen ervaring mee. Nog nooit hoeven vervangen, bij de 850 tot 450k en de V70 tot 280k. Maar op het forum lees je wel eens dat ze moeten worden vervangen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen zijn het meest trillingsgevoelig?

 · 
Posted: 30.03.2016 - 13:51  ·  #3
Wat Mekstra zegt. Distributiesteun, baksteun en de steun bovenop de motor. Dan heb je de normale boosdoeners gehad.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen zijn het meest trillingsgevoelig?

 · 
Posted: 30.03.2016 - 14:17  ·  #4
Baksteun had ik al vervangen, de bovenste steun nog niet. Blok kantelt nog wel een beetje. Distributiesteun is dat dikke blok rubber met dat metalen koord er omheen?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen zijn het meest trillingsgevoelig?

 · 
Posted: 30.03.2016 - 15:18  ·  #5
Nee distributiesteun zit rechts direct boven je draagarm.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen zijn het meest trillingsgevoelig?

 · 
Posted: 30.03.2016 - 15:23  ·  #6
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Welke motorsteunen zijn het meest trillingsgevoelig?

 · 
Posted: 30.03.2016 - 16:29  ·  #7
net de steunen bovenop en onder dstributie vervangen... nog geen uur werk...geweldig...alle rubbers waren vergaan van de oude...stuk minder trillingen nu in het stuur en op het gaspedaal...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0