Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 
 
 
 
 
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 06.02.2015 - 23:34  ·  #1
Hallo leden,

De reparatie waar we allemaal bang voor zijn, is bij mij binnenkort aan de beurt. Nee, mijn koppeling is niet versleten, maar ik begin sinds een paar duizend kilometer mijn dubbelmassa vliegwiel te voelen. Helemaal niet gek natuurlijk als dat ding nog nooit vervangen is ... (370.000km op de tellert) Het is nog niet heel erg versleten, maar bij het starten geeft hij een schokje en tijdens het rijden voel je ook wat schokjes met gasgeven, gas los en schakelen.

Nu ben ik iemand die graag zelf dingen doet en ook al vrij wat sleutelervaring heeft. Ik heb alleen nog nooit de versnellingsbak van een Volvo eraf gehaald en ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Is het een rotklus of is het vrij goed te doen (ondanks dat het lang duurt)? Heb je hier speciaal gereedschap voor nodig? Beter uitbesteden aan iemand die het vaker heeft gedaan of het zaakje vervangen met een handleiding van VIDA o.i.d?

Oja, nog iets! Ik heb op www.carpartsdirect.nl mijn kenteken ingevoerd en toen stuitte ik op twee dubbelmassa vliegwielen met bijna identieke onderdeelnummers van LuK.
De eerste: 415 0312 10 €499,81
De tweede: 415 0313 10 €581,66
Iemand een idee welke ik zou moeten nemen?

Graag hoor ik van jullie!!
En super bedankt:)!
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2721
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 07.02.2015 - 00:34  ·  #2
Koppeling vervangen is niet heel moeilijk.
Weel veel sleutelwerk...
Subframe eronderuit is het makkelijkst.
En jij hebt 4wd, dus nog wat extra werk...
Geen speciaal gereedschap benodigd..
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 07.02.2015 - 00:46  ·  #3
Bedankt voor je snelle antwoord 1-wiel! :)

Dat is mooi, heb ik weer wat op de planning staan voor dit jaar.
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 07.02.2015 - 09:52  ·  #4
Is goed te doen!! Wel ook het bedieningscilindertje voor de drukgroep vervangen! Subframe eronder weghalen maakt het wel veel makkelijker.(wel aan alle kabelgootjes,massakabeltjes etc. denken) Onderschat het gewicht van de bak niet!
Uiteraard ook de (nieuwe) koppelingsplaat goed centreren. Sterkte!!! :-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 07.02.2015 - 11:27  ·  #5
Mooi dat dit voorbij komt, ik wilde ook net een topic openen;

Er is voor een zelfstellende drukgroep wel een special tool nodig om de veren op te spannen vòòr montage.

https://m.youtube.com/watch?v=Tp5KeAQntGM

Anders is de drukgroep na 1000 km overleden (heb ik begrepen)

Ik zag pas een site waar ze koppelingen verkopen en waar je dit tool dan kunt lenen om te monteren. Ik weet alleen niet meer hoe die site heet..... :shame:

Ik heb de montageset ook gezien voor €150, dat was deze set, mp volgens mij: http://www.toolsnmore.nl/conte…ntage_set_'_self_adjusting'

Bij mij komt het ook aan de beurt, ondanks dat ik van een golf II, een skoda fabia en een peus 206 de koppeling succcesvol heb vervangen, merk ik dat ik er toch tegenop zie.

Je kunt ook overstappen op een vast vliegwiel, en er zijn tegenwoordig sets hiervoor te koop. Let wel op dat je dan een koppelingsplaat hebt met langere veren, die zijn nodig om de hardere klappen op te vangen. Ik begreep dat de bediening dan iets zwaarder is, maar er is wel meer gevoel met aangrijpen.

Weet iemand of je een vast vliegwiel van bv een 850 kunt gebruiken en daarop een nieuwe koppeling en drukgroep kunt monteren?

En als de leverancier niet welke er bij jou in moet, dan beide bestellen en de verkeerde retourneren. beetje grieplig als alles los ligt en het past niet.....

als het bij jou zover is, wil ik meekijken/assisteren als dat schikt.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 07.02.2015 - 11:53  ·  #6
Voor speciaal gereedschap zou je Sacco van autogereedschap.com / motiv tools kunnen bellen. Hij rijdt zelf een 850glt en onderhoudt deze ook. Heeft 60.000 artikelen in het assortiment.
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 07.02.2015 - 17:54  ·  #7
Bedankt voor alle hulp en nuttige informatie! :)

Volgens mij kan ik wel aan montagegereedschap komen, ben ik niet zeker van. Bedankt in ieder geval voor de tips Walter en Grroovedude :)!
Het is iets wat ik van plan ben om later dit jaar eens te gaan doen. Ik wil hem deze maand eerst even door de APK helpen (gelukkig alleen een fuseekogeltje).

Ik ga toch liever voor een dubbelmassa vliegwiel, kost iets meer, maar is volgens mij toch het fijnste.
En super bedankt voor het aanbod Walter! Zal ik zeker in gedachten houden, als de tijd is aangebroken :)

De koppeling en drukgroep zijn 35.000km geleden vervangen, vlak voor aanschaf van de auto. Jammer dat er toen nog niks aan het vliegwiel te voelen was. Verder vraag ik me nog af of de versnellingsbak gereviseerd kan worden? Hij fluit namelijk in z'n zesde versnelling. En als je de bak er dan toch af hebt... :P
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 07.02.2015 - 19:37  ·  #8
Ben trouwens wel benieuwd hoe emiel de koppeling vervangt, hij geeft aan dat er geen special tools nodig zijn. Verklaar je nader!
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2721
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 07.02.2015 - 20:39  ·  #9
Is afhankelijk van type koppeling, met of zonder voorspanning.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wie heeft wel eens de koppeling vervangen?

 · 
Posted: 08.02.2015 - 16:07  ·  #10
Welke modellen hebben een 'gewone' drukgroep? Volgens mij hebben alle S60 en V70N modellen een zelfstellende (SAC) drukgroep
 
Selected quotes for multi-quoting:   0