Quote door Rik Tuin
Wellicht wat off-topic, maar wat is het nut vd wervelkleppen? Er schijnen ook setjes leverbaar te zijn om ze te verwijderen, waarom zou je dat bijvoorbeeld doen?
Ik dacht ik zoek dat eens op. Ik zie met verbazing hoe mensen een hoop onzin op het internet durven plaatsen.
#1 uitleg die ik niet geloof
Ze zorgen voor turbulentie (wervelingen) in de lucht waardoor de brandstof-nevel beter mengt met de zuurstof in de lucht.
Ik zou persoonlijk denken dat dit effect bij common rail injectie niet zo heel hoog is. Misschien een uitleg uit de tijd dat men nog een carburateur had?
#2 die ik niet geloof
Hiermee wordt de lengte van het inlaattraject bepaald.
Ik zou persoonlijk denken dat de lengte altijd gelijk is.
#3 die ik niet geloof
Door de het inlaatkanaal deels te sluiten gaat de snelheid waarmee de lucht stroomt omhoog.
Ik zou denken dat in die 25 cm achter de wervelkleppen die snelheid weer omlaag gaat, aangezien snelheid gelijk is aan volume per seconde gedeeld door oppervlakte van de dwarsdoorsnede.
Een uitleg die ik wel aannemelijk vind:
Bij het regenereren van het roetfilter wordt extra brandstof ingespoten. Zonder dat de luchttoevoer beperkt wordt, wordt de extra diesel gewoon verbrand (alsof je meer gas geeft)
Waar een wervelklep ook erg nuttig voor is:
Zoek op Youtube maar eens naar "Runaway Diesel". Deze kleppen voorkomen dat, mocht je turbo olie-nevel in de inlaat sprayen.