Wielkasten uitrollen

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1525
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 24.05.2023 - 21:17  ·  #16
Mooie instelling :-)

Zelf dacht ik aan shims om tussen je naaf en wiel te plakken.Geen tape gebruiken maar je hebt vban die speciale lijm met een activator die direct plakt.Als je een aantal shims hebt ( en die zijn nauwkeurig in de metaal) kun je eens kijken wat het effect is als je er 3,5 mm tussen gaat zetten.

Het is natuurlijk geen high level testen maar goed... het geeft je wel een beter beeld dan met klei. (wat overigens wel een erg mooie start is.)
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 24.05.2023 - 23:20  ·  #17
Dat is best een goed idee! :D

Even daarop voort bordurend... Als ik dikwandige buis in 5 stukken van 16 mm zou laten zagen, dan kan ik die in plaats van de spacer tussen remschijf en wiel zetten met de wielbouten er doorheen. Dan zou ik met shims van 1 mm extra tussen busje en wiel kunnen ophogen tot het wiel vrijloopt van de klauw. Van te voren demonteer ik de schokdemper zodat ik na montage van wiel met busjes kan zien wat dat kwa hoogte in het spatbord oplevert.
En ik kan zien of de wielbouten bij deze dikte van spacer moeten worden ingekort.
Zo kom ik achter of het überhaupt zin heeft om iets met die dikte van de spacers te doen.

De "schade" die ik aan de banden heb zien ontwikkelen over de 2 jaar dat ik met de huidige velgen rond hobbel zit boven aan de wang bij het loopvlak. Het is vooral een verkleuring van het rubber, geen sneetjes oid.
Op het loopvlak en de wang aan de binnenkant van de auto is niks te zien.
De "schade" die ik aan de spatborden heb zit enkel aan het kunststof binnenscherm. Daar zit een schuurplek(je) waarbij er op z'n diepst een streepje velsnaad van het buitenscherm zichtbaar is.
Ter hoogte van dat streepje heb ik het kunststof wat opgelicht en de velsnaad bekeken en die lijkt onbeschadigd,
Dit alles doet me vermoeden dat het spelen met millimeters met de spacer al de oplossing zou kunnen zijn. :smilie_flag_holland:
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 44
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 25.05.2023 - 07:52  ·  #18
Quote door Maartjinski

Banden; 235-40 r 18


Zou een set minder breede banden ook een oplossing kunnen zijn? Ik lees hier in een aantal topics dat een 235 breede band aanloopt. Mogelijk een ander merk band die iets ronder is tussen loopvlak en wang.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 25.05.2023 - 10:29  ·  #19
Ja dat zou ook zeker bijdragen. Bijvoorbeeld 225-40 r18 levert nauwelijks verschil in teller afwijking. Maar wel 10 mm minder breed en dus 5 mm meer ruimte richting het spatbord. A fabriek kwam de auto op 225-45-17, dus smaller dan 225 wil ik sowieso niet gaan. Ik zal moeten onderzoeken wat het me kost om mijn huidige banden in te ruilen voor smallere. De huidige zijn nl nog geen jaar geleden vervangen. Ik hoor je denken "waarom heb je bij vervanging niet gelijk voor smaller gekozen?" en dat is een goede vraag. Het antwoord is dat net na de nieuwe banden mijn oudste zoon van trainings locatie veranderde. Naar die nieuwe locatie rijd ik voornamelijk door een 60 zone met verkeersdrempels en plateaus. Op deze "nieuwe" route begon het aanlopen pas meer op te vallen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 25.05.2023 - 10:34  ·  #20
235 breed zou eigenlijk gewoon moeten passen, dat zit ook onder een V70R
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 25.05.2023 - 10:38  ·  #21
Quote door [-Tom-]

235 breed zou eigenlijk gewoon moeten passen, dat zit ook onder een V70R


Klopt, maar niet in combinatie met Atlantis velgen. Vanwege de andere ET en "spaak"diepte.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 25.05.2023 - 14:04  ·  #22
Vandaag ben ik bij de lokale cnc koning binnen gewandeld. Morgen heb ik als het goed is al 5 15mm busjes en 15 1mm vulplaatjes. Voor slechts een paar tientjes kan ik daarmee bepalen wat er mogelijk is met de spacers 8-)
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 26.05.2023 - 15:34  ·  #23
Tada!
Waarschijnlijk ga ik ze morgen uitproberen :Thumbsup:



Nadat ik ze heb uitgeboord voor de m14 bouten :-| . In al mijn enthousiasme had ik niet een wielbout gemeten zodat ik wist wat de binnendiameter voor de busjes moest zijn maar even vluchtig op internet opgezocht.
Dom natuurlijk want ik keek verkeerd en ben van m12 bouten uitgegaan.
Uiteindelijk komt het wel een keer goed met me hoor :smilie_happy:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 26.05.2023 - 16:09  ·  #24
Quote door [-Tom-]

235 breed zou eigenlijk gewoon moeten passen, dat zit ook onder een V70R


Dat kan ik bevestigen: rijd al sinds jaar-en-dag met 235-35-19 rond, en loopt niets aan.
Misschien heb ik gewoon geluk gehad met mijn velgen....
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1525
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 26.05.2023 - 20:29  ·  #25
Ziet er mooi uit man👍 Goed dat je het idd bij een cnc adresje hebt laten maken, dan is het iig strak aan de maat en kun je iets met het resultaat.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 29.05.2023 - 09:56  ·  #26
Als je met zulke kleine marges werkt, moet je dan niet ook rekening houden met de zwevende remklauw? Bijv. bij monteren nieuwe remblokken zal de klauw verder naar buiten komen: https://www.mvwautotechniek.nl/schijfrem/. Of heb je vaste klauwen op je big brake kit?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 29.05.2023 - 09:59  ·  #27
R klauwen zijn inderdaad vast, dus als er een zandkorrel tussen de klauw en velg past zit je in principe goed (met de kans op krassen, maar het kan)..
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 30.05.2023 - 15:54  ·  #28
Quote door Bolbo

Als je met zulke kleine marges werkt, moet je dan niet ook rekening houden met de zwevende remklauw? Bijv. bij monteren nieuwe remblokken zal de klauw verder naar buiten komen: https://www.mvwautotechniek.nl/schijfrem/. Of heb je vaste klauwen op je big brake kit?


Quote door V70R^2

R klauwen zijn inderdaad vast, dus als er een zandkorrel tussen de klauw en velg past zit je in principe goed (met de kans op krassen, maar het kan)..

Vaste klauwen idd, maar ik denk dat uitzetting van de klauw bij extreem gebruik (circuit of bergen) wel problemen zou kunnen opleveren als de velgen er te dicht op zitten. Dus 2 zandkorreltjes speling voor de zekerheid :D
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 31.05.2023 - 14:32  ·  #29
Wat een gedoe... je moet het maar willen. Maar ja, wel leuk als je graag pioniert op deze manier.

Ik had 16" velgen op mijn auto bij aankoop. Die liepen zo strak om de remklauwen heen dat bij plaatsing nieuwe banden het plaklood aanliep tegen de remklauw. Dat konden ze gelukkig anders plakken zodat het niet meer aanliep, maar ik heb zelf liever wat meer speling... later dus maar naar 17" velgen overgestapt :-) (al was dat meer vanwege het aangezicht dan de remklauwruimte)
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 05.06.2023 - 21:43  ·  #30
Gister zijn we lekker naar Hoek van Holland geweest om naar het strand-rugby tournooi van onze oudste zoon te kijken. Heerlijke dag gehad, maar ik vertel dit omdat we vanaf Breda over de A16 noordwaarts reden.
Voor wie nog nooit over die snelweg heeft gereden: de Paris-Dakar is vlak vergeleken met deze snelweg.
Daar waren toch meerdere momenten dat de wielen de spatborden aaide (ik reed netjes de maximale snelheid).
Dat was motivatie genoeg om vandaag maar weer eens wat te klooien.

Dus eerst maar eens alle ringen en afstandsbussen uitgeboord naar de juiste diameter. (Dat viel nog pittig tegen, maar dat vertel ik natuurlijk niet hardop)
Vervolgens de V op een bok gestuiterd en een voorwiel en veerpoot gedemonteerd.
Ik zocht al langer naar een goede reden om eens een veerpoot los van de auto te bekijken.
Zo wist ik van te voren wel dat de rubber hoezen al lang niet meer in het land der levenden waren en ik was benieuwd naar de staat van de rest.
Je kunt op de foto wel zien dat het frisse er wel vanaf is :lol:

Het toplager heeft wat speling, de bovenste veer aanslag rubber (of hoe dat ding ook heet) is nog ok, de coating van de veer heeft op de onderste ring los gelaten en er zit geen veer isolator daar , stofhoes is meer een netje, de eindstop is verpulverd, er zit roest aan de keerring van de schokdemper maar hij lekt niet en de zuigerstang is nog netjes.
Ik meen ook ergens een productie datum op de schokdemper gezien te hebben van 2012, maar die kan ik nu weer niet terug vinden.
Al met al maar besloten om alles te vervangen.

Dus na een paar uur aan uitzoek werk lig ik achter de voordeur in de aanslag tot over een paar dagen de onderdelen uit Nederland en Duitsland zullen arriveren. :Thumbsup:

Pas als alles gemonteerd is heeft het zin om te kijken of de wielen nog de spatborden willen aaien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0