wie rijdt er hier nog meer op cng

of bi fuel v60/v70

 
 
 
 
 
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 01.05.2021 - 19:31  ·  #16
Het dilemma om voor een CNG uitvoering te kiezen is de zeer beperkte mogelijkheid om CNG te kunnen tanken. Als je in de stad woont heb je veel kans dat er een CNG tankstation is binnen een straal van 5 kilometer.
Vorig jaar nog eens opgezocht en voor mij is de dichtstbijzijnde mogelijkheid 12 kilometer verder, en ook nog eens op een locatie / in een richting waar ik zelden kom.
Recent van Hennes een uit Zweden geïmporteerde V70 van december 2015 als leenauto mee gekregen die al 400k had gereden. Die had in Zweden als taxi op CNG gereden. En die reed nog als nieuw.
paragraaff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 41
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 13.06.2021 - 18:57  ·  #17
@appeltje en anderen met een V70 140 pk CNG/benzine 2006:

Mag ik vragen hoeveel liter er in de benzinetank gaat? En hoeveel kilometer haal je daar gemiddeld mee? Of wijken de tankgroottes vaak af? Ik ben me aan het orienteren op CNG, maar ik vind een actieradius van 200 km op cng best laag (of op hoeveel CNG tanks zijn dat? want ik heb een v70 op het oog met drie CNG tanks). Zeker met vakantieplannen in het buitenland vind ik 200 km te laag. Maar als ik een paar honderd kilometer haal op benzine, dan durf ik het wel aan.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 13.06.2021 - 22:34  ·  #18
Hallo, in vervolg op eerder geschreven, ongeveer 230 - 250 op CNG met L- gas, bij H-gas hoog calorisch ongeveer 300 km. Dat is in België, Frankrijk en Duitsland. Schijnt nu ook 1 pomp in Hoofddorp te zijn met H-gas. Voor de benzine, ik dacht dat er 15-20 liter in past en dat ik er ongeveer 200 mee durfde te rijden in Frankrijk voordat ik weer ging tanken. Nederland is goed te doen met CNG, België nabij Antwerpen ook, vlakbij Parijs een goede. Duitsland weet ik niet zo, onderweg naar Italië schijnt het geen probleem te zijn.
Misschien weet iemand anders precies hoeveel er met de benzine te rijden is.........
paragraaff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 41
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 20.06.2021 - 22:02  ·  #19
Hoi allen, ik ben mij nog steeds aan het orienteren op V70's op CNG uit +/- '06. Qua totale actieradius was ik benieuwd hoeveel liter benzine erin gaat. Na wat onderzoeken lijkt er zo'n 20 liter benzine in te gaan. Is dat ook jullie ervaring?

En waar ik benieuwd naar ben: Ik krijg van dealers het gevoel dat ze deze Volvo's moeilijk verkocht krijgen. Het maakt mij wat huiverig als ik de Volvo na een aantal jaar zelf wil doorverkopen. Wat is jullie gedachte hierover?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 20.06.2021 - 22:20  ·  #20
Ik denk dat je gelijk hebt. Ook ik heb me op CNG georiënteerd omdat daarvan regelmatig bijzonder mooie uitvoering voorbij komen (o.a. Via Hennes) maar kwam al snel tot de conclusie dat de verkrijgbaarheid hiervan een probleem is. En ik wil niet telkens 15 km moeten omrijden om de CNG tank te kunnen vullen om daarmee weer 200 tot 250 km te kunnen rijden :wall:
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 21.06.2021 - 08:26  ·  #21
Om even te reageren op de vraag hoe dat rijdt met zo'n tune van Obbe: dat rijdt wel echt een stuk lekkerder (en makkelijker). Die tune doet voornamelijk wat in het toerengebied boven de 3000tpm, dus een beetje afhankelijk van je rijstijl hoe veel je er van merkt. (want mijn volvo draait iets van 2500 tpm bij ongeveer 120 km/u dacht ik) maar als je een keer in moet halen, door moet gassen of een berg op moet met caravan erachter, dan is dat vermogen boven de 3000 tpm meer dan welkom. Qua verbruik merkte ik geen verschil overigens.

Wat betreft de tankinhoud; we hebben het nog steeds over een v70n en niet over een v70nn? Ik krijg ongeveer 30 liter in die tank gepropt (en dan zit ie ook echt tot aan de nok toe vol). de CNG tank gaat ongeveer 14-15kg in (afhankelijk van het tankstation, buitentemperatuur e.d.). Totale actieradius is ongeveer 600 km als je beide brandstoffen leeg rijdt (L-gas en euro 95). Bij euro 98 loopt ie toch iets zuiniger en met H-gas kom je ook verder dus dan wordt je actieradius ook groter.

Duitsland, italie, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland zijn heel goed te doen met CNG, Belgie is het even zoeken maar daar kun je ook wel tanken. Frankrijk kun je beter vergeten om op CNG te rijden. De tankstations door heel Europa kun je vinden met de app van Pitpoint.

Dus wat betreft vakanties; erg goed te doen, als je om de 2 uur rijden even stopt om de benen te strekken en er brandstof in te gooien dan is er erg goed mee te leven, zelfs als je alleen op benzine rijdt tijdens je vakantie (en zelfs als je er een caravan achter hebt hangen). Wil je in een keer 800-1000km doorknallen zonder te stoppen, dan kun je beter een diesel kopen denk ik.
Mocht je trouwens een keer willen voelen hoe dat CNG met obbetune rijdt in een (volgens volvoservice erg goed rijdende) v70 uit 2006, dan mag je best eens een stukje met mijn auto komen proberen.
paragraaff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 41
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 29.06.2021 - 18:33  ·  #22
Nou hij hij staat voor de deur hoor. Een prachtige zwarte V70 2.4 uit 2007 op cng/benzine. Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage aan dit topic, want hiermee heb ik goed mijn keuze kunnen afwegen. Ik weet zo goed de nadelen/aandachtspunten van rijden op CNG, maar ik vind het de gok waard. Voor mij is zoveel mogelijk rijden op groen gas de enige manier waarop ik het rijden in zo'n bakbeest kan verantwoorden naar mezelf toe in deze tijden (na het rijden van full electric via mijn werkgever).

Kan iemand mij nog vertellen of de auto vanzelf overschakelt op benzine als de cng op is, en andersom? Ik durfde het experiment tijdens mij eerste rit nog niet aan.

@administrator: Koe kan ik ervoor zorgen dat ik notificaties ontvang zodra er nieuwe reacties zijn geplaatst op dit topic?
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 29.06.2021 - 19:00  ·  #23
Hallo Paragraaf, hij schakelt automatisch over naar benzine als de CNG op is. Eerst gaat een lampje branden in je dashboard.
Gefeliciteerd met je nieuwe wagen 👍 veel plezier ermee 👍
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 29.06.2021 - 21:15  ·  #24
Van harte gefeliciteerd Pim.🥂🍾



Quote door paragraaff

@administrator: Koe kan ik ervoor zorgen dat ik notificaties ontvang zodra er nieuwe reacties zijn geplaatst op dit topic?


Met de zwarte label schakel je dit in en met de witte weer uit.



Bij “mijn instellingen” kun je bij “subscriptions” de notificatie inschakelen.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 30.06.2021 - 06:05  ·  #25
In Hoofddorp zit een CNG+ plus pomp, daar zit H-gas in, dan rijdt je meer km per kg gas.
MarnixV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

CNG+

 · 
Posted: 25.10.2021 - 13:34  ·  #26
Quote door Appeltje

In Hoofddorp zit een CNG+ plus pomp, daar zit H-gas in, dan rijdt je meer km per kg gas.


Waar zit deze pomp? ik rijd regelmatig langs Hoofddorp
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 25.10.2021 - 14:36  ·  #27
Hallo Marnix, Snelweg A4, afrit 3a Hoofddorp Zuid, aan de Nelson Mandeladreef is een zijweg, richting het akkerland (zuidelijke richting), daarin rijden (klein stukje zuid) dan op T-splitsing rechts, iets doorrijden dan aan linkerhand. Er staat helaas nog geen eigen straatnaam in Google Maps. De naam in Google Maps is DCB Energy Schiphol. Veel succes ermee.
MarnixV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

changing lane

 · 
Posted: 25.10.2021 - 19:53  ·  #28
Dankjewel! Volgens google heet het de Changing Lane. Ik zie dat de CNG+ €2 per kilo kost. Ik denk niet dat de het lagere verbruik opweegt tegen de €0,45 meerprijs per kilo. Of zijn jouw ervaringen anders?
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 25.10.2021 - 20:19  ·  #29
Hallo Marnix, vanavond getankt bij Tamoil Bio CNG voor 1,80 euro per kg. Misschien was het de meewind of het rijden op de snelweg; het leek me wel goedkoper en ik kwam er iets verder mee.
evertvet58
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 66
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 26.10.2021 - 08:37  ·  #30
Het hoogcalorische cng heeft ca 20% meer calorische waarde dan het laagcalorische, dus ook een 20% hogere actieradius, mag dus ook 20% duurder zijn.
Afgelopen weekend nog 1,60 betaald voor laagcalorisch gas.
Hoogcalorisch gas heb ik in Utrecht getankt: https://www.rolande.nl/onze-stations/ Dit zijn CNG / LNG stations.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0