wie rijdt er hier nog meer op cng

of bi fuel v60/v70

 
 
 
 
 
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 31.10.2021 - 19:41  ·  #31
Helaas is CNG fors duurder geworden. Ik tankte tot voor kort bij de suikerfabriek in Groningen altijd voor € 128,5, helaas net omhoog gegaan naar € 159,9...
En dan is CNG+ nog duurder... Maar goed, ook benzine is duurder geworden.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 07.11.2021 - 17:36  ·  #32
Ik ben tegenwoordig blij als ik CNG onder de 1,60 per kg tank! In de buurt van mijn werk tank ik voor 1,75 per kg CNG.
Ik heb trouwens een brief geschreven naar de vaste 2e kamer commissie van economische zaken en klimaat, helaas net voordat de gasprijzen zo achterlijk hard stegen. In die brief beargumenteerde ik dat het klimaatbeleid niet strookt met de praktijk en haalde ik het voorbeeld van een Volvo op CNG vs een Volvo op diesel aan. Die brief is in besproken door de commissie maar ik verwacht niet dat we straks een benzinetarief voor de wegenbelasting betalen oid.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 12.11.2021 - 16:28  ·  #33
Inmiddels betaal ik hier ook € 1,67...

Ik heb laatst een berekening gemaakt en eigenlijk kan het niet meer uit om op CNG te rijden...
Grappig trouwens dat je een brief hebt geschreven, wat was de exacte uitkomst eigenlijk?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 12.11.2021 - 22:47  ·  #34
@rolvio; klopt, ik heb ook zo’n berekening gemaakt en kwam er achter dat ik goedkoper uit bent met een diesel… CNG is op geen enkel punt ( behalve milieutechnisch) aantrekkelijk. Meer onderhoud, minder power, hogere vaste lasten, lage actieradius en nu dus ook zeer hoge liter/kilogram prijzen. Enfin, de auto schrijft toch niet meer af...

Wat betreft die brief; bovenstaande argumenten heb ik netjes opgeschreven en voorgerekend. Men vond dat mijn brief interessant was en die brief is gedeeld met alle kamerleden. Helaas is het onderwerp tijdens de bedoelde vergadering helemaal niet aan bod gekomen omdat men ( terecht) heel lang heeft zitten praten over de gasprijzen en wat dat doet met gezinnen die in de kou komen te zitten. Oftewel, ons probleem is eigenlijk een beetje een luxeprobleem…
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 13.11.2021 - 11:10  ·  #35
Ja, in dat licht bekeken is ons "probleem" inderdaad minder urgent.

Overigens heb ik in die drie jaar dat ik de auto nu heb (en 75000 km verder) geen onderhoud gehad aan het CNG systeem. Op een setje filters na dan...
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 92
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 13.11.2021 - 22:17  ·  #36
Hier in Utrecht tank ik nog bij 1 station CNG voor € 1,069 , 'gewoon' laag calorisch CNG, dus geen CNG+

Bij de CNG+ gas haal ik 1 op 20 en bij een beetje zuinig aan haal en soms zelfs 1 op 22 haal, red ik dat bij 'normaal' CNG bij lange na niet. Bij de lage calorisch CNG gaat het al gauw terug naar 1 op 16.

De prijs van CNG+ is op dit moment in Utrecht € 2,394 ! En de normale CNG gemiddeld € 1,669.

Gemiddeld Euro95/ E10 prijs is € 1,95 / liter bij schrijven van dit bericht

Volgens mijn berekening met mijn Volvo v70 rijd ik pas vanaf 10.500 km/ jaar voordeliger op CNG, bij een CNG prijs van € 1,069 en verbruik van 1 op 16 (Kg/Km).
Bij een CNG prijs van € 1,269 rijd je pas vanaf 14.000 km/jaar voordeliger.
Alles erna is eigenlijk niet meer interessant, bij € 1,669 moet je namelijk al gauw meer dan 25.000km/jaar rijden.


Pas 1x een CNG filter van €7,50 zelf vervangen, was eigenlijk ook al niet nodig.
Dus tot nut toe gelukkig, niets meer aan onderhoud gehad voor het op CNG rijden.


Volvo V70 - BiFuel
T5 (4 cyl. /245Pk) - 2016
Km-stand: 87.300
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 30.12.2021 - 18:36  ·  #37
Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en CNG gaat eruit. Ga afspraak maken om de installatie eruit te halen.
Met de prijs die op het moment bijna hetzelfde is als benzine en de kilometers die ik per jaar maak met deze auto, kan het gewoon niet meer uit.

Het was een mooi avontuur, zeker in het begin met veel kilometers en een prijs van rond de 1 euro per kg, maar straks vrolijk verder op benzine.

Ik heb dan nog steeds een mooie 5-cilinder, maar nu op benzine :Thumbsup:
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 08.02.2022 - 08:17  ·  #38
@rolvio, snap het helemaal, de CNG zat voor de jaarwisseling rond de 1,95!! Nu is ie weer terug op een iets comfortabelere prijs van 1,65. dan moet je toch serieuze kilometers maken om dat er uit te krijgen.
Ik heb ook zitten twijfelen om de auto eruit te doen vanwege de CNG prijzen. Uiteindelijk toch niet gedaan, ik krijg er waarschijnlijk kleingeld voor terug en de auto is verder eigenlijk gewoon in goede staat...
evertvet58
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 66
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Omslagpunt cng / benzine

 · 
Posted: 08.02.2022 - 12:13  ·  #39
Het omslag punt voor de huidige brandstofpriijzen CnG (1,65) versus benzine (€1.95) ligt bij een Volvo van 1550 kg (met een geschat verbruik voor benzine van 1 op 11 en voor cng 1 op 15 ) rond de 6500 kilometer per jaar in de provincie Noord Holland. Als CNG € 1,95 wordt bij een benzineprijs van € 1,95 ligt het omslag punt bij 10000 kilometer. Dus kosten maken om de installatie uit te bouwen heeft alleen zin bij lage jaarlijkse kilometers.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 13.02.2022 - 10:04  ·  #40
Ik heb ook zo'n excelfile gemaakt, handig he? Ik reken echter wel met een ander praktijkverbruik; op CNG zit ik eerder rond de 1:13-1:14. Dan was ik op jaarbasis alsnog iets goedkoper uit op CNG inderdaad. De hogere wegenbelasting gecombineerd met minder km's (vanwege corona) en de flink gestegen CNG prijzen deden me echter wel twijfelen.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 16.02.2022 - 16:53  ·  #41
Inmiddels rij ik heerlijk rond met mijn V60 op benzine nu. MRB gezakt van € 140,- per maand naar € 78,-. Gezien onze huidige kilometers met de V60 past dit mij best.
OUDEN604
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spain
Leeftijd: 70
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

verbruik

 · 
Posted: 17.05.2022 - 18:58  ·  #42
Ik rijd sinds een jaar mijn V70 Bifuel. Ik haal meestal wel 300km met 17kg, dus 17km/kg. Zonder aanhanger en niet te hard natuurlijk. Ik heb ook nog de 70l branstof(tank) tot mijn beschikking. Dus 1000km zou haalbaar moeten zijn, maar ik tank natuurlijk na 300km.....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dimi
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leivi (GE) Italië
Leeftijd: 52
Homepage: olivarancio.com
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 26.06.2022 - 11:03  ·  #43
Jammer dat het CNG rijden langzamerhand oninteressant wordt in NL. Dit ligt toch vooral aan die debiele wegenbelasting, die totaal níet berekend wordt vanuit een "groen" perspectief. Dit was tenslotte ook altijd al zo met LPG. Toch heb ik onlangs voor een auto mop cng gekozen, het is schoner, zeker als je biogas tankt én je kunt redelijk betaalbaar een t5 rijden. Weliswaar een 2 liter, maar geen Ford! Ik woon grotendeels in Italië en heb hem ook op Italiaans kenteken gezet, kosten €1500,- (in Italië zijn ze nu eenmaal gek op geld verdienen aan bureaucratie), maar geen wegenbelasting. Bovendien tank je hier altijd hoogcalorisch en voor ongeveer 1,50 in de huidige tijd. ik rijd dus 300km voor ongeveer € 20,-. Met deze motor vind ik dat prima. Daarnaast schaf je nu redelijk voordelig een cng import auto aan, 20.000 voor een v70 uit 2015 met 90.000 op de teller en een goede km historie is niet gek voor een échte auto. Men raakt die dingen nu eenmaal moeilijk kwijt.
Trouwens, ouden 604, ik ben wel jaloers op uw automaat. Zo'n handbak is wel erg terug in de tijd.
Ik moet wel zeggen dat de motor onderin trouwens totaal geen thuis geeft, onder de 2000 tpm kun je gewoon een dutje gaan doen. Daarboven begint hij opeens te schoppen, heel wat anders als mijn vorige citroen c6 v6. Ook staat mij bij dat mijn oude volvo 850 t5 daar niet zo'n last van had.
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 92
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 26.10.2022 - 22:34  ·  #44
Met veel, heel veel; tegenzin vandaag begonnen met het uitbouwen van het CNG (Bifuel) systeem. Over 2 weken naar RDW voor nieuwe keuring.

Het blijft zonde dat zo'n mooi schoon systeem het veld moet ruimen, het raakt me best wel maar de kosten (MRB en CNG prijs)) is gewoon teveel. Betaal tussen de 500,- a 700,- / jaar meer t.o.v. benzine. Dit voor 2022 voor lief genomen en verwacht dat het voor 2023 helaas niet veel anders zal zijn met de CNG prijzen, zeker niet nu ik niet meer dan max. 10.000 - 15.000km / jaar zal gaan rijden.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: wie rijdt er hier nog meer op cng

 · 
Posted: 27.10.2022 - 16:42  ·  #45
waarom niet een andere v70 kopen? ik heb het ook overwogen maar het bi-fuel gedeelte is behoorlijk ver verweven met de ECM en DIM. bovendien heb je dan nog een klein benzinetankje. Uiteindelijk, met pijn in mijn hart, heb ik mijn bifuel CNG verkocht zonder er iets aan uit te bouwen, ik kreeg er nog een best mooi bedrag voor en heb er een volvo diesel (ja, ik weet het... ook niet ideaal maar ik heb geen glazen bol) voor teruggekocht.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0