De 1.6 liter motor dateert in de basis nog van de jaren 90 (in opdracht van Ford door Yamaha ontwikkeld) en later van een turbo voorzien, het is een beproefd ontwerp en er komt betrouwbaar 180 pk / 240 Nm vanaf. Dat is ruim voldoende om zo'n slagschip als een V70 in beweging te krijgen. Als de olie netjes op tijd is ververst worden ze heel oud, de distributieriem moet om de 180.000 km dus die is al eens vervangen bij deze kilometerstand. Let er wel op dat de bak fijn schakelt en de koppeling goed aanvoelt, al vermoed ik dat vanwege de kilometerstand deze auto vooral snelweg heeft gezien.
De beleving van een vijfcilinder is heel anders, maar ook de prijsbeleving, zowel qua aanschaf als qua verbruik en 100 kg zwaarder dus een klasse hoger in mrb en verzekering. Omdat autorijden emotie is, zijn velen op zoek naar een vijfcilinder motor vanwege het geluid en laten het 1.6 liter viercilinder turboblok, waar op zich niets mis mee is, links liggen. Daarnaast is de 2.5 liter vijfcilinder in november 2010 voor het laatst in NL geleverd, in Zweden volgens mij nog ietsje langer maar MY 2011 was het laatste modeljaar dat ze in de folder stonden, dus je gaat geen MY 2012 V70 vinden met die motor.(*) Wil je automaat rijden, dan is de vijfcilinder i.c.m. Geartronic wel een must, omdat de viercilinder Ford motoren zijn gekoppeld aan een Ford Powershift automaat, die niet bepaald bekend staat om zijn lange levensduur.
Alternatief is inderdaad een 2.0T viercilinder met 203 pk, maar die is alleen in MY 2011 geleverd (dus geen Sensus navigatie), die heeft een Mazda-motor die door Ford van een turbo en directe injectie is voorzien. En ook hier is de automaat niet zo denderend van. De 2.0T is ook geleverd als T5 met 240 pk, dus er zit best potentie in dit blok.
Ik zou zeggen, kijk rustig rond, in deze crisis hebben autodealers bijna niets te doen omdat mensen aanschaf van luxegoederen uitstellen en hebben ze alle tijd voor je. Hier vind je wat suggesties:
https://www.viabovag.nl/auto/m…geschakeld
(*) er zijn tot 2013 nog vijfcilinder 2.0 motoren met af-fabriek CNG geleverd in Zweden, daar zijn een handjevol van naar NL geïmporteerd maar daar worden stevige prijzen voor gevraagd