Welke spacers?

10mm voor, 20mm achter

Freek123456
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Welke spacers?

· 
Posted: 24.11.2014 - 20:16  ·  #1
Dah Allemaal, ik heb sinds enkele maanden een v70 2.4t uit 2000. Deze heb ik 3 cm verlaagd. Nu valt het meer op dat de banden iets in de wielkasten liggen. Ik zou daarom graag met spacers de spoorbreedte willen vergroten met 20 mm achter en 10mm voor.
AC Tuning heeft dit ook wel eens gedaan. topic.php?t=1384&highlight=spacers&page=3

Kan dit zomaar of moet ik rekening houden met het type velg? Er zitten nu originele 17inch lm onder. ET waarde weet ik niet...

Groet Freek

folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

Re: Welke spacers?

· 
Posted: 24.11.2014 - 21:38  ·  #2
Twee opmerkingen:
1- Wielspacers gebruiken betekent je wiellagers zwaarder belasten. Is dat slim voor een stationcar, die bedoeld is voor vrachtvervoer?
2- Ik weet dat sommige V70 rijders (je kent ze wel, meestal witte uitvoering met zo'n charmant blauw lampje bovenop) allergisch zijn voor wielen die buiten de carrosserie uitsteken!
FreddyNL
VolvoV70forum member
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 24.11.2014 - 22:47  ·  #3
Bij punt 2: buiten de heren van de politie vind de apk keurmeester dit ook niet grappig.
Spacers plaatsen mag, maar binnen bepaalde toleranties. Volgens mij zit je er met 20mm nog net binnen, maar zou het om leed te voorkomen even goed nakijken
Stijn
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Subject:

· 
Posted: 25.11.2014 - 12:24  ·  #4
volgens mijn Maserati-vrienden krijg je ook meer over- of onderstuur (vergeten welke van de 2).
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 25.11.2014 - 13:13  ·  #5
het gaat sowieso zwaarder sturen omdat de hartlijn van je wiel (verder) buiten het draaipunt van je stuurinrichting komt.
pak met te veel verbreding een diepe plas en zeg dag tegen je duimen of de controle over je auto en dus dag tegen je auto.. in het gunstigste geval..
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.11.2014 - 22:26  ·  #6
alles wat hierboven staat beschreven: mee eens
verder: als je achter bredere spacers zet als voor zal de auto qua karakter meer gaan ondersturen.(= op de limiet schuiven over de voorwielen)

NB er bestaan 2 soorten spacers, de eerste soort is een spacer die je vast schoeft op de naafflens . vervolgens schroef je daar dan weer je wiel aan vast (dus: 10 gats!)
de 2de soort is gewoon een vulring tussen wiel en flens, deze hebben meestal maar 5 gaten.
In beide gevallen is het beslist aan te raden om spacers te kopen die ook centreren op de naaf.

NB: als je die vulring spacers gaat gebruiken, vergewis je er heeeeeeeeel goed van dat je wielbouten nog wel lang genoeg zijn!! Ze moeten minimaal met enkele schroefdraad windingen achter door de flens uitsteken nadat het wiel met de spacer gemonteerd is.
Er zijn wel langere wielbouten te krijgen.

tot slot: laat je niet verleiden om gewone ringen als spacers te gebruiken... Da's vragen om problemen.
Er zijn grenzen....!

overigens kan je ook 850/C70 velgen gebruiken, die hebben een iets lagere ET waardoor ze iets beter de wielkasten van een V70/S60 vullen. Ik gebruik Canisto's op mijn V70, ziet er cool uit en rijdt prima.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.11.2014 - 22:31  ·  #7
En mocht je dan toch aan spacers beginnen, balanceer ze dan met je wielen en vergeet vooral niet die plaats t.o.v. het wiel te markeren.
Anders loop je grote kans op trillingen.
jjeronimus
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 27.11.2014 - 09:21  ·  #8
Ik moet noodgedwongen spacers gebruiken voor mijn Heico Volution velgen. Deze zijn van Heico, 10mm volgens mij. Ik gebruik ze ook op mijn wintervelgen ivm te lange wielbouten. Gaat prima, al zal het wel wat extra slijtage opleveren voor de wiellagers. Wel staan ze op mijn autopapieren "Eingetragen" door de duitse TÜV, dus kwa veiligheid zal het wel snor zitten! O-)
Freek123456
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.11.2014 - 11:07  ·  #9
Bedankt voor de reacties en nuttige tips, ik ga spacers proberen met centreerbouten. Gelijk andere velgen gaat me net iets teveel kosten.
Ps. Het is niet de bedoeling dat de banden buiten de kast komen te staan, nu staan ze naar mijn smaak echter teveel naar binnen.

Selected quotes for multi-quoting:   0