wiel lager.

 
 
 
 
 
tamme_tekkel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peijnenburgdorp
Leeftijd: 57
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

wiel lager.

 · 
Posted: 04.07.2014 - 11:09  ·  #1
hallo,

ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem

een paar weken geleden heb ik een aanvaring gehad op de snelweg met een ski-box.
Deze was van een auto voor mij er af gewaaid.
ik heb vanaf die tijd een raar geluid aan de voorkant.

2000 km voor dit ongeval had ik nieuwe banden erop laten leggen.
De banden zijn vervangen(garantie gelukkig).
dit bedrijf zegt mij dat het linkse en waarschijnlijk ook het rechtse wiellager
defect is. Het is slijtage. ik vind dit vreemd met 230.000 km op de teller.
ik heb diverse volvo''s gehad met zeker dubbelen aantal km maar nog nooit
een wiellager.
mijn vraag is kan dit door slijtage? of kan dit komen door de klap die ik heb gehad
met de ski-box?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 04.07.2014 - 11:30  ·  #2
Slijtage bij 230k lijkt me vrij normaal eigenlijk.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 04.07.2014 - 11:55  ·  #3
Hier ook links en rechts voor al vervangen, zelfs links achter al met 196K km.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 04.07.2014 - 12:34  ·  #4
Hoe heb je de skibox geraakt? Met de voorkant, of ben je er echt overheen gereden? En met welke snelheid en wat zijn je exacte klachten nu? Een versleten wiellager kun je horen door de auto op te krikken, het wiel een zwieper te geven en goed te luisteren. Een ruisend geluid kan duiden op beginnende slijtage van het lager.

Maar ik vind het wat moeilijk te geloven dat een lager door dit euvel zo plotseling "versleten" is of klachten veroorzaakt.
Ik zou het eerder zoeken in andere delen van de wielophanging.

Denk ook even aan zaken als het dunne plaatwerk achter de remschijven, rondom de katalysator/uitlaat e.d. Dit kan ook zijn gaan trillen/aanlopen na de aanrijding (verbogen).
Dit hoeft op de brug niet altijd direct hoorbaar/zichtbaar te zijn, kan door rijwind nog wat verbogen worden bijv.
Graag wat extra informatie voor beter advies.
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 05.07.2014 - 09:30  ·  #5
Quote door tamme_tekkel

een paar weken geleden heb ik een aanvaring gehad op de snelweg met een ski-box.
Deze was van een auto voor mij er af gewaaid.


Weer eens wat anders dan een hert/ree/eland. :D

Quote door tamme_tekkel

2000 km voor dit ongeval had ik nieuwe banden erop laten leggen.
De banden zijn vervangen(garantie gelukkig).
dit bedrijf zegt mij dat het linkse en waarschijnlijk ook het rechtse wiellager
defect is. Het is slijtage. ik vind dit vreemd met 230.000 km op de teller.
ik heb diverse volvo''s gehad met zeker dubbelen aantal km maar nog nooit
een wiellager.


Bij de S60 die ik hiervoor had waren ze beide ook op bij +/-180k kilometers.
Gelukkig zijn ze niet erg duur: 1,2,3 en is vervangen een fluitje van een cent. Pas wel op met de centrale bout in de aandrijfassen. Bij mij is er eens een afgebroken....

Quote door tamme_tekkel

Mijn vraag is kan dit door slijtage? Of kan dit komen door de klap die ik heb gehad
met de ski-box?


Het is m.i. zeer onwaarschijnlijk dat beide wiellagers stuk zijn gegaan van een aanrijding met een ski-box. je rijd de hele dag over oneffenheden (randjes, gaten, drempels) en daar kunnen ze ook tegen. Ik denk dus gewoon slijtage.
tamme_tekkel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peijnenburgdorp
Leeftijd: 57
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 07.07.2014 - 08:30  ·  #6
hallo,
bedankt voor jullie reactie.

Pepijnz:
het volgende is gebeurt ;
ik reed op de Duitse Autobaan. Met een snelheid van 140km/h.
Ik zag voor mij een auto de ski-box loskomen van het dak.Ik vol in de ankers
gevarenlichten gingen aan(iets nieuws voor mij) de neus van de auto flink
naar beneden. Toen volgde het over de ski-box rijden. Het was een flinke dreun
in de auto. Hoe hard ik reed weet ik echt niet. ik kon daar niet zo op letten.
Ik denk zo ongeveer 80 a 90km/h
Naar dit ben ik naar de vluchtstrook gegaan. onder de auto gekeken ik zag alleen wat
kras schade. het meeste van midden naar links.
Het vreemde is de auto trekt niet naar links of rechts. Ook niet bij het remmen

ondertussen ben ik bij een schade bedrijf geweest. Die hebben de banden vervangen en gekeken
waar het aan lag. Het geluid was wel minder. Het schade bedrijf vertelde er moesten vier nieuwe banden op en dan was het goed. Ondanks dat het geluid niet geheel weg was.
Daar komt nog eens bij dat de verzekering niets vergoede omdat er geen zichtbare schade
aan de banden. Vreemd is dit de tegenpartij wilde volledig verantwoording nemen.
Ik vertrouwde dit niet. Ben ik naar het bedrijf gegaan waar de banden voor het ongeval waren geplaatst. Die hebben deze voorbanden vervangen en uitgelijnd.
dit bedrijf vertelde wel dat links heel erg uit het spoor was. Na het goed zetten ging het geluid niet weg. Het verhaal hier was linkse lager niet goed en misschien ook rechts.

ik weet het niet meer wat ik moet geloven.
In ieder geval weet ik wel dat het geluid naar het ongeval ik nog steeds heb.
Wel in iets mindere maten.
Als ik 50km/h rij dan is het net of er iets onder de band zit. iets van tok tok tok. Het gaat wel
luider naarmate ik harder rij. Bij 70km/h is het weg en bij ongeveer 100 a 110 is het weer terug.
Op internet gekeken en het herstellen is toch ook niet om even te zeggen plaatst er maar 2.
Prijzen ongeveer tussen de 250 en 300 euries per kant.

ik hoop genoeg informatie voor Pepijnz
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 07.07.2014 - 09:52  ·  #7
Waarom zijn de banden vervangen? Als ze niet stuk zijn of schade hebben, zal de verzekering dat niet vergoeden idd.
Gekeken waar wat aan lag? Jij meldt je schade aan je verzekering, je zal dan naar een schadebedrijf worden doorverwezen. Het schadebedrijf maakt een rapport op, daarin staat de geconstateerde schade. Uitlijnen, krassen, wielen, banden etc horen gewoon vergoed te worden, mits dat aan dit ongeluk te wijten is natuurlijk. Een ander bedrijf laten kijken en vervangen levert je niets op, als je twijfelt over de opgemaakte schade vraag je via je verzekering een contra-expertise aan. Lagers zullen bij 230k al een heel eind versleten zijn, over een skibox vliegen zal misschien net even te veel van het goede zijn.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 07.07.2014 - 12:23  ·  #8
Ik denk dat Ralph hier heel goed zit.

Ter aanvulling. Indien de verzekering betaalt, zal deze rekening houden met reguliere slijtage. Als bv lagers gemiddeld een levensduur van 250k hebben en je moet ze na 230k door een aanrijding plots vervangen, dan betaalt de verzekering niet meer dan 20/250e van de lagers. Je verzekering betaalt namelijk schade en geen onderhoud.

Dit is het grondbeginsel van verzekeren. Uiteraard mag de verzekeraar in een individuele polis iets gunstigers afspreken met een verzekerde. Mijn advies is dus, lees je polis nauwkeurig over hoe je verzekeraar hier mee omgaat.

Overigens is een contra-expert in de autoschadebranche heel ongebruikelijk. Ook hiervoor geld, kijk even in je polisvoorwaarden hoe dat geregeld is.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 07.07.2014 - 14:04  ·  #9
Er is zelden contra-expertise nodig vooral, staat allemaal keurig in de computer met tot op de minuut nauwkeurige specs van de te verrichten werkzaamheden en dat wordt in de regel gewoon geaccepteerd. Kan zijn dat ze graag hebben dat je naar een 'aangesloten' bedrijf gaat omdat je anders geen recht zou hebben op reparatie maar dat is niet helemaal waar, je mag laten repareren waar je wil (of zelfs helemaal niet), zolang dat niet duurder is.
tamme_tekkel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peijnenburgdorp
Leeftijd: 57
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 25.07.2014 - 20:00  ·  #10
hallo mede forum gebruikers,

het is een lijdensweg, ondertussen zijn de beide lagers vervangen en het probleem is weg.
helaas laat de verzekering het afweten, ze gaan niet over tot betaling.
leuk verhaal. banden zijn vervangen en wielen uitgelijnd. Dan wil de verzekering
een expert sturen. dat kan, maar je ziet het al aankomen.
geen schade aan de banden wielen lopen recht. Dus een onderhoudsprobleem.

Ondanks dit rij ik toch wel graag in mijn Volvo.

Wat Nu. ik heb denk ik niet veel keus denk ik ?
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 27.07.2014 - 12:38  ·  #11
Ik denk eigenlijk dat je na de 'aanrijding' eens goed bent gaan opletten of je iets zou horen / voelen wat afwijkend is van wat je als 'perfect' zou verwachten.

En dan hoor/voel je plots altijd wel iets. Als je tegen een willekeurige automobilist zegt dat je een raar tikje in z'n blok hoort dan zal menig een helemaal uit z'n dak gaan, terwijl er niets te horen is dat er gister ook niet was.

Ik denk dat je al heel erg blij mag zijn dat de banden vergoed werden.

Als de wiellagers al 2ton+ gedraaid hebben dan zie ik ook niet in waarom die nog weer vergoed zouden moeten lekker.
Ik gun je van harte een prima rijdende auto, maar 'wij' als gezamelijke premie betalers zouden dan jouw slijtage delen betalen.
Op die manier zouden er heel wat meer mensen dingen claimen en zouden de premies met een factor 100 omhoog gaan.

Een skibox is over het algemeen ook alleen wat polyester. Een keer de stoep oprijden zal niet minder schadelijk zijn, lijkt me.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 27.07.2014 - 13:28  ·  #12
ik wou net zeggen....een skibox is kunstof, die zou hooguit wat krassen op de carrosserie kunnen maken, en die noodstop zou je banden misschien wat onregelmatig af kunnen slijten maar dat lijkt me door abs eigenlijk ook niet echt het geval.... al met al lijkt het me dat je door het hele geval gewoon wat meer bent op gaan letten op geluidjes die er misschien al waren...
tamme_tekkel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peijnenburgdorp
Leeftijd: 57
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 26.08.2014 - 09:08  ·  #13
hallo allemaal,
uiteindelijk is er vordering in deze zaak.
2de maal een expert erbij die zag ook niet dat de defecte lagers door het ongeval
kwam. deze expert vertelde de auto is niet uit het spoor en de banden zijn nieuw.
logies deze waren al hersteld.
dus OH. ondertussen wilde ik wel op vakantie dus lagers laten vervangen.
de oude lager heb ik laten bekijken en ja hoor er zaten aan beide lagers een buts in. ook dit punt was ook voelbaar.Dit zou je niet zeggen bij een skibox daar zitten toch geen harde delen op of aan. het kwam door het harde remmen en de verhoging van de
skibox tov het wegdek. deze klap heeft het veroorzaakt. Je zou dan toch ook zeggen dat er dan meer defect zou moeten zijn door deze klap, het tegendeel is waar. voor de rest is alles goed nu. uiteindelijk is er toch overgegaan tot betaling. Ik vind het een raar systeem in Nederland je hebt een no-claim verzekering en je moet er zoveel voor doen om je gelijk te halen. Uiteindelijk kan ik weer genieten van mijn Volvo.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 26.08.2014 - 11:20  ·  #14
wauw dat moet dan een beste dreun geweest zijn om een buts in je lagers te veroorzaken. Je velgen hadden geen schade? aluminium tegen lagers staal.
zou ik ook niet verwachten, maar nooit te oud om iets te leren.
goed om te delen thx.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: wiel lager.

 · 
Posted: 26.08.2014 - 15:10  ·  #15
Wellicht toch wat stalen delen in de skihut gehad, bijv. ter versteviging? En dan daarbij opgeteld een enorme dosis pech...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0