Wervelkleppen stand

aelse
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

Wervelkleppen stand

· 
Posted: 10.04.2025 - 21:13  ·  #1
Vandaag is het beruchte bedieningsarmpje van de wervelkleppen eraf geschoten.
Opnieuw plaatsen heeft geen zin, ligt er weer binnen een minuut weer af.
Vraag: In welke stand staan de kleppen helemaal open om toch nog een paar dagen zonder armpje te kunnen rijden?
Nieuw armpje is besteld, maar tot aan de levering heb de auto nog nodig.

Gr,
Lou
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Wervelkleppen stand

· 
Posted: 10.04.2025 - 21:29  ·  #2
Dicht naar voorkant van de auto , open naar achterkant van de auto.
Zie foto’s
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
aelse
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.04.2025 - 21:35  ·  #3
Dank je wel.
Zet ik ze even vast in de achterste stand.

:-)
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 19:14  ·  #4
zelfde probleem gehad.
Het nieuwe 'stangetje' hielp wel, maar was niet genoeg.
Uiteindelijk had ik een soort van klemmetje gefabriekt om het stangetje op het kopje vast te zetten.
Nog makkelijker is een gaatje van 1,5mm boren door het kopje van de wervelklep heen en dan met een ijzerdraadje of paperclip oid vastzetten.

Uiteindelijk een keer een nieuwe wervelklep laten monteren toen het inlaatspruitstuk er toch af moest.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 19:42  ·  #5
Wellicht wat off-topic, maar wat is het nut vd wervelkleppen? Er schijnen ook setjes leverbaar te zijn om ze te verwijderen, waarom zou je dat bijvoorbeeld doen?
aelse
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 21:52  ·  #6
Ik ben me bewust dat met het nieuwe armpje, niet de allerbeste oplossing is.
Dat uiteindelijk de wervelkleppen vervangen dienen te worden voor een definitieve oplossing.

De afweging is dat dit mogelijk nog een aantal maanden gaat volhouden tot mijn pensioen. Daarna gaat de diesel waarschijnlijk de deur uit.
Jammer het is verder een geweldige auto, maar aantal KM gaat eind dit jaar zeer sterk achteruit.

De optie om een gaatje in de kogelkop te maken, is niet eens zo gek en een poging waard.

Lou
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.04.2025 - 07:07  ·  #7
Quote door Rik Tuin

Wellicht wat off-topic, maar wat is het nut vd wervelkleppen? Er schijnen ook setjes leverbaar te zijn om ze te verwijderen, waarom zou je dat bijvoorbeeld doen?

Ik dacht ik zoek dat eens op. Ik zie met verbazing hoe mensen een hoop onzin op het internet durven plaatsen.

#1 uitleg die ik niet geloof
Ze zorgen voor turbulentie (wervelingen) in de lucht waardoor de brandstof-nevel beter mengt met de zuurstof in de lucht.
Ik zou persoonlijk denken dat dit effect bij common rail injectie niet zo heel hoog is. Misschien een uitleg uit de tijd dat men nog een carburateur had?

#2 die ik niet geloof
Hiermee wordt de lengte van het inlaattraject bepaald.
Ik zou persoonlijk denken dat de lengte altijd gelijk is.

#3 die ik niet geloof
Door de het inlaatkanaal deels te sluiten gaat de snelheid waarmee de lucht stroomt omhoog.
Ik zou denken dat in die 25 cm achter de wervelkleppen die snelheid weer omlaag gaat, aangezien snelheid gelijk is aan volume per seconde gedeeld door oppervlakte van de dwarsdoorsnede.

Een uitleg die ik wel aannemelijk vind:
Bij het regenereren van het roetfilter wordt extra brandstof ingespoten. Zonder dat de luchttoevoer beperkt wordt, wordt de extra diesel gewoon verbrand (alsof je meer gas geeft)

Waar een wervelklep ook erg nuttig voor is:
Zoek op Youtube maar eens naar "Runaway Diesel". Deze kleppen voorkomen dat, mocht je turbo olie-nevel in de inlaat sprayen.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.04.2025 - 11:08  ·  #8
Het zit er dus voor niets op !
Behalve emissie eisen .

Ik zou me eens verdiepen in stromingleer van lucht , klein voorbeeldje , als die klep inderdaad gedeeltelijk dicht staat , versnelt de lucht daar ter plekke , venturie effect , en achter de klep zal waarschijnlijk turbulentie ontstaan , daardoor mengt de brandstof en lucht beter , je wil geen laminaire lucht de cilinders in , maar ook daar is weer een grens , laminair vult het sneller maar niet beter , en zo zoek je naar een compromis , om het beste er uit te halen , of het zo werkt bij de wervelkleppen weet ik niet , want ik heb me er niet in verdiept , moet ik eerst het blok gaan open halen om te zien hoe alle kanalen lopen , maar logica gaat vaak niet op , en zeker niet als je er geen kijk op hebt .
hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 14.04.2025 - 10:28  ·  #9
die wervelkleppen knijpen de lucht niet af naar je motor, ze leiden het inderdaad via een korter of langer inlaattraject. Wat het effect is van het korte of lange inlaattraject bij een direct ingespoten motor (diesel)? Geen idee... Bij (indirect?) ingespoten (benzine) motoren schijnt een korter traject een snellere gasrespons te hebben maar een lager koppel, terwijl een langer inlaattraject juist een hoger koppel oplevert. Bij een diesel zou het inderdaad iets te maken kunnen hebben met emissie-eisen (egr menging oid?). Wat ik wel denk te weten is dat bij mijn huidige 2,4 5 cilinder D5244T17 er geen wervelkleppen zijn terwijl de D5244t4 (zoals jij die denk ik ook hebt) dat wel heeft. Het grote verschil tussen die motoren is dat o.a. de d5244t4 een VNT turbo heeft en dat o.a. de d5244t17 een biturbo is (en ze andere injectiedrukken hebben, en eigenlijk van een hele andere generatie zijn...). Lang verhaal kort, die wervelkleppen doen denk ik meer dan alleen mileuprestaties verbeteren.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 14.04.2025 - 14:30  ·  #10
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 14.04.2025 - 22:11  ·  #11
Dank Blade, mooie uitleg via het linkje van nut en vooral noodzaak bij een diesel.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2025 - 22:41  ·  #12
Quote door olaf

Het zit er dus voor niets op !
Behalve emissie eisen .

Ik zou me eens verdiepen in stromingleer van lucht , klein voorbeeldje , als die klep inderdaad gedeeltelijk dicht staat , versnelt de lucht daar ter plekke , venturie effect , en achter de klep zal waarschijnlijk turbulentie ontstaan , daardoor mengt de brandstof en lucht beter , je wil geen laminaire lucht de cilinders in , maar ook daar is weer een grens , laminair vult het sneller maar niet beter , en zo zoek je naar een compromis , om het beste er uit te halen , of het zo werkt bij de wervelkleppen weet ik niet , want ik heb me er niet in verdiept , moet ik eerst het blok gaan open halen om te zien hoe alle kanalen lopen , maar logica gaat vaak niet op , en zeker niet als je er geen kijk op hebt .

De brandstof wordt echter direct in de cilinder ingespoten, niet in het spruitstuk. Er is dus nooit sprake van een mengsel in het spruitstuk. De vulling van de cilinder gebeurt zeker niet laminair.

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het er voor niets op zit. Emissie-regels zijn er ook met een goede reden (als dat de reden zou zijn.)

Het artikel van Blade suggereert dat er in het spruitstuk een lang en een kort inlaat traject ingebouwd zit. Onder sommige omstandigheden kan het pulseren van de lucht de vulling van de cilinder tegenwerken. Dan switcht de wervelklep naar het andere traject.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2025 - 15:55  ·  #13
Dat zeg ik ook nergens dat er mengsel is in spruitstuk , goed lezen .

Selected quotes for multi-quoting:   0